בנייה ירוקה: "על כל דולר השקעה, 12-10 דולר החזר"

רוב ווטסון, מאבות התקינה לבנייה ירוקה באמריקה, הגיע לישראל - בה ה"ירוק" הוא בעיקר סיסמא של אנשי שיווק - כדי לקדם את הטרנד העולמי ■ "הדרך הטובה ביותר ללמוד היא פשוט לעשות זאת", הוא ממליץ בראיון ל"גלובס" לכל היזמים שמפחדים להיות חלוצים

בשפה הסינית המונח משבר מכיל בתוכו שתי מילים - סכנה והזדמנות. יש לנו הזדמנות לצאת מהמשבר הכלכלי העולמי מחוזקים, בזכות קידום נושא הבנייה הירוקה ברחבי העולם". כך אומר ל"גלובס" רוב ווטסון, מנכ"ל קבוצת אקוטק אינטרנשיונל, הנחשב למנהיג ומוביל בינלאומי בתחום שווקים מתחדשים ובנייה ירוקה. ווטסון חבר גם במועצה האמריקנית להגנת משאבי הטבע (NRDC) והיה ממנסחי תקן ה-LEED, התקן לבנייה ירוקה שהפך לבנצ'מרק בצפון אמריקה, ואף העניק לו את השם.

"השלכות כבדות"

"הדבר שחשוב ביותר להבין הוא שבנייה ירוקה לא חייבת להיות יקרה יותר. בעוד שהמעבר לשיטות של קונסטרוקציות ירוקות עשויות לדרוש מעט השקעות בתהליך הלימוד, הרי שכמו בכל השקעה מקבלים החזר משמעותי", אומר ווטסון, שהתארח בכנס בנייה ירוקה שקיימה התאחדות התעשיינים בשיתוף התאחדות הקבלנים והמועצה לבנייה ירוקה.

לדבריו, "השקעה בבנייה ירוקה ובתשתיות ירוקות יביאו החזרים גדולים הרבה יותר מאשר לדבוק בשיטות הקודמות. מדובר לא רק בהחזרים כלכליים לחברות העוסקות במלאכה, אלא כל הכלכלה הישראלית תרוויח".

בארץ התחום בחיתוליו. איך קבלן מקומי יוכל ללמוד את הנושא?

"הדרך הטובה ביותר ללמוד היא פשוט לעשות זאת. צריך לבחור פרויקט ולעבוד עם צוותים מנוסים והחוכמה היא להתחיל מוקדם, כי העלות הגבוהה ביותר של חוסר הניסיון הוא בהתחלת פרויקטים מאוחר מדי. כשלמשל כבר אין תמריצים לתחום, או כשהמבנה כבר קיים ומנסים להסב אותו לירוק, במקום לבנות אותו מלכתחילה על פי הפרקטיקות של הבנייה הירוקה.

"להתחיל לבנות ירוק מהיסוד הרבה יותר זול. בניינים נקיים סביבתית ויעילים בניצול האנרגיה הם גם בסופו של דבר יותר יפים. בניינים שנראים יפים אבל מייצרים כיעור סביבתי ובזבוז, אינם יפים. האסתטיקה לא נגמרת רק בבניין אלא בהשפעה שלו על הסביבה".

"קל לעיכול"

החברה שבהובלתו של ווטסון, אקוטק אינטרנשיונל, מייעצת בתחומי בנייה ירוקה על היבטיה השונים - טכנולוגיות, תכנון ויישום של פרויקטי בנייה ירוקה במרחבים ובמבנים - בעיקר בסין ובארה"ב. בישראל היא החלה לבחון שיתוף פעולה עם הממשל הישראלי, בשלב ראשון עם המשרד להגנת הסביבה. נציגו של ווטסון בארץ הוא ד"ר ישראל פלג, לשעבר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ומי שריכז את הצוות לקיימות ומודעות סביבתית בבית הנשיא ב-2007/8.

ווטסון מייעץ לחזי ברקוביץ, מהנדס העיר ת"א ורון חולדאי, בתוכניות הפיתוח העתידיות של העיר שאמורות להיות על-פי פרקטיקות של בנייה ירוקה. כמו כן הוא נפגש עם הצוות של הנשיא, שמעון פרס, כדי לבחון את האפשרות להפוך את בית הנשיא לירוק.

ווטסון: "אנחנו מזהים שווקים ופועלים לעזור ליצור בהם את המדיניות הנדרשת כדי לקדם בנייה ירוקה, ואז אנחנו עובדים עם המגזר הפרטי כדי לשווק פרויקטים ירוקים. נפגשנו פה עם נציגי ממשל, עסקים, רשויות מקומיות וחברות טכנולוגיה. נלהבתי להתוודע לטכנולוגיות ישראליות ירוקות מתחום הבניין שהן מאוד מעניינות, ואני לא נרגש לעתים קרובות. הידע הכללי בארץ על איכות סביבה מאוד מרשים, ויכול לייצר רעיונות שעדיין לא קיימים".

התרשמת שיש נכונות כנה בממשל המקומי לקדם בנייה ירוקה, מעבר לסיסמאות?

"ברור שהממשל הישראלי מזהה את ההבטחה והפוטנציאל של בנייה ירוקה ואני מאמין שהם מחויבים לקדם את הנושא. אני מנוסה כבר 25 שנים בחמש היבשות. אני מעמיד את הניסיון שלי לטובת הממשלה לייצר הצלחה בבנייה ירוקה בישראל.

"יש דרכים לקדם תוכניות באופן יותר קל לעיכול עבור השווקים. חשוב מאוד שיהיו תמריצים ממשלתיים לפעילות האזרחית. כלומר שהזיקה של הממשלה לנושא כרגולטור תהיה לא רק בקביעת סטנדרטים אלא גם באמצעות תמריצים לתחום".

יש עקרונות להצלחה?

"ראשית - להתחיל מוקדם. לא לחכות שהמבנה כבר יהיה קיים ואז לנסות להציל אותו. שנית, להשליך החוצה את דרכי החשיבה הישנות. שלישית שתהיה מטרה ירוקה ברורה. החוק הרביעי הוא שיהיה תקציב הגיוני - את לא יכולה להקים מלון של חמישה כוכבים עם תקציב של מלון בן שני כוכבים. אם רוצים להקים בנייה ירוקה של חמישה כוכבים צריך לכך תקציב נאות. והחוק החמישי הוא - אל תני למטרה הירוקה או לתקציב להביס אחד את השני. אל תזנחי אף אחד מהם. הם חייבים לעבוד ביחד, וזה ניתן.

"תמריצים יכולים להיות מבוססי תקציב או לא. הטבע של התמריץ וצורת הפעולה תלויים בתחום השיפוט ובמטרה. בארה"ב יש אישור מזורז לפרויקטים ירוקים, למשל, וזה תמריץ גדול. זה לא דורש מהממשל האמריקני להקצות לכך כסף. כשמסתכלים על נושאים ירוקים אנשים נופלים לסינדרום ה-90/10: מקדישים 90% מהזמן ל-10% מהדברים החשובים. צריך לחשוב על התועלת הגדולה של הנושא הירוק, להסתכל על דברים ברמה הכוללת ולשאוף להשיג את מרבית המטרות. לעבוד חכם. לחשוב על התועלת הבריאותית, על האוויר הנקי, אלה דברים גדולים וחשובים. אנשים מרגישים טוב יותר לא רק כשהם גרים בבתים ירוקים, אלא גם כשהם עובדים בחברה שהבנייה שלה ירוקה.

"הוכח שבניינים ירוקים משיגים תפוסה גבוהה יותר, נמכרים מהר יותר ובעבור סכומים גבוהים יותר. כל היתרונות האמיתיים הם בצד ההכנסה ולא בצד ההשקעה, ובכך על אנשים להתמקד. לכן, התחום הזה צריך להיות ממותג כענף פרימיום, או בנייה פרימיום. עבור כל דולר שמושקע בפרויקט ירוק אתה מקבל 10-12 דולר החזר בגין החיסכון בפרויקט והביצועים המשופרים של הבניין". *