ביומדיקס מטפסת ב-4.1%: חתמה על 4 הסכמים חדשים

נמצאה כלה לאלוטקס: תמזג לתוכה את אליום מדיקל של פרופ' דניאל יחיא ■ במקביל חותמת ביומדיקס, חברת האם של אלוטקס, על הסכמים להקמת חברות חממה חדשות, בהן תשקיע גם חברת רוש הבינלאומית

בליץ של הודעות הוציאה היום לבורסה חברת ביומדיקס . החברה הודיעה היום על מיזוג פעילות חדשה לתוך חברת אלוטקס ובמקביל על השקעה ב-4 חברות חממה חדשות, לצד חברת רוש הבינלאומית. השקעות אלה הן המימוש הראשון של ההסכם האסטרטגי שחתמה רוש עם קרן פונטיפקס, בעלת המניות הגדולה (18.6%) בביומדיקס.

החברה שתמוזג לתוך אלוטקס היא חברת הסטנטים האורולוגים Allium. אלוטקס תפקדה בתשעת החודשים האחרונים כשלד חסר פעילות. בעלי המניות של אלוטקס הפסיקו את פעילותה המקורית (בתחום ציפוי סטנטים) במרץ 2009, כשהבינו שהיא אינה מתקדמת טכנולוגית ושיווקית כפי שחפצו. עם מזומן בקופה בהיקף של 13 מיליון שקל, יצאה החברה לחפש פעילות חדשה.

"נדרש אומץ כדי להפסיק פעילות חברה כשעוד יש כמות בכזו של כסף בקופה", אומר אלעד נגר, מנכ"ל ביומדיקס. "רוב החברות ימשכו פעילות כזו עד טיפת המזומן האחרונה". קרן פונטיפקס וחברת ההשקעות ספירהד, המוחזקת על ידי ביומדיקס, יוסיפו השקעה לאלוקס כך שבסוף התהליך יהיו לה כ-5 מיליון דולר בקופה

אליום, הפעילות החדשה, הוקמה על ידי פרופ' דניא יחיא, אורולוג מוביל בבית החולים הלל יפה, ובין מייסדי חברת Instent יחד עם לואיס פל ופרופ' שלמה בן חיים. החברה נמכרהב-220 מיליון דולר לחברת מדטרוניק ב-1996

בראיון קודם ל"גלובס", סיפר יחיא כי סטנטים אורולוגיים (לצינורות השתן, המרה והשופכה) תמיד היו אחים חורגים למערכת, כי פותחו כהסבה של סטנטים לכלי הדם. הוא הקים את אליום יחד עם המהנדס רוני לוי, כחברת פלטפורמה לסטנטים המותאמים מההתחלה עד הסוף לתחום האורולוגי.

כך, כוללת היום סדרת המוצרים של אליום בין היתר: סטנטים לדרכי השתן שהם גמישים בנקודות אסטרטגיות ויכולים להתכווץ עם פעולת השרירים; סטנט מחומר פלסטי ייחודי שמונע הצטברות אבנית (בדם אין בעיה כזו); סטנט שנפרם כשמושכים אותו כך ניתן להוציאו מן הגוף אחרי השימוש וסטנט משולש, המתאים לאזור הפרוסטטה.

אליום הוקמה בהשקעה ראשונית אישית של יחיא. היא הגיעה לניסויים קליניים ב-2003, קיבלה אישור CE וכבר מייצרת את הסטנטים במפעל בבעלותה וצפויה להתחיל במכירות השנה. בעבר אמר יחיא כי לא הקים אל אליום כדי לעשות אקזיט. "אם נצליח כחברה, זה יהיה נהדר. ואם, כשכבר נהיה חברה מבוססת, יבוא איזה וורן באפט ויקנה אותנו - זה יהיה חלום".

במקביל הודיעה ביומדיקס כאמור על השקעה ב-4 חברות חממה חדשות, שלוש מהן בחממת א.ת.י ואחת בחממת מיט"ב. כל הפרוייקטים הם בתחום התרופות והביוטק, בכולן יושקע יותר מן הסכום המינימלי הדרוש על ידי המדען הראשי להקמת חברות חממה (כמיליון דולר בשלוש מן החברות ו-500 אלף דולר באחת מהן). בכל ההשקעות שתתף קרן פונטיפקס לצד ההשקעה הישירה של החממה ובשלוש מן ההשקעות תשתתף גם חברת רוש הבינלאומית, בהשקעה של 250 אלף דולר לחברה.

כאמור, השקעות אלה מממשות לראשונה את הסכם שיתוף הפעולה שנחתם בין קרן פונטיפקס לבין רוש, לפיו תאתר פונטיפקס בישראל חברות מעניינות בתחומי הפעילות של רוש, ושני הצדדים ישקיעו בהן יחד. אם החברות יראו בסוף תקופת החממה היתכנות להמשך, תצטרף רוש ככל הנראה להשקעה נוספת, הולכת וגדלה, באותן החברות.

"כל הפרוייקטים הללו הם בעלי פוטנציאל אדיר", אומר נגר. "בחממות הטכנולוגיות נהוג לקחת פרוייקטים דלי סיכון הפונים לשווקים פחות גדולים, וזה בסדר והגיוני, אך הפעם המהלך שונה לגמרי. לכן גם ציידנו את החברות הללו מלכתחילה בסכומי כסף גדולים יותר".

החברותה חדשות בהן תשקיע ביומדיקס הן: Biovent, בה יושקעו 1.2 מיליון דולר, המפתחת מוצר למניעת שפעת אחרי ההדבקה, שפותח על ידי פרופ' רות ארנון ממכון ויצמן (מפתחת הקופקסון, וגם ממציאת החיסון הגנרי לשפעת שממסחרת כעת חברת ביונדווקס הבורסאית); SIRNA, בה יושקעו מיליון דולר, שפיתחה שיטה חדשה להולכת תרופות על בסיס iRNA (דור חדש ומבטיח של תרופות) למקומן הנכון בגוף; SRBI, בה יושקעו 500 אלף דולר, שפיתחה נוגדן לטיפול במחלות דלקתיות במעיים (קרוהן, קוליטיס ועוד) ו-CACM, בה יושקעו 1.1 מיליון דולר, המפתחת תרופה לסרטן העור ולסרטן הריאות.