להיפטר מדני איילון

התנצלות לא תגרע מכבודנו אדרבא, התנצלות מכובדת רק תחזק טיעונים שלנו

הטורקים דורשים מישראל התנצלות על הניסיון להשפיל את שגריר טורקיה עד הערב - ואם לא, הם יחזירו את שגרירם. אסור להתייחס לזה כאל איום, אלא כאל הודעה שתמומש אם לא תהיה התנצלות.

האמת היא שהתנצלות היתה צריכה להיות גם ללא דרישת הטורקים. אבל עכשיו זה כבר לא רק צורך, אלא חובה. צריך להבין שהחזרת שגריר, בז'רגון הפוליטי, מציינת משבר חמור בין המדינות. במקרה של טורקיה זה הרבה יותר מכך.

לא מעט זמן לקח לישראל ליצור עם טורקיה המוסלמית יחסים שברוב השנים היו ידידותיים, ובוודאי מאוד מועילים מבחינת האינטרס הישראלי (וגם הטורקי). שיבוש יחסים אלה יהיה הישג חשוב מאוד למדינות ולארגונים ערביים העוינים אותנו. היחסים עם טורקיה, אם כן, הם נכס שמותר לוותר עליו רק בגלל משהו שהוא בנפשנו, או בגלל פגיעה קשה בנו.

אין אבסורד יותר גדול מאשר לשבש יחסים שנרכשו בעמל רב במשך תקופה ארוכה, רק בגלל טמטומו של סגן שר החוץ דני איילון. הציבור בישראל לא צריך להשלים עם גרימת נזק לאינטרסים שלו על-ידי אדם חסר תבונה ושיקול דעת שבמוחו הצר עשה גזירה שווה בין כיסא גבוה לבין כבוד לאומי.

אפשר היה לתקן את הנזק שעשה אילון, אם ראש הממשלה ושר החוץ היו יוצאים מיד בהודעת התנצלות על המקרה הספציפי. במקום זאת, הם בחרו לפזר מסך עשן באמצעות הטחת האשמות בטורקים על יחסם לישראל.

אין חולק שהטורקים מבצעים מעשים מקוממים ביותר. אבל אין לזה שום קשר להתנהגות המחפירה של סגן השר אילון. אמירות כלליות על הצורך ביחסים טובים בין שתי המדינות אינן יכולות לבוא במקום התייחסות נקודתית לאירוע - והתנצלות חד משמעית עליו, בלי אולי ובלי אבל.

התנצלות כזאת מצידנו לא תגרע מכבודנו הלאומי ומצדקת הביקורת שלנו על טורקיה - אדרבא, התנצלות מכובדת רק תכבד אותנו ואת הטיעונים הצודקים שלנו.

בעצם הטורקים עושים לנו טובה שהם מעמידים אותנו לקיר עם העניין הזה. אולי כך הם יוציאו מאיתנו את ההתנצלות שתשיב קצת את כבודנו. אבל כדאי שננצל את השיעור הזה גם כדי להיפטר מהאיש שגרם למהומה.

הדחת אילון ממשרד החוץ תניב כמה הישגים: הוכחה שאנחנו מתייחסים ברצינות למחדלים שקורים אצלנו; הוכחה שאנחנו מספיק חזקים וגאים כדי להתנצל בצורה המוחשית ביותר של הדחת האחראי למחדל; ולבסוף - הדחת אילון תמנע מעשים מזיקים נוספים מצידו של האדם שהוכיח חוסר בגרות, שיקול דעת ותבונה.

בואו לא נמתין עד שייגרמו נזקים נוספים. בואו ניפטר מהאיש הבלתי ראוי הזה, ועכשיו!