הערכות: תעריפי החשמל לצרכנים יופחתו בקרוב באופן משמעותי

משמעות ההפחתה היא דחיית דרישתו של שר התשתיות עוזי לנדאו למנוע את הורדת התעריפים ולייעד את ההפרש לקרן התייעלות אנרגטית שתשקיע בתוכניות לחיסכון בחשמל

תעריפי החשמל לצרכנים יופחתו בקרוב באופן משמעותי. ל"גלובס" נודע כי רשות החשמל תפרסם בשבועות הקרובים את בסיס התעריף החדש ובו, לפי ההערכות, יופחת התעריף בגין מקטע הדלקים. משמעות ההפחתה היא דחיית דרישתו של שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, למנוע את הורדת התעריפים ולייעד את ההפרש לקרן התייעלות אנרגטית שתשקיע בתוכניות לחיסכון בחשמל.

ברשות מתנגדים לדרישת לנדאו בנימוק שמדובר למעשה בסבסוד צולב ובהטלת קנס על ציבור הצרכנים.

3 מיליארד שקל למימון פיתוח

בדיקה שערך "גלובס" העלתה, כי תהליך העברת תחנות הכוח של חברת החשמל מייצור בסולר ובמזוט יקרים ומזהמים לייצור בגז טבעי צפוי לחסוך לחברה סכום שנתי הנע בין 4 ל-5 מיליארד שקל. בשנה הקרובה, למשל, יירד תקציב רכישת הדלקים של חברת חשמל ב-2.2 מיליארד שקל, לעומת 2009, בגלל המעבר לגז.

יצויין כי בחברת חשמל מתנגדים להורדת התעריפים ומעדיפים להקצות את הכספים לקרן הון ייעודית שתשקיע בפיתוח פרויקטים ותסייע להקל על מצבה הפיננסי הקשה של החברה, הנאלצת לגייס מדי שנה כ-3 מיליארד שקל בממוצע על מנת לממן את תוכניות הפיתוח שלה.

בסוף האזרחים ישלמו

גורמים בחברת חשמל אמרו ל"גלובס" כי "כבר היום התעריפים מעוכים לגמרי כלפי מטה". לדבריהם, ללא הקרן, ימשיך מצבה הפיננסי של החברה להידרדר ובסופו של דבר מי שיידרשו לשלם על כך יהיו האזרחים. מרשות החשמל נמסר כי בימים אלו מושלמת העבודה על בסיס התעריף ואין באפשרות הרשות להתייחס לכך.

ברשות החשמל ציינו היום כי העלו לפני שנתיים בפני שר התשתיות את הצורך בהקמת קרן שתעסוק בהתייעלות אנרגטית. ברשות לא פוסלים את האפשרות שהקרן תמומן באמצעות העלאת תעריפי החשמל לצרכנים. עם זאת, הרשות מתנגדת להצעת השר לנדאו לקזז את הירידה בתעריפים לצרכנים, בנימוק שמדובר בסבסוד צולב. כמו כן אמרו ברשות כי בדיקה משווה שנעשתה בכמה מדינות בעולם העלתה כי, ככלל, התייעלות אנרגטית אינה מושגת באמצעות ייקור תעריפים. במשרד התשתיות מעוניינים לחוקק חוק "עוקף רשות" כדי להקים את הקרן שתייעד את הכספים למימון תוכניות כמו גריטת מכשירי חשמל בזבזניים ומענקים לחוסכים בחשמל.

נייר עמדה שהעביר יו"ר הרשות, אמנון שפירה, למזכיר הממשלה ולמנכ"ל משרד התשתיות ממליץ על דרכים אחרות להשגת ההתייעלות, ובראשן החדרת מוני חשמל חכמים המסוגלים לנתח את צריכת החשמל ולהביא לחיסכון בצריכת החשמל בשיעור של בין 10 ל-15 אחוזים. עוד מתכוונת הרשות להרחיב את השימוש בתעו"ז ובכלים נוספים.