שר הסחר ההודי: לקדם את ענייני הסחר המשותפים עם ישראל

עיקר התחומים הנמצאים במוקד האפשרי לשיתוף פעולה בין המדינות הם חקלאות, מים, אנרגיה חלופית וחדשנות ■ שר התמ"ת בנימין בן אליעזר: "ישראל עושה ככל שביכולתה לעודד את היצואנים הישראליים לחדור לשוק ההודי במגוון אמצעים"

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, נועד הבוקר (ג') בניו דלהי עם שר הסחר ההודי Anand Sharma.

בן אליעזר אמר במהלך הפגישה כי "אנו מקווים שיחסי הסחר בין שתי המדינות ימשיכו לגדול, כמו גם שיתופי הפעולה העסקיים בין שתי המדינות. ישראל עושה ככל שביכולתה לעודד את היצואנים הישראליים לחדור לשוק ההודי במגוון אמצעים. בשנת 2010 עתיד משרד התמ"ת לפתוח נציגות כלכלית נוספת, שלישית במספר, בהודו לאור החשיבות הגבוהה שאנו מייחסים לקידום יחסי הסחר עם הודו".

בנושא הסכם אזור סחר חופשי (אס"ח) עם הודו ציין בן אליעזר כי "מדינת ישראל הגישה בקשה רשמית למשרד הסחר ההודי להתחיל במו"מ על הסכם אזור סחר חופשי במאי 2007. עם הגשת הבקשה משרד הסחר ההודי בשת"פ עם ארגון CII (התאחדות התעשיינים ההודית) ערכו סקר היתכנות והתוצאה שלו הייתה שהתעשייה ההודית מעוניינת בהסכם כזה. מסקר היתכנות מסחרי שנעשה עבור משרד התמ"ת ע"י חברת יעוץ כלכלית, עולה כי קיימים יתרונות ברורים במימוש פוטנציאל הסחר ושיתופי הפעולה עבור שתי המדינות מכינונו של הסכם אס"ח ביניהן".

בן אליעזר הוסיף כי הוא סבור שהסכם אס"ח בין המדינות ישפר את יחסי המסחר בין המדינות ויגדיל את שיתופי הפעולה בצורה משמעותית. "ידוע לנו כי הנושא נמצא כעת בשלב האחרון והסופי בתהליך קבלת ההחלטות ההודי וממתין להחלטת רה"מ ההודי. אנו מקבלים איתותים חיוביים באמצעות הנספח המסחרי בהודו אך מאז הגשת הבקשה במאי 2007 לא קיבלנו תשובה רשמית לפתיחה במו"מ". בן אליעזר ביקש משר הסחר ההודי להתערב אישית להאצת התהליך ולהביא להתחלת המו"מ לחתימה על ההסכם.

שר הסחר ההודי אמר בתגובה לדברים כי הוא מעוניין לכנס בהקדם את הועדה הכלכלית המעורבת ישראל-הודו על מנת לדון על מכלול הסוגיות בנושאי הסחר בין שתי המדינות, בכלל זאת על נושא הסכם אזור סחר חופשי.

עיקר התחומים הנמצאים במוקד האפשרי לשיתוף פעולה מסחרי בין המדינות, כפי שהוגדרו על שני השרים בפגישה, הם חקלאות, מים, אנרגיה חלופית וחדשנות.

בן אליעזר הזמין את שר הסחר ההודי לביקור בישראל במהלך 2010, השר ביקש כי תלווה אותו משלחת עסקית וזאת על מנת שיעמוד בראש ועדה כלכלית מעורבת בין שתי המדינות.

עוד עלה נושא דיאלוג התקינה בין שתי המדינות. שר התמ"ת בנימין (פואד) בן אליעזר ביקש במהלך הפגישה לקבוע מפגש להכרת שדה התקינה והבנת הפערים בתחום זה ולהניע מהלך של דיאלוג לפישוט הסחר בהיבטי התקינה בין המדינות. נבקש לקבל פרטים כיצד ניתן להניע מהלך כזה. "אנו מעוניינים להבין האם וכיצד, במקביל לכך, ניתן יהיה לחתום על הסכם להכרה הדדית בתקינה מול הרשות ההודית".

הודו מוגדרת כמדינת יעד בתוכניות העבודה של משרד התמ"ת ומכון היצוא, כמו גם בתוכניות העבודה של מתימו"פ והמדען הראשי. בשנת 2008 נחנכה נציגות כלכלית נוספת במומבאי וכיום נמצאים בהודו שני נספחים מסחריים- בניו דלהי ובמומבאי. נספחות שלישית עתידה להיפתח בשנת 2010. הודו זוכה לתשומת לב רבה מצד הסקטור הפרטי בישראל וחברות ומשקיעים ישראלים החלו לפעול בשנים האחרונות במדינה. אנו מעוניינים להרחיב את השת"פ בין המדינות. ענפי יעד הם תחומי טכנולוגיות מים, הציוד הביטחוני, טכנולוגיות החקלאות ותחום התקשורת.