עיתונאים יחויבו בתקופת צינון של שנה טרם התמודדות לכנסת

כך מבקשת לקבוע הצעת חוק חדשה שתוגש השבוע על-ידי ח"כ כרמל שאמה ■ לדבריו, המטרה היא "למנוע פוליטיזציה ולשמור על ניטרליות ועצמאות התקשורת בישראל"

הצעת חוק חדשה מבקשת לקבוע כי אנשי תקשורת יחויבו בתקופת צינון של שנה טרם התמודדות לכנסת. מדובר בהצעה שתונח השבוע על-ידי ח"כ כרמל שאמה (ליכוד).

לדברי שאמה, המטרה היא "למנוע פוליטיזציה ולשמור על ניטרליות ועצמאות התקשורת בישראל".

עוד אומר שאמה כי "העיסוק בתחום התקשורת הוא לכאורה עיסוק פרטי, למרות שיש בו לא פחות מימד ציבורי. כיום התקשורת מהווה כלי מרכזי וחשוב בשיח הדמוקרטי ובעיצוב דעת הקהל. על מנת לשמור על עצמאות ואובייקטיביות התקשורת ולמנוע פוליטיזציה או מגמתיות שלה, יש להחיל תקופת צינון על העוסקים בתחום - כפי שקיים לגבי אנשי צה"ל".

הצעת החוק של שאמה מגדירה "איש תקשורת" כ"עיתונאי, מגיש, מנחה, בעל טור קבוע בכלי תקשורת, עורך או בעלי עיתון".

על-פי ההצעה, "ועדת הבחירות המרכזית תוכל להחריג מתמודד מהוראה זו בהחלטה שהתקבלה פה-אחד, וזאת כדי לאפשר לאנשי תקשורת שלא היתה להם שום נגיעה למערכת הפוליטית או לסדר יום הפוליטי במדינת ישראל".

לדברי שאמה, "לא ייתכן שאיש תקשורת ינצל את תפקידו על מנת לבנות לו אהדה ורייטינג או לתמוך בסדר יום מסוים, וברגע האחרון יקפוץ לזירה הפוליטית - וזאת על חשבון משלם האגרה או קונה העיתון שמבקש סיקור ניטרלי וממלכתי".

יש לציין כי יאיר לפיד, מגיש "אולפן שישי" ופובליציסט ב"ידיעות אחרונות", התראיין לאחרונה בתוכנית "עובדה" עם אילנה דיין ונשאל אם בכוונתו ללכת לפוליטיקה. לפיד אמר בתשובה כי "יצטרך להחליט על זה דקה לפני הבחירות‭."‬ נזכיר כי אביו של יאיר, יוסף (טומי) לפיד ז"ל, עבר מעולם העיתונות לפוליטיקה והקים את מפלגת שינוי.