הרגולטורים בארה"ב מגבירים ההתערבות במינויי בכירי הבנקים

המדיניות התקיפה יותר מורגשת בעיקר בבנקים שטרם החזירו את כספי הסיוע שקיבלו, אבל הגישה הזאת מבטאת הפקת לקחים מהכשלים שנחשפו במשבר הפיננסי

המפקחים על הבנקים בארה"ב נוקטים מדיניות פעילה יותר של התערבות בהחלטות על מינויי בכירים בבנקים, בניסיון למנוע הישנות של הכשלים הניהוליים שליבו את המשבר הפיננסי העולמי.

בנקאים, יועצים ומפקחים ממשלתיים מסרו ל"פייננשל טיימס" שהפדרל ריזרב והחברה הפדרלית לביטוח פיקדונות (FDIC), שואלים יותר שאלות על מינויים מתוכננים מכפי שהם שאלו לפני שנתיים. לדבריהם, המפקחים גם מספקים הנחיות ברורות ותקיפות יותר לגבי סוג הניסיון המקצועי והכישורים שהם מצפים לראות אצל מועמדים לכהונות במועצות המנהלים ובהנהלות הפעילות של הבנקים.

מרגיז, אבל הגיוני

המעורבות הפדרלית הבולטת ביותר היא בבנקים הגדולים שהיו בין האחרונים להחזיר לממשל את ההלוואות שקיבלו ממנו, כמו סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה. אך גם בנקים קטנים, בייחוד כאלו שנקלעו לבעיות במהלך המשבר, חשופים היום להתערבות מוגברת של המפקחים.

לדברי רוג'רין כהן, עורך דין במשרד סליבן אנד קרומוול, שמייצג בנקים גדולים רבים, "זה יכול להיות מרגיז, אך יש לזה ערך. לבנק יכולות להיות מערכות סינון מועמדים ותוכניות תגמול, שהוא חושב שהן אופטימליות, אך אם אין לו את הסוג הנכון של האנשים, המוסד יכול שוב להיקלע לבעיות".

מאז השנה שעברה, FDIC ומפקחים נוספים לוחצים על סיטיגרופ לבצע שיפוץ כללי במועצת המנהלים שלו, שספגה ביקורת בשל חוסר יכולתה לאתר את החשיפה המוגדלת לניירות ערך משכנתאיים "רעילים" בתקופה שקדמה למשבר. אחרי התנגדות תחילית, סיטי מינה 8 דירקטורים חדשים מתוך 17, רובם בעלי ניסיון פיננסי גדול יותר לעומת קודמיהם.

בנק אוף אמריקה היה תחת בקרה רגולטורית הדוקה בתקופה שבה הוא חיפש מנכ"ל מחליף לקן לואיס בסוף השנה שעברה. הבחירה נפלה לבסוף על בריאן מויניהן, מועמד פנימי, אך רק לאחר שמועצת המנהלים ראיינה גם מועמדים חיצוניים.

ה'פד', שמפקח על החברות הבנקאיות, סירב לדון בשיטות הפיקוח שלו, אך עובדים בשני מוסדות שתחת פיקוחו מסרו שהם קיבלו הרבה יותר הנחיות והערות ספציפיות לגבי מינויים פרסונליים בשנה שעברה. לעיתים, ההערות של הפד גרמו לשיקול מחודש של הבחירה הקודמת.

דוברים של FDIC, שיש לה סמכויות פיקוח על כ-5,000 בנקים, מסרו שניהול בנקים היה תמיד חלק מתוכנית הפיקוח הכוללת של החברה, אך הודו שהם מגבירים את הדגש בנושא. "כאשר דברים לא מתנהלים היטב, אנחנו מתמקדים בשאלה אם יש צורך להחליף הנהלות", אמר סטיב פריטס, מנהל יחידת ניהול הסיכונים ב-FDIC. "כאשר יש חילופי גברי בהנהלות ובמועצות המנהלים, אנחנו כמפקחים בודקים גם את המינויים החדשים וגם את הקודמים".

כמה מוסדות נדרשו על-ידי המפקחים למנות יועצים חיצוניים, כדי לבדוק את ההתנהלות הפנימית ואת מבנה ההנהלה שלהם. המקרה האחרון היה בחודש שעבר, בבנק פירס קאונטי.

בבריטניה יותר נוקשים

עם זאת, נוהלי הבדיקה של הבכירים בבנקים האמריקנים אינם נוקשים כמו בבריטניה, שבה כל מינוי למשרה "עם השפעה משמעותית", כמו דירקטורים וחברי הנהלה בכירים בחברות פיננסיות, טעון אישור של רשות השירותים הפיננסיים, FSA. הרשות הזו הזהירה בשנה שעברה את החברות, שהיא צופה להיות מעורבת הרבה יותר בהליכי הבחירה של מועמדים למשרות בכירות, ובמקרים רבים היא תדרוש לראיין את המועמדים בעצמה.

המפקחים על הבנקאות בארה"ב לא צפויים להרחיק לכת עד כדי כך. "אני לא חושב שיהיה לנו משהו פורמלי כמו ה-FSA, אבל יהיו לנו פיקוח והתערבות מוגברים כדי לוודא שלבנקים האמריקנים יש את המינויים הפרסונליים הנכונים", אומר אדוארד גרין, שותף במשרד קלירי גוטליב ולשעבר יועץ כללי לרשות ניירות הערך (SEC) ולחטיבת בנקאות ההשקעות של סיטיגרופ.