יונל כהן התנצל במייל לסוכן ביטוח על דברי רונן טורם ב"גלובס"

סערה בעקבות דבריו של טורם, מנכ"ל מגדל שוקי הון, שטען בראיון ל"גלובס" כי "ההפצה דרך הסוכנים שותה הרבה מאוד כסף" ■ יונל כהן במייל לסוכן הביטוח: "אני יותר ממסכים שמנהל בקבוצת מגדל, גם אם הוא בחברת בת שלא צמחה כמו חברת האם, לא צריך להתבטא כך"

סערה בקבוצת הביטוח והפיננסים מגדל , בעקבות דברים שאמר מנכ"ל בית ההשקעות מגדל שוקי הון, רונן טורם, בראיון ל"גלובס" בקשר לסוכני הביטוח ("ההפצה דרך הסוכנים שותה הרבה מאוד כסף").

מנכ"ל קבוצת מגדל, יונל כהן, כתב במייל ששלח לסוכן שהתלונן בעקבות הראיון, כי "אני מצטרף לאכזבה מהכתבה הנ"ל, ומהאמירה הזאת. באופן אישי, אני מבקש להתנצל על הפגיעה".

כהן הוסיף וכתב לאותו סוכן, כי "ללא קשר לבירור שערכתי ולנושא עליו דיבר טורם, אני יותר ממסכים שמנהל בקבוצת הביטוח מגדל, גם אם הוא בחברת בת שלא צמחה כמו חברת האם, אינו צריך להתבטא כך. במסגרת תפקידי ואחריותי, אני עושה עוד כמה בירורים בנושא".

בראיון שהעניק טורם ל"גלובס" הוא אמר, בין היתר, כי "סוכני הביטוח הם מכונה אדירה עבור מגדל, שמסוגלת למכור כל מה שתרצה - מקופות גמל, דרך השתלמות וכלה בתיקים מנוהלים... כשמגדל רכשה את קרדן שוקי הון והפכה אותה למגדל שוקי הון ב-2002, כל המערכת כוונה להפצה באמצעות סוכנים. העסק צמח יפה מאוד בכמה מיליארדי שקלים, אבל לא הרוויח כסף ואפילו הפסיד.

"מערכת ההפצה דרך הסוכנים זו מערכת ששותה הרבה מאוד כסף. הסוכן לוקח - ולכך הוא הורגל - בין 40% ל-50% מדמי הניהול, וכשאתה מגיע לדוח הרווח והפסד, בשורה התחתונה הרווחיות שלך נעה בין אפס לכלום".

בעיקר מהסיבה הזו, הבהיר טורם, הוא אינו רואה בסוכני הביטוח מנוע צמיחה לפעילות ניהול התיקים, כאשר התגמול הגבוה לסוכנים הוא שלדבריו פוגע באיכות הסינרגיה של בית ההשקעות שבניהולו עם קבוצת האם מגדל.

בעקבות פרסום האמירות החריפות, הנוגעות לכדאיות שבעבודה מול סוכני הביטוח, סערו הרוחות בקבוצת מגדל, כשהמנכ"ל כהן זעם על ההתבטאויות 'הלא דיפלומטיות' כלפי מנוע הצמיחה החשוב ביותר לקבוצה, לצד פעילותה הישירה מול חברות וארגונים. מנגד, גם בקרב סוכני הביטוח נשמעה ביקורת רבה על מגדל, עם ציפייה להתנצלות מצד החברה.

מלשכת סוכני הביטוח נמסר היום ל"גלובס", כי "הלשכה מתמודדת עם פניות רבות מצד סוכנים, המביעים את מורת רוחם מעמדותיו של מנכ"ל מגדל שוקי הון, כפי שבאו לידי ביטוי בראיון. מוטב היה שהאמירות הללו כלל לא היו נאמרות".

למגדל תלות רבה בסוכנים

ענף הביטוח, להוציא ביטוח ישיר ו-AIG ישראל, מושתת על סוכני הביטוח כערוץ ההפצה העיקרי. כך היה בעבר וכך גם כיום, למרות התפתחות ערוצי הפצה חלופיים וישירים. מבחינה זו, למגדל תלות רבה בסוכני הביטוח, על אחת כמה וכמה כחברת הביטוח הגדולה בשוק, וכחברה המחזיקה מסורתית בזרוע הסוכנויות בבעלות הגדולה ביותר בשוק. עם זאת, על אף כוחם האדיר ביחס לחברות הביטוח - בוודאי בעסקי הליבה המסורתיים - סוכני הביטוח חווים בשנים האחרונות פיחות במעמדם.

בבתי ההשקעות התרגלו לאורך השנים לפעול בעיקר מול מערכת ההפצה הבנקאית, בעוד שהפעילות מול סוכני הביטוח הייתה משנית בחשיבותה, בעיקר בפעילויות הגמל.

נציין כי מגדל שוקי הון, זרוע השירותים הפיננסיים של קבוצת מגדל, פועלת בנפרד מפעילויות החברה, וגם פיזית היא ממוקמת במרכז תל אביב בעוד שמטה הקבוצה האם שוכן בקרית אריה בפתח תקווה.