היסטריית קניות בוונצואלה לקראת גל של עליות מחירים

הנשיא צ'אבס הכריז על שער חליפין נפרד למוצרי ייבוא וספג ביקורת רבה

תוך קריאות "תקנו בטירוף לפני שהכל יעוף", יצאו אתמול (שבת) אזרחי ונצואלה לחגיגת קניות תזזיתית, לאחר פיחות חד של המטבע, שצפוי להזניק את המחירים. שלשום (ו') בלילה, בעוד מרבית תושבי המדינה צופים במשחק בייסבול, הכריז נשיא ונצואלה, הוגו צ'אבס, על מערכת כפולה למטבע הלאומי, בוליבר, ששער החליפין שלו קבוע.

המשמעות היא ששער הבוליבר עבור מוצרים מיובאים יהיה 2.15 לדולר. מזון ותרופות יימכרו לפי 2.60 בוליבר לדולר, וזאת כאשר שער החליפין הרשמי הוא 4.30 בוליבר לדולר. צ'אבס הסביר כי "הצעד מגדיל את היעילות של הכלכלה, מקטין את הייבוא הבלתי נחוץ ומעודד את הייצוא. אנחנו צריכים להפסיק להסתמך רק על ייצוא נפט".

אתמול התפשטה הידיעה במהירות לאחר שהתושבים קראו את עיתוני הבוקר והאזינו לשידורי הרדיו בבתי הקפה בבירת המדינה, קרקאס. הצרכנים עטו בהמוניהם על חנויות האלקטרוניקה כדי לחטוף מכשירי טלוויזיה ומחשבים מיובאים לפני שהמחירים יעלו.

"המחירים יוכפלו"

"אני עומד בתור כבר שעתיים לקנות טלוויזיה ושני רמקולים בגלל שביום שני המחירים יוכפלו", אמר מיגל גונזלס, מהנדס בן 56, שניצב בשמש הקופחת ליד אחת החנויות הפופולריות.

פוליטיקאים ממפלגות האופוזיציה ניצלו את ההזדמנות למתוח ביקורת על התנהלותו הכלכלית של צ'אבס. ראש עיריית קרקאס, אנטוניו לדזמה, אמר שרמת החיים תרד. "אם תצטרך מקרר מחר, זה יעלה לך פי שניים לעומת המחירים עד יום שישי".

הממשלה מודה שהמחירים יעלו לאחר הפיחות, אך לטענתה העלייה תהיה הדרגתית. תחנות הטלוויזיה והרדיו הממלכתיות נמנעו משימוש במילה "פיחות", והעדיפו את המילה "התאמה". אחת מתחנות הרדיו התומכות בצ'אבס שידרה את השיר הארגנטיני הפופולרי "אימבציל" בתגובה לביקורת שמתחו מתנגדיו של צ'אבס.

בגלל הדומיננטיות של תעשיית הנפט, תלויה ונצואלה בייבוא של מוצרי צריכה, והיא חשופה לתנודות חדות במחירים, בגלל השינויים בשער החליפין של המטבע. אזרחי ונצואלה הוותיקים רגילים לצניחות חדות בשווי כספם עקב הפיחותים הרבים ומשטרי המטבע השונים בשלושים השנים האחרונות, שהתאפיינו בזעזועים כלכליים.

בלתי נמנע

האינפלציה בוונצואלה, שעמדה אשתקד על 25%, היא הגבוהה ביותר באמריקה הצפונית והדרומית גם יחד. ב-1996 נסקה האינפלציה ל-103%, לאחר שהנשיא דאז ביטל את הפיקוח על שער החליפין של המטבע ועל המחירים.

ההשקעות האדירות שביצע צ'אבס במהלך הגאות במחירי הנפט הובילו לגאות בהוצאות הצריכה ולצמיחה מהירה, שנבלמה באופן פתאומי לפני שנה, עקב הצניחה של מחירי הנפט. הירידה החדה בהכנסות הנפט פגעה גם בבוליבר והפכה את הפיחות לבלתי נמנע.