חשש לחיי מאות אלפי בני אדם בהאיטי; 4 ישראלים ניצלו

משרד החוץ הישראלי הצליח ליצור קשר עם ארבעה ישראלים שנעדרו מאז אתמול בהאיטי, ביניהם אם ובנה, 6 ישראלים עדיין נעדרים ■ בינתיים, נחשפים ממדי האסון בהאיטי: 3 מיליון בני אדם נותרו ללא קורת גג ומאות אלפים קבורים מתחת להריסות

ארבעה אזרחים ישראלים שהיה חשש לחייהם לאחר האסון שפקד את האיטי יצרו הלילה קשר עם משפחותיהם. בכך ירד מספר הנעדרים הישראלים לשישה, לפי הדיווחים של משרד החוץ הישראלי. הניסיונות לאתרם נמשכים.

סמוך לשעות הבוקר המוקדמות אישר משרד החוץ הישראלי כי נוצר קשר עם שני הישראלים. מוקדם יותר הלילה נודע כי משפחתם של בריג'יט פייר עומשי ובנה שגב דוד בן ה-9 הצליחה ליצור עמם קשר, ובכך הוסר החשש לחייהם.

רעידת אדמה האיטי / צלם: רויטרס

נחשפים ממדי האסון הכבד שפקד את האיטי: רעש האדמה החזק בעוצמה 7.3 בסולם ריכטר שהיכה אתמול במדינה השוכנת באיים הקריביים גרם להרס תשתיות עצום וללכידתם של מאות אלפים תחת ההריסות. כעת מעריכה הממשלה כי לא פחות ממאה אלף בני אדם איבדו את חייהם וכי שלושה מיליון נפגעו ברעידת האדמה הגדולה.

בצה"ל כבר השלימו את ההכנות וההיערכות לקראת יציאת משלחת חילוץ והצלה לאזור הרעש. מחר בבוקר יוחלט אם לשלוח את הסיוע, ואם כן - תמריא המשלחת בשעות הצהרים.

האדמה רעדה

רעידת האדמה היכתה באזור הקריביים בסביבות השעה 03:00 לפנות בוקר שעוננו, 21:00 בערב שעון מקומי. אתרי אינטרנט מקומיים דיווחו כי מוסדות ציבור התמוטטו, וכך גם ארמון הנשיאות ומוסדות ממשל רבים. במהלך ישיבה שקיים הבוקר משרד החוץ עם נציגי פיקוד העורף, מגן דוד אדום וגורמי הצלה נוספים בעקבות רעש האדמה בהאיטי, הוחלט לשלוח משלחת משימה ראשונית שתצא למדינה, על מנת להעניק סיוע. מדובר במשלחת המורכבת מצוות מצומצם של שבעה מומחים בתחום ההנדסה והתשתיות, שתבדוק את תמונת המצב בהאיטי.

רעידת אדמה האיטי / צלם: רויטרס

במקביל, משלחת גדולה לחילוץ והצלה של פיקוד העורף נערכת ליציאה להאיטי. המשלחת תכלול למעלה מ-50 רופאים, חובשים ומחלצים, בראשות תא"ל שלום בן אריה מפקד יח' החילוץ וההצלה, והם יעסקו בסיוע הצלה וסיוע אזרחי באזור עיר הבירה פורט-או-פרינס.

בהמשך יוחלט אם להרחיב את הפעילות לאזורים נוספים וכן אם להגדיל את הצוותים. מצה"ל נמסר כי "השעות הראשונות הן קריטיות משום שיש עדיין סיכוי להציל חיים", ולכן הוחלט להוציא צוות רופאים, חובשים ואנשי חילוץ במהירות האפשרית.

גם ארה"ב הודיעה: נשלח סיוע

מרכזי גיאולוגיה בארצות הברית דיווחו כי ככל הנראה מוקד הרעש היה כעשרה קילומטרים מתחת לים בלבד, מה שעשוי להעיד על עוצמת רעידת האדמה. מדיווחים בכלי התקשורת עולה כי גם בתי חולים במדינה התמוטטו ונהרסו כליל כתוצאה מרעידת האדמה. >שעות בלבד לאחר האסון הנורא, הודיעה כבר ארצות הברית כי בכוונתה לשלוח סיוע מיידי לאזור, אם כי נראה כי גם בוושינגטון עדיין לא מצליחים לאמוד את מימדי האסון. "נגיש סיוע צבאי, אזרחי והומניטרי", אמרה הלילה מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון. "ליבנו עם משפחות הנעדרים".

רעידת אדמה האיטי / צלם: רויטרס

גם באו"ם הודיעו כי ינסו להעביר סיוע מיידי למדינה, הנחשבת לאחת העניות במערב, ואשר זוכה כבר שנים רבות לסיוע של הארגון. עם זאת, על פי עדי ראייה מקומיים, מטה האו"ם במדינה קרס אף הוא ברעידת האדמה.

בעקבות רעידת האדמה פורסמה אזהרת צונאמי למדינות השכנות להאיטי - הרפובליקה הדומיניקנית, קובה ואיי הבהאמה. מאוחר יותר בוטלה האזהרה.