בעזרת האוצר ובססח: היצוא גדל בחצי מיליארד ש' תוך חצי שנה

בבססח מעריכים כי ב-2010 תתרום התוכנית המשותפת להגדלת הייצוא הישראלי בלמעלה ממיליארד שקל ■ התכנית מיועדת ליצואנים ישראליים המשווקים לחו"ל במישרין או באמצעות חברות בנות שבבעלותם בעולם

מאז הושקה לפני חצי שנה התוכנית המשותפת למשרד האוצר ולבססח (החברה הישראלית לביטוח אשראי) - גדל הייצוא הישראלי בכחצי מיליארד שקל בתוך שישה חודשים. כך עולה עולה מהסיכום החצי שנתי שנערך בבססח שם מעריכים כי בשנת 2010 תתרום התוכנית להגדלת הייצוא הישראלי למעלה ממיליארד שקל.

התכנית המשותפת לבססח ולחשב הכללי באוצר, שהופעלה ביולי 2009 נותנת מענה לעלייה החדה בסיכוני האשראי של היצואנים. התכנית מאפשרת לבססח להוסיף ליצואנים רובד נוסף של כיסוי ביטוחי (Top Up) בערבות של המדינה. הרחבת קווי האשראי מתבצעת במתכונת ידידותית ליצואנים ובזמן קצר ביותר, כאשר המדינה מגדילה, לפי בקשת היצואנים, חשיפות שבססח מבטחת, בשיעור שמגיע ל-50%, תוך הסתמכות על החלטות הביטוח של בססח ומבטחי המשנה שלה.

חשיבות התוכנית עלתה על רקע המשבר הכלכלי העולמי שפגע ביצואנים הישראלים פעמיים: פעם אחת - המשבר הביא לירידה חדה בהיקפי הייצוא הישראלי ופעם שנייה יצואנים לא קיבלו חלק מהתמורות מצד לקוחות שנקלעו לקשיים כתוצאה מהמשבר, שהתבטא בגידול של כ-33% בהיקף פשיטות הרגל בעולם. דוד מילגרום, מנכ"ל בססח: "עדיין לא רואים ירידה בסיכוני האשראי ובהיקף פשיטות הרגל בעולם, ולכן לתוכנית חשיבות רבה להגדלת הייצוא הישראלי גם בשנת 2010".

התכנית מיועדת ליצואנים ישראליים המשווקים לחו"ל במישרין או באמצעות חברות בנות שבבעלותם בעולם, ובלבד שהמרכיב הישראלי של היצוא עולה על 40% מהכיסוי הביטוחי הנוסף שהמדינה מעניקה.

גידול של 100 מליון שקל בייצוא דשנים

מסיכום נתוני 2009 של בססח עולה כי בששת החודשים הראשונים להפעלת התוכנית, בוצעו באמצעותה עסקאות ייצוא נוספות בהיקף של כחצי מיליארד שקל.

בתחום הדשנים בוצעו עסקאות ייצוא בהיקף של כ- 100 מליון שקל, בתחום התקשורת וההיי-טק - כ-95 מליון שקל, בתחום הכימיקלים - כ-65 מיליון שקל, בתחום הטקסטיל - כ- 40 מליון שקל, ובתחום התרופות בוצעו עסקאות נוספות בסכום של כ-30 מליון שקל.

את התרומה הגדולה ביותר בהגדלת הייצוא תרמה התוכנית לארה"ב: כ-80 מליון שקל, לברזיל: כ-55 מליון שקל, איטליה: כ-50 מליון שקל, בריטניה: כ-35 מליון שקל, צרפת: כ-20 מליון שקל וסין: כ-20 מליון שקל.

בססח מבטחת אשראי ב-115 מדינות בהיקף של מעל 12 מיליארד דולר בשנה, בעסקאות סחר חוץ ובשוק המקומי.

ביטוח האשראי מבטיח שהספק יקבל את כספו גם במידה שהלקוח אינו משלם כתוצאה מחדלות פירעון, קשיים כלכליים או אירוע פוליטי המונע תשלום.

הבעלות על בססח נחלקת כיום שווה בשווה בין: הראל השקעות בביטוח ופיננסים, ביטוח חקלאי ויולר הרמס - מבטח האשראי הגדול בעולם.