ברוש לשטייניץ: הצעת התיקון לחוק לרישוי עסקים גרועה

ההתאחדות התעשיינים: נושא רישוי עסקים בארץ סובל מליקויים רבים שבשלם כ-35% מהעסקים בארץ פועלים ללא רישיון עסק; ההצעה הנוכחית מחמירה את המצב במקום לשפרו

שרגא ברוש, ראש לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים ונשיא התאחדות התעשיינים, פנה לשר האוצר, יובל שטייניץ, בדרישה למשוך את הצעת חוק רישוי עסקים. נציין כי נושא רישוי עסקים סובל מליקויים ומעורר ביקורת קשה במדינה מאז הקמתה, ולכן לטענת ההתאחדות כ-35% מהעסקים במדינה פועלים ללא רישוי עסק (עפ"י נתוני משרד הפנים נכון ל-2004). המצב נוצר בגלל חסמים רבים על רישוי עסקים כמו למשל דרישות סותרות שעסקים נדרשים לעמוד בהן, מצד רשויות שונות.

אורן הרמב"ם, מנהל המחלקה לכלכלת עסקים בהתאחדות התעשיינים, מתייחס בטענותיו לממצאי ועדה ממשלתית בינמשרדית שבנתה רפורמה ברישוי עסקים, והגישה את מסקנותיה בינואר 2007. "מבחינתו המלצות הוועדה היו מאוד חיוביות. בין היתר היא המליצה על מסלול ירוק, לרישוי מזורז לעסקים פשוטים כמו מספרה, חנות רהיטים וכד' (לא מפעלים גדולים). כלומר הרעיון היה שהעסק יקבל הנחיות בסיסיות, יקבל רישוי ויפעל למלא ההנחיות תוך כדי שהוא כבר פועל, כשמדובר כאמור בעסק פשוט", מסביר הרמב"ם.

לדבריו, הוועדה גם המליצה להגביר את השקיפות והנגישות למידע - לפרסם את כל הדרישות שהעסק נדרש להן באתר אינטרנט מסודר. עוד המליצה לגבש דרישות אחידות במגזרי התעשייה והמסחר השונים, "וכן גיבשה המלצות יעילות נוספות", כדבריו.

מאז היו ועדות משנה שפעלו ליישם את אותן המלצות, ו"הגענו כעת לישורת האחרונה עם הצעה לתיקון חוק רישוי עסקים שנדון בימים אלה בוועדות הפנים של הכנסת", אורמ הרמב"ם.

לטענת התאחדות התעשיינים הצעת התיקון לחוק, במקום לשפר את הבעיות בריקוי העסקים כיום הן רק מחמירות את הבעיה. בין היתר מתייחס הרמב"ם לכך שאין עדיין יישום של שקיפות בדרישות באמצעות דיווח מקוון לציבור על הדרישות לרישוי עסקים, ולכן שאין דרישות אחידות. גורמים בתעשייה אף טוענים שהצעת התיקון לחוק כוללת "עיזים" שמשרד הפנים שתל.

בהתאחדות התעשיינים מציינים, כי בשנים האחרונות יורדת ישראל בדירוגה הבינלאומי במדדים שונים כמו מדד עשיית עסקים ודו"ח התחרותיות.

"אנחנו מבקשים למשוך את החוק בחזרה ולא להמשיך לדון בו עד שנגיע להסכמות עם הארגונים הכלכליים שהם צרכני הרישיון", אומר ברוש, אבל השאלה היא האם הבקשה הזאת ישימה. על-פי הערכות בתעשייה, משרד האוצר עשוי להיענות בחיוב לבקשת ברוש ולעכב את הטיפול באישור הצעת החוק.