בועה שחורה? IBI חותך המלצות לדלק קידוחים ואבנר: "לא בטוח שיש גז ב'לווייתן'; הסיכונים לא מתומחרים"

"אי אפשר להצדיק את השווי בהן נסחרות מניות שותפויות הגז" ■ IBI חותך המלצתו לדלק קידוחים ל"הפחת" מ"נייטראלי" במחיר יעד חדש של 8.15 שקלים למניה, 18.5% פחות ממחיר הפתיחה הבוקר בת"א ■ למניית אבנר מצמידים ב-IBI המלצת "נייטראלי" מהמלצת "קנייה" קודמת

לאחר ההצטרפות למעו"ף ולאחר עליות שערים חדות בערכי מניותיהן, מצנן היום (א') בית ההשקעות IBI את ההתלהבות ממניות אבנר יהש ודלק קידוחים . בסקירה שהוציא היום האנליסט גיל בשן נכתב: "ההסתברות למציאת גז, בסמיכות לשדות בהן כבר הוכחה כמות מסחרית, גדולים משמעותית אולם עדיין מדובר בהסתברות סטטיסטית. בשלב זה עדיין מנתחים את הממצאים של הסקרים הסיסמיים (צפוי להתפרסם במארס השנה) ורק אז נדע מהי ההסתברות למציאת גז".

בשן ממשיך וכותב כי "אי אפשר להצדיק את השווי בהן נסחרות מניות שותפויות הגז". עוד מעריך בשן כי השוק המקומי לא יוכל לספוג כמויות גז נוספות מעבר לאלו שנמצאו בתמר ודלית לפחות למשך 20-25 שנה הקרובות. המשמעות היא שהיוון של תזרים נוסף בשנים 2020 ואילך תורם שווי זניח בלבד.

בנוגע לאפשרויות הייצוא, בשן מציין כי מכירת הגז לשווקים חיצוניים כרוכה באפשרויות הובלה מורכבות ויקרות, שהכדאיות הכלכלית שלהן עדיין איננה ברורה. לדוגמה, נציין את אפשרות יצוא הגז במיכליות ע"י הפיכתו לנוזל מצריך הקמת מתקן עיבוי (הנזלה) שיוקם בחוף על כל המשמעויות של הפקעת חוף ומסירתו לידיים פרטיות. מעבר לכך הקמה של מתקן מסוג זה מוערכת ב-1.5-2 מיליארד דולר בשנה.

נזכיר כי בקידוחי "תמר" ו"דלית" מחזיקה כל אחת מהשותפויות 15.62%, ברישיון "לווייתן" מחזיקה כל שותפות ב-22.7%, בקידוח "ים תטיס" מחזיקה דלק קידוחים ב-25.5% ואבנר ב-23% ובצוק "תמרור" באיזור ים המלח מחזיקה כל אחת מהשותפויות ב-25%.

בשורה התחתונה, חותך בשן המלצתו לדלק קידוחים ל"הפחת" מ"נייטראלי" במחיר יעד חדש של 8.15 שקלים למניה, 18.5% פחות ממחיר הפתיחה הבוקר בבורסת תל אביב. למניית אבנר מצמיד בשן המלצת "נייטראלי" מהמלצת "קנייה" קודמת ונוקב מחיר יעד של 1.5 שקלים למניה.

בשן מסכם וכותב: "דברים רבים עוד צריכים להתרחש על מנת שהרישיונות הנוספים שבבעלות השותפויות יצדיקו את השווי שהשוק משקף לפחות בשלב זה. להערכתנו, במחיר זה הסיכונים והמכשולים שציינו בדרך ליצירת ערך אינם מתומחרים. אכזבה של המשקיעים אם אכן יתעוררו בעיות באותן רישיונות רציו, אלון, רות וכד' עלולה לפגוע במניות בחדות".