משרדי הממשלה הפקירו את היצואנים והמלונאים

האוצר עיכב את תוכנית הסיוע ליצואנים בעקבות שחיקת הדולר ■ 64% מתקציב התוכנית בוזבזו על קרן שהוכחה כלא אפקטיבית

סחבת, התנהלות מעורפלת וישיבה בחיבוק ידיים, אלה חלק מההאשמות העולות מדו"ח מבקר המדינה ביחס לטיפול משרדי הממשלה בנזקים שגרם הפיחות בדולר ליצוא הישראלי ולתעשיית התיירות הנכנסת.

בעקבות ייסוף השקל מתחילת 2006 עד מחצית 2008, בשיעור נומינלי כולל של 28.5%, התכווצו היקפי היצוא, מספר ההזמנות ליצוא ומספר המועסקים בתעשייה מתחילת 2008. מגמה זו הגיעה לשיאה במחצית השנייה של 2008. תעשיית התיירות הנכנסת לישראל נפגעה גם היא מהמצב. המבקר מותח ביקורת נוקבת על התנהלות משרדי התמ"ת, התיירות והאוצר במשבר.

המבקר בדק בחודשים ספטמבר 2008 עד מארס 2009 אילו פעולות נעשו במשרדים הללו כדי לסייע ליצואנים ולעוסקים בענף המלונאות, ומצא כי באפריל 2007 מינה אמנם אלי ישי, שר התמ"ת אז, ועדה לבחינת אמצעי הסיוע שניתן להעמיד לרשות היצואנים, אך רק כעבור שבעה חודשים, בנובמבר 2007, קיבלה הממשלה החלטה לגבש תוכנית סיוע, ורק ביוני 2008 התקין שר האוצר אז, רוני בר-און, את תקנות מס הכנסה התשס"ח-2008, כדי לסייע לתעשיינים ולמלונאים בביצוע השקעות ולהקל את תזרים המזומנים שלהם.

משרד התיירות סומך על אחרים

דו"ח המבקר מצא כי בעקבות התנגדות האוצר, העלה התמ"ת את הצעת ההחלטה למתן סיוע לדיון בממשלה חמישה חודשים לאחר שהצעה זהה הועברה למזכירות הממשלה, ומציין כי "ייתכן שניתן היה לזרז את הליכי הדיון וההחלטה בנושא זה". כמו כן, משרד האוצר התעכב עוד שלושה חודשים לפחות במינוי נציגיו לצוות יישום שגיבש המלצות לתוכנית סיוע ליצואנים על פי ההחלטה שקיבלה הממשלה. לפיכך, חל עיכוב של שמונה חודשים לפחות עד לתחילת הדיונים בתוכנית הסיוע ליצואנים.

יתרה מזאת, צוות היישום לא תיעד את דיוניו, ולפיכך לא ניתן ללמוד על מה ביסס את ההמלצות שעל פיהן גובשה תוכנית הסיוע. הצוות לא כלל נציגים של מינהל המימון שבמשרד התמ"ת ושל משרד החשב הכללי, אף שמרבית התקציב של תוכנית הסיוע יועד לפעולות שהן בתחום אחריותם. תוכנית הסיוע לא כללה לבסוף אמצעי סיוע מסוימים שהממשלה החליטה לאמץ, ולא ניתן לדעת אם הצוות דן בהם ומדוע החליט שלא לכלול אותם בהמלצותיו. כמו כן, הצוות לא קבע מדדי הצלחה לאמצעי הסיוע שעליהם המליץ ולוחות זמנים ליישומם.

לפי ממצאי המבקר, חלק הארי של תקציב תוכנית הסיוע (כ-64%) יועד לאמצעי סיוע לא אפקטיבי - קרן הלוואות שפעילותה קודם גיבוש התוכנית היתה דלה, והשינויים שבוצעו בה לפי התוכנית לא הצדיקו את הכפלת תקציבה פי 4. נוסף על כך, למרות השינויים שבוצעו בקרן ההלוואות, לרבות שינוי ייעודה, לא תוקנה הוראת מנכ"ל משרד התמ"ת והשינויים לא הובאו לידיעת היצואנים.

בדו"ח נמתחת ביקורת על משרד התיירות, שהיה מודע לפגיעה בתעשיית התיירות הנכנסת לישראל, ולמרות זאת לא יזם תוכניות סיוע ייעודיות ובחר לסמוך על כך שתוכנית משרדי התמ"ת והאוצר תספק גם את צורכיהם של נותני שירותי התיירות. אולם בדיעבד התברר, שנותני שירותי התיירות אינם רשאים להשתמש באמצעי הסיוע שמשרד התמ"ת מעמיד לרשות היצואנים התעשייתיים, והם נותרו ללא סיוע.