אובמה: 50 גופים פיננסים ישלמו 'מס אחראיות למשבר'

החברות יחויבו במס בשיעור שנתי של 0.15% מסך התחיבויותיהם והיקף ההחזר הצפוי עומד על 90 מיליארד דולר ■ "המחויבות שלי היא להשיב כל אגורה לה זכאים האזרחים האמריקנים"

הנשיא האמריקני, ברק אובמה מציע למסות במס מיוחד למשך 10 שנים את 50 המוסדות הפיננסים הגדולים בארה"ב אשר זכו לסיוע העם האמריקני במהלך המשבר הפיננסי בשנת 2008-2009. על פי ההערכות יחזירו המוסדות הפיננסים השונים ובראשם הבנקים הגדולים סך של 90 מיליארד דולר במהלך תקופת המס או עד אשר יעלה סך ההכנסות מהממס על הפסדי הממשל שנגרמו עקב חילוץ המגזר הפיננסי. 10 חברות פיננסיות צפויות לשלם כ-60% מסך המס.

"המחויבות שלי היא להשיב כל אגורה לה זכאים האזרחים האמריקנים" אמר אובמה בהודעה המקדימה את פרסום ההצעה שצפויה להתפרסם מאוחר יותר הערב (ה'). "אני מציע לדרוש מהמוסדות הפיננסים לשלם את המס 'עמלת אחראיות למשבר הפיננסי' עד אשר יפוצו באופן מלא אזרחי אמריקה בעבור העזרה הבלתי רגילה שסיפקו לוול סטריט" אמר אובמה בהצהרה שפורסמה על ידי הבית הלבן. וציין כי "המניע שלי להשגת היעד הזה הולך וגדל כשאני רואה דיווחים על רווחים עצומים ומענקים 'מגונים' שמחלקות החברות שחבות את זכות קיומן לעם האמריקני שממשיך להתמודד עם קשיי המיתון".

המס המיוחד בו יחויבו החברות הינו שיעור שנתי של 0.15% מסך התחיבויותיהם. המס צפוי להידרש ע"י הממשל מכ-50 חברות פיננסיות אשר להן נכסים בסך של יותר מ-50 מיליארד דולר. מדובר בחברות החזקות בנקאיות, בבנקים מסחריים, בחברות ביטוח הפעילות בתחום השירותים פיננסים ובברוקרים. המס לא יוטל על קרנות גידור או על קרנות נאמנות כמו כן לא יחויובו במס ענקיות מימון המשכנתאות פאני מיי ופרדי מאק, אשר הולאמו על ידי הממשל, וגם יצרניות המכוניות ג'נרל מוטורס וקרייזלר שחולצו על ידי הממשל לא ימוסו.

על פי חוקי תוכנית ה-TARP יכול הנשיא להציע תוכנית החזרים עד לשנת 2013, אך אובמה החליט לא להמתין.

תוכנית הסיוע של הממשל בסך 700 מיליארד דולר שאושרה באוקטובר 2008 גרמה לממשל הפסדים המסתכמים כיום בכ-117 מיליארד דולר, פחות מחצי מההערכות שהיו בקיץ אז דיווח הממשל כי הפסדיו מסתכמים ב-341 מיליארד דולר. גורמים בממשל העריכו כי ההפסדים צפויים לבסוף להסתכם בכ-90 מיליארד דולר.

אתמול כבר מיהר ג'ימי דיימון, מנכ"ל JP מורגן צ'ייס לומר לעיתונות כי "כל עמלה שנחוייב בה - תועבר ללקוחות. כל העסקים מעבירים את העלויות שלהם ללקוחות. זה לא א-נורמלי". חברות הפיננסים כבר החלו ללחוץ על וושינגטון כנגד המס, כאשר םפרטים עליו דלפו בתחילת השבוע. דיון סוער בקונגרס ופעולות לובי מורחבות שינקטו על ידי וול סטריט כנגד המס - מובטחים.