סלובניה - יעד אטרקטיבי למשקיע הישראלי

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי: "אחד היתרונות המיסויים בסלובניה הוא שחברות הפועלות באזורים מסוימים כפופות לשיעור מס של 10% בלבד במקום 20%, והן יכולות ליהנות מהטבות מס נוספות"

סלובניה מהווה יעד חשוב למשקיעים מישראל. מאות חברות בשליטת ישראלים פועלות בסלובניה בתחומים שונים. סלובניה היא מהמדינות אשר ייסדו את ארגון הסחר העולמי בשנת 1995, היא חברה באיחוד האירופי החל מחודש מאי 2004, והיא חלק מגוש האירו החל מחודש ינואר 2007.

אחד היתרונות המיסויים בסלובניה הוא שחברות הפועלות באזורים מסוימים כפופות לשיעור מס של 10% בלבד במקום 20%, והן יכולות ליהנות מהטבות מס נוספות.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, מתאר את מערכת המיסוי בסלובניה:

מיסוי יחידים: שיעור המס על יחידים נע בין 16% ל-41%.

מס חברות: שיעור מס החברות (החל מינואר 2010) הוא 20%. עם זאת, חברות הפועלות באזורים מסוימים כפופות לשיעור מס של 10%. בנוסף, קיימות הטבות מס אטרקטיביות להשקעות במו"פ.

מס רווחי הון: מס רווחי הון נחשב, בדרך כלל, כחלק מההכנסה החייבת, וממוסה בשיעור המס הרלוונטי. קיים פטור של 50% על הריווח בתנאים מסוימים. מס ערך מוסף: שיעור מס ערך מוסף הוא 20%. קיים שיעור מס מופחת ואף פטור ממס ביחס למוצרים ושירותים שונים.

ניכוי מס במקור על דיבידנד: דיבידנדים המשולמים לחברה זרה כפופים לניכוי מס במקור בשיעור של 15%, אלא אם קיימת אמנה למניעת כפל מס.

אמנות למניעת כפל מס: ישראל חתמה על אמנת מס עם סלובניה בירושלים בינואר 2007 לאחר שהאמנה נחתמה בראשי תיבות בסלובניה בדצמבר 2005. האמנה נכנסה לתוקף בינואר 2008.

להלן מספר הוראות חשובות באמנה:

הוראות האמנה ביחס לדיבידנד: שיעור ניכוי המס במדינת המקור מוגבל ל 5%- אם בעל הזכות שביושר הוא חברה המחזיקה ישירות ב 10%- ומעלה בחברה משלמת הדיבידנדים. שיעור ניכוי המס במדינת המקור מוגבל ל 10%- אם בעל הזכות שביושר הוא חברה שמחזיקה ישירות 10% ויותר בהון החברה משלמת הדיבידנד, והדיבידנדים משולמים מרווחים אשר לאור הדין במדינת תושבות החברה המשולמת, הינם פטורים ממס חברות או כפופים למס חברות בשיעור הנמוך משיעור המס הרגיל באותה מדינה. הפרוטוקול לאמנה מבהיר כי משמעות המונח "דין" לגבי ישראל הינו החוק לעידוד השקעות הון, ולגבי סלובניה החוק הסלובני על אזורים כלכליים (חוק סלובני זה הינו בתוקף עד שנת 2009). בכל מקרה אחר שיעור ניכוי המס במקור מדיבידנד מוגבל ל 15%.

הוראות האמנה ביחס לריבית ותמלוגים שיעור ניכוי המס במדינת המקור מוגבל ל 5%-.

הוראות האמנה ביחס לרווחי הון - אומץ העיקרון הקבוע באמנת המודל של ה OECD, כך שהוענק פטור ממס רווח הון במדינת המקור אלא אם מדובר במקרקעין או מניות בחברה שלמעלה מ 50%- משוויה הוא ממקרקעין. מניעת ניצול לרעה של האמנה מובהר בפרוטוקול לאמנה כי היא לא תמנע מהמדינות להחיל את הדין הפנימי שלהן על מניעת התחמקות ממס או הימנעות ממס. כמו כן מובהר כי ההטבות לפי האמנה לא יינתנו לאדם שאינו בעל הזכות שביושר של פריט ההכנסה.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net