העיקר שהעסקנים יקבלו כותרת

ברשות המסים מתקשים בחקירת פנאן, ובינתיים זורקים לציבור עצמות בדמות שופטי כדורסל שהעלימו מס ■ וכך, את המצעד של אנשי הכדורסל שהגיעו לחדרי החקירות מנצלים הפוליטיקאים לדרישה נחרצת "לנקות את הענף"

1. ככל שעובר הזמן זה מתחיל להריח כמו הסיפור הגדול והאמיתי שאף אחד לא מצליח לעלות עליו. ובמקום זה מנסים להצדיק את הכישלון לחשיפת "בנק פנאן" עם כותרות אחרות. כאילו: את פרשת פנאן לא חשפנו, אבל בינתיים קחו על הדרך שופט כדורסל שהעלים מס מהכנסות בחו"ל, או מאמן כדורסל שלכאורה ניפח חשבוניות.

רשויות המס גילו פתאום שיש עניינים שקשורים לכדורסל הישראלי. שזה גילוי מרעיש פחות או יותר כמו שמחר יתברר שגם יש סמים בכדורסל הישראלי. מבחינת ההד הציבורי, יש תחושה אמיתית שברשות המסים ובחדרי החקירות מישהו אכן עושה את העבודה ו"מנקה את ענף הכדורסל" מהחוליים שלו. עובדה: יש תנועה ערה של אנשי כדורסל אל חדרי החקירות, כולל כמה הודאות של שופטים.

עכשיו להתנהלות של כל הסיפור הזה שמריחה כמו ניסיון של מישהו לקחת אותנו לסיפור צדדי. ביום שני בבוקר, בזמן שירון זריף עוד לא חשב אפילו מה עומד ליפול עליו, כבר ידעו לא מעט אנשי תקשורת על כך שחוקרי רשות המסים נמצאים בדרך אל ביתו בצפון ת"א. לפיני גרשון שהגיע לתשאול/חקירה במשרדי מע"מ חיכו מצלמות ואנשי תקשורת. כנ"ל לגיא פניני. ולא נשכח את היום ההוא לפני כחודשיים וחצי שבו צולמה "הפשיטה" של רשויות המס על משרדי מכבי ת"א ברחוב הירקון שם הוחרמו עשרות קרטונים שאמורים היו לכאורה לקדם במילימטר את פרשת פנאן.

נכון לעכשיו, "פרשת פנאן" מזכירה תוכנית ריאליטי שיצאה מכלל שליטה.

2. כל מי שמנהל את הספורט הישראלי עושה בשבועות האחרונים רעש של ניסיון אמיתי "לנקות את הענף". אבל ברוח ההתלהמות שוכחים כמה דברים. הראשון והעיקרי: הספורט הישראלי, והכדורסל בתוכו, הוא נקי (או מלוכלך) בדיוק כמו כל מגזר אחר במשק. תחפשו מתחת לאדמה, בסוף תמצאו. לימור לבנת, מתוקף תפקידה כשרת הספורט, מנסה לתת תוכן לתפקיד שלה באמצעות תיקון ליקויים בספורט. ביום רביעי היא אפילו כינסה ישיבת חירום וקראה לתיקון בחוק הספורט לפיו כל מאמן או שופט שיואשם בפלילים או בעבירות מס לא יוכל להיות יותר חלק מהספורט הישראלי. זה כמובן מגוחך, בהתחשב בכך שבכל יום שלבנת מגיעה לכנסת יושבים מימינה ומשמאלה אנשים מורשעים, שהורשעו, שיורשעו, שנחקרו תחת אזהרה, ושעשו דברים חמורים פי כמה מהעלמה של כמה שקלים מנסיעה לחו"ל.

יש תחושה שהכל מתפורר כי בחודשים האחרונים התקשורת ייצרה הקשרים שלא באמת מתחברים אחד לשני לגבי ענף הכדורסל. אותם הקשרים של התקשורת הצליחו לגרום לאנשים שמובילים את הענף ואת הספורט לצרוח סיסמאות ריקות מתוכן, שעיקרן להיכנס לענף ולחקור אותו. ממה בעצם נוצרה התחושה הזאת? זה התחיל עם הכישלון של הנבחרת באליפות אירופה בקיץ. אלוהים ישמור, לא הצלחנו לנצח את מקדוניה. אחר כך הצטרפה פרשת פנאן, שהרי לא נחתה על הענף היום - אלא דגרה בו גם בתקופות הגדולות כשמכבי ת"א והפועל ירושלים לקחו תארים אירופיים. וכמובן החקירות האחרונות של השופטים. ומי שירצה יכול להוסיף ל"התרסקות של הענף" גם את ההתרסקות של ספינת הדגל הייצוגית מכבי ת"א.

בלהט הקרב נקבעו בשבועות האחרונים אמות מידה מוסריות לניקוי הענף, ודווקא בגלל שופט שהעלים מס. יש דברים לא פחות חמורים שנעשים כמעט מדי יום על-ידי קבוצות, אבל אין מי שישלח לשם צלמים ויציף אותם. מי קבע שהעלמת מס על שיפוט של כמה משחקים מחו"ל היא עבירה יותר חמורה מבעלים של קבוצה שמונע שכר מהשחקנים שלו במשך שנים. אם אלו היו אמות המידה, שאול אייזנברג ודומיו היו צריך להיעלם מהספורט הישראלי לפני יותר מ-20 שנה.

ולפני שרצים לנקות את הכדורסל בגלל סמי בכר וזריף, בואו ניזכר במקרי עבר קשים הרבה יותר שלא פוצצו כאן את בועת הכדורסל. למשל, פרשת זיוף הדרכון הצ'כי של קני וויליאמס, שבה הורשע יו"ר הפועל ירושלים דני קליין. למי ששכח, קליין הוא כיום סגן יו"ר איגוד הכדורסל. בזמן ששופטי כדורסל העלימו מס משיפוט של משחקים בחו"ל, מכבי ת"א דאגה במשך שנים לשמן את איגוד הכדורסל ואת השופטים עם כרטיסים יקרי ערך למשחקי יורוליג. עד מבקר המדינה זה הגיע. ומבחינה של אתיקה ספורטיבית, פרשת הפיצה ההיא של מוני וצ'ורה חמורה פי כמה ממאמן כדורסל שמסבך את עצמו, לכאורה, עם רישום של חשבונית מס.

3. לפני שרצים לצעוק על כך שאנשים שמעלימים מס לא יהיו בספורט, יש כמה דברים בנאליים ופשוטים הרבה יותר שאפשר להתחיל מהם. בדיקות סמים למשל. המינהלת והאיגוד אחראים נכון לעכשיו לניהול ענף שבו אחוז הכדורסלנים שמשתמשים בסמים עולה על אחוז המס השולי שהעלים שחקן כזה או אחר.

ואולי צריך לבחון שוב את המנגנון שנולד לפני יותר מ-30 שנה ונתן העדפת מיסוי לשחקנים זרים. אולי הוא זה שאחראי היום יותר מכל דבר אחר לחיסולו של השחקן הישראלי. אולי צריך לחשוב יותר לעומק איך הגיע השחקן הישראלי למצב כל כך אומלל שסידרו לו "חוק רוסי" כדי שיקבל דקות משחק בליגת-ווינר-לזרים.

כשלימור לבנת מדברת על "גל עכור" של אירועים שפוקד את הכדורסל הישראלי או שאיגוד הכדורסל מדבר על כתיבת קוד אתי, והם מונעים בעקבות תשאול של פיני גרשון על עבירת מס לכאורה, הם פשוט מפספסים את העיקר. אבל תודו שזה מצטלם טוב.