ברוש לנתניהו: קיים דיון חירום בנושא פגיעת הדולר בייצוא

מאוחר יותר היום יתפרסם דו"ח מבקר המדינה ובו ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה ביחס לפגיעת השחיקה בדולר ביצואנים; ברוש: "שורה של החלטות המתקבלות במשרדים הממשלתיים, אף גורמות לפגיעה נוספת בכושר התחרות"

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, פנה הבוקר (ד') במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובו בקשה לקיים דיון חירום בנושא כושר התחרות של היצוא הישראלי לנוכח היחלשות שער הדולר.

"תהליך היחלשותו של הדולר" כותב ברוש לנתניהו, "מלווה את היצוא הישראלי כבר משנת 2006 ולצערי בשלבים אלו לא נותר לתעשיין הישראלי מרווח התייעלות אלא לוותר על לקוחות, לסגור פעילויות ולהוציא קווי ייצור מחוץ לישראל. ההשלכות של צעדים כאלו למשק כולו ברורות".

ברוש מציין את פעולותיו החיוביות של הבנק המרכזי לשמירת כושר התחרות של היצוא הישראלי. אך, "הכלים שבהם משתמש הבנק המרכזי, ובהם הגדלת יתרות המט"ח וקביעת שער ריבית נמוך, קרובים למיצוי, ויש לפעול בדחיפות לגיבוש תוכנית חרום להתמודדות עם ההשלכות שעלולות להיגרם למשק הישראלי כתוצאה מהמשך התחזקות השקל", הוא מציין.

לדבריו, "לצערי, למרות סדרה של פגישות שנערכו מול משרד האוצר וגם לאחר דו"ח קשה של מבקר המדינה מהתאריך 16 לאפריל 2009 אשר הצביע על הליקויים לאורך שנים בנושא ההתמודדות הממשלתית עם השינוי בשערי המטבע, טרם ננקטו צעדים פיסקליים ממשיים לחיזוק כושר התחרות של היצוא בישראל. יתר על כן, שורה של החלטות המתקבלות במשרדים הממשלתיים, אף גורמות לפגיעה נוספת בכושר התחרות".

"לפיכך", מסיים ברוש, "אבקש לקיים דיון חירום בנושא בראשותך".

מסקר שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים עולה, כי במידה שהתיסוף יתמשך בשנת 2010, כ-34% מהחברות יפטרו עובדים וכ-15% מהחברות יעבירו את פעילותן לחו"ל; 31% יקפיאו את מצבת העובדים; 48% מהחברות יקצצו בשעות נוספות ובמשמרות; כ-42% יקפיאו שכר, 31% מהחברות יצמצמו השקעות, כולל השקעות מו"פ ו-13% מהחברות יעבירו חלקים בשרשרת הערך לקבלני משנה בחו"ל. מנגד, כ-4% מהחברות ציינו כי בכוונתן לבצע השקעה מוגברת במו"פ על מנת לשפר את הפיריון.

הסקר שנערך בנובמבר 2009 בא לבחון את השפעת התיסוף על מצב התעשייה, לאור התחזית של 3.5-3.6 דולר לשקל, והשתתפו בו 106 חברות מענפי תעשייה שונים.