בקרוב נישאר בלי מים? במקורות מאיימים להוריד את השיבר

זו פעם ראשונה שעובדי מקורות נוקטים צעד כזה ■ מקורות ייזום עתרה למחוזי נגד הוועדה הבינמשרדית להתפלה והחשב הכללי: "גלו את המסמכים הנוגעים למתקן ההתפלה באשדוד ובשורק, הוועדה פועלת בחוסר שקיפות"

מקורות "שוברת את הכלים" במאבקה נגד כוונת משרד האוצר לבטל את ההסכם להקמת מתקן ההתפלה באשדוד אם לא תעמוד במחיר המים שנקבע לה: חברת-הבת הממשלתית מקורות ייזום הגישה היום (ג') עתירה מנהלית נגד המדינה ובמקביל הודיעו עובדי מקורות על כוונתם לנתק את מתקני ההתפלה באשקלון ובחדרה ממערכת המים הארצית.

בהודעה שפרסם ארגון העובדים הערב נאמר כי "ממשלת ישראל תישא באחריות הבלעדית לשיבוש באספקת מים לתושבי המדינה". גורמים בהנהלת מקורות אמרו ל"גלובס" כי בחברה בודקים את המשמעויות של ניתוק מתקני ההתפלה, האחראיים לאספקת כרבע מהמים שצורך המגזר הביתי. מימוש האיום מותנה בהסכמת יו"ר ההסתדרות עופר עיני לבקשה שהגישו העובדים להכריז סכסוך עבודה.

עובדי מקורות טוענים כי המדינה הפרה את ההסכם לשינוי מבני לפיו הסכימו העובדים לפיטורי כ-250 עובדים בתמורה להבטחה שחברת הבת של מקורות, מקורות ייזום, תקים את מתקן ההתפלה באשדוד.

חברת הבת של מקורות, מקורות פיתוח וייזום, הגישה היום עתירה מנהלית לביהמ"ש המחוזי בירושלים נגד ועדת המכרזים הבינמשרדית להתפלת מי ים ואגף החשב הכללי במשרד האוצר.

החברה מבקשת מבית המשפט להורות לוועדה למסור לה לעיון את כל המסמכים הנוגעים לפרויקט מתקן ההתפלה באשדוד, ששימשו אותה לקביעת מחיר המים. עוד מבקשת החברה את מסמכי המכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק ומסמכי ההצעה הזוכה במכרז, שהיוו לטענתה את הבסיס היחידי לקביעת מחיר המים בפרויקט אשדוד.

בחודש שעבר הודיעה הוועדה הבינמשרדית הודיעה למקורות ייזום כי עליה להתחייב למחיר שלא יעלה על 2.36 שקל למ"ק מים. זאת לאחר במכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק זכתה הצעה להתפלת מים ב-2.01 שקל לקוב. מקורות ייזום התבססה בחישוביה להקמת מתקן ההתפלה באשדוד על מחיר של 2.86 שקל לקוב ששיקף את מחירי השוק לפני המכרז בשורק.

"לממשלת ישראל יש התחייבות חתומה ואני מצפה ממנה לכבד הסכמים"

לפני שבוע דיווח "גלובס" בהמשך לדברים, כי מקורות ייזום התכוונה להגיש הצעת מחיר נגדית למחיר המים שקבע לה האוצר עבור מתקן ההתפלה באשדוד, ויו"ר מקורות, אלי רונן אמר כי החברה תאבק על קיום ההסכם להקמת המתקן, שנחתם עם המדינה ב-2007.

"לממשלת ישראל יש התחייבות חתומה ואני מצפה ממנה לכבד הסכמים", אמר רונן ל"גלובס", "מדובר במתקן חיוני שאם לא יוקם, המשבר במשק המים יעמיק וכולנו נתגעגע למס הבצורת".

לדברי רונן, "הרצון לחסוך כמה אגורות לקוב עלול להוביל אותנו למצב שנצטרך לייבא מים מטורקיה ב-1.5 דולר לקוב. אף גורם אחר לא מסוגל לבנות מתקן כזה בתוך שנתיים. אנחנו לקראת סגירת המימון הבנקאי ומוכנים לעלות לשטח מחר".

גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי בהסכם מ-2007 התחייבה מקורות לספק את המים המותפלים במחיר שוק, ובהתאם לכך נקבע המחיר שנדרש. יצויין כי במכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק זכו חברות פרטיות שהציעו מחיר של 2.01 שקל לקוב. מקורות ייזום מציינת בעתירתה כי ביצעה את כל אשר הוטל עליה בלוח זמנים מצומצם ודחוק, ובין היתר התקשרה בהסכם עקרונות עם בנק מלווה לשם מימון ההקמה של המתקן, והפקידה ערבות בנקאית בסך של 20 מיליון שקל. זאת, עוד בטרם הגישה את הצעתה להקמת המתקן.

למרות זאת, לטענת העותרת, הוועדה הבינמשרדית הודיעה לה כי המחיר בו תרכוש ממנה המדינה את המים המותפלים, יהיה כזה שלמעשה יביא לסיכול החלטת הממשלה באופן שלא ניתן יהיה להקים את הפרויקט. "הוועדה הבינמשרדית טענה ללא נימוק ובחוסר תום לב כי מחיר המים נקבע על ידה בהתאם למחיר שהוצע ע"י הזוכה, קונסורציום בו שותפה חברת IDE, במכרז שורק", נטען בעתירה.

לטענת מקורות ייזום בקשותיה מהוועדה להתנהל בשקיפות ולקבל לידיה את פירוט שיקוליה, חוות הדעת של יועצי הוועדה לקביעת המחיר וההתאמות למחיר במכרז שורק, מסמכי מכרז שורק וההצעה הזוכה - "נדחו ללא כל נימוק", כדברי העותרת. "סירוב זה להעביר את המסמכים אינו מאפשר התדיינות אמיתית והוגנת, ומעורר חשד כי ועדת המכרזים החליטה לעשות כל שלאל ידה כדי למנוע מהחברה את הקמת מתקן ההתפלה באשדוד", ציינה מקורות ייזום.

החברה מבקשת לקבל את המסמכים הדרושים לה על מנת שתוכל לקיים דין ודברים הוגן וראוי ביחס למחיר המים. לדבריה, "התנהלות האוצר כעת היא המשך להתנהלותו לאורך השנים כאשר סיכל את הקמת מתקן ההתפלה באשדוד כבר שנת 2001, מתקן אשר ממזער את משבר המים הנוכחי. מקורות ייזום טוענת כי "כעת מנסה האוצר לסכל בשנית את הקמת מתקן ההתפלה ולייצר משבר מים נוסף במדינה". העתירה הוגשה באמצעות משרד עוה"ד ראב"ד מגריזו.