אירופה ננעלה בעליות: הפוטסי והדאקס הוסיפו 0.7% כל-אחד

מחירי הנדל"ן בבריטניה עלו בקצב שנתי של 4.1% בינואר ■ ג'פאן איירליינס צפויה לפתוח מחר בהליכים להגנה מפני פשיטת רגל ■ מריל לינץ' שידרג ההמלצה למניית נוברטיס ל"קנייה" מ"נייטרלי" ■ היום לא מתקיים מסחר בוול סטריט

שוקי אירופה ננעלו בעליות של עד 0.7%, בניגוד לירידות בטוקיו ובהובלת חברות הכרייה והאנרגיה. בורסת לונדון נסחרה בעליות לאור עלייה חדה במחירי הנדל"ן בבריטניה במהלך חודש ינואר. נציין כי היום לא מתקיים מסחר בוול סטריט לרגל "יום מרטין לותר קינג".

מרבית שוקי אסיה ננעלו בירידות שערים בהובלת מדד ניקיי של יפן, בהמשך לירידות ביום שישי בוול סטריט ולאחר שג'יי פי מורגן דיווח על הכנסות מאכזבות. המשקיעים ברחבי הגלובוס ממתינים לפרסום דו"חות סיטיגרופ, בנק אוף אמריקה, גוגל ורבים אחרים.

מדד MSCI אסיה פסיפיק איבד 0.6% ל-126.05 נקודות. סידני מציגה עליות קלות, בניגוד למגמה המרכזית ובהובלת ענף הסחורות.

בדרום קוריאה, המטבע המקומי, הוון, מאבד 0.3% ל-1,125.85 וון לדולר - הירדה החדה ביותר מזה כשבוע, לאחר ששר האוצר, יון ג'ואנג היואן, אמר כי מוקדם מדי מכדי להיות אופטימיים באשר להתאוששותה של הכלכלה מהמשבר הפיננסי.

ה-IMF מזהיר מתרחיש W בחלק מהמדינות

מדינות מסויימות עלולות להתמודד עם תרחיש W, כלומר נפילה נוספת למיתון, במידה והן יחליטו לצאת מחבילות התמריצים הנוכחיות. כך מעריך יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF), דומיניק שטראוס קאהן.

"התאוששות של הביקושים הפרטיים ושוק התעסוקה היא תנאי הכרחי ליציאת הממשלות מתוכניות התמריצים השונות שנועדו לתמוך בכלכלה. עם זאת העיתוי הנכון ליציאה תלוי במצבה הספציפי של כל מדינה בנפרד".

"נכון לעכשיו, ההתאוששות של המדינות המפותחות מהמשבר הפיננסי העולמי איטית", אמר קאהן. "אנחנו חייבים להיות זהירים משום שההתאוששות שברירית ביותר".

מחירי הנדל"ן בבריטניה זינקו ב-4.1%

מחירי הנדל"ן באנגליה ו-ווילס זינקו בקצב שנתי של 4.1% בינואר. כך עולה מנתונים שפרסם היום (ב') אתר הנדל"ן Rightmove. במונחים חודשים, מחירי הנדל"ן באי הבריטי עלו ב-0.4%, לאחר נסיגה של 2.2% בדצמבר.

בלונדון, אשר מובילה את עליית המחירים בבריטניה, מחירי הביקוש לדירות עלו ב-2.3% במונחים חודשיים וב-5.5% במונחים שנתיים. באתר הנדל"ן הבריטי חוזים כי מחירי הנדל"ן בלונדון ייעלו ב-5% במהלך 2010, אך המחירים בבריטניה כולה לא ייעלו כלל.

"העלייה במספר המחפשים אחר דירות חדשות בתחילת 2010 מצביעה על התחזקות האמון בשוק הנדל"ן הבריטי", אמר מיילס שיפסייד, בכיר ב-Rightmove.

יתרות המט"ח של סין מזנקות

יתרות המט"ח של סין זינקו בדצמבר ב-23% לרמות שיא של 2.4 טריליון דולר, הגבוהה ביותר בעולם, כך לפי נתוני בנק העם של סין (PBOC). ההלוואות החדשות גם כן עקפו את התחזיות כאשר הבנקים העניקו הלוואות חדשות בהיקף 379.8 מיליארד ין (55.6 מיליארד דולר). כך פורסם בסופ"ש.

היקף ההלוואות החדשות הגבוה העלו את הסכום השנתי של ההלוואות לרמה חסרת תקדים של 9.59 טריליון יואן. ובכך, העלו החשש לבועת מחירים למרות מאמציו של ראש הממשלה וון ג'אבאו להימנע מכך.

"הנזילות עצומה והממשלה חייבת לעשות משהו בנידון", אומר איזיק מנג, כלכלן בכיר ב-BNP פאריבה בביג'ינג. להערכתו, האצת האינפלציה עשויה לעודד את הממשלה לסיים את הצמדת היואן לדולר שנמשכה 18 חודשים ולאפשר התייקרות של 3% עד סוף השנה.

הסחורות תומכות באירופה

חברות האנרגיה והכרייה אנטופגסטה , BHP ביליטון וריו טינטו ריכזו עניין לאור עליית מחירי המתכות.

מחלקת המחקר של מריל לינץ' עדכנה מעלה את המלצתה למניית נוברטיס ל"קנייה" מ"נייטרלי" ואת מחיר היעד של המניה ל-66.3 דולר למניה, או 65 פרנק שוויצרי למניה.

מניות הבנקים, מיצובישי UFJ , ו- HSBC איבדו גובה בתגובה לדו"חות המאכזבים של ג'יי פי מורגן שפורסמו ביום ו'.

ג'פאן איירליינס שקרובה למצב של פשיטת רגל, עשויה לזנוח את השותפות עם אמריקן איירליינס לטובת שותפות עם דלתא. החברה צפויה לפתוח מחר (ג') בהליכים להגנה מפני פשיטת רגל.

בזווית הישראלית, טדי שגיא, בעל השליטה בחברת פלייטק , המפתחת פלטפורמות תוכנה לאתרי הימורים מקוונים, מצוי כעת בשנת הסתגלות בישראל, שבסופה יחליט אם בכוונתו לחזור לכאן. במסגרת בחינת האפשרות לשוב לישראל, סיכם באחרונה שגיא מחלוקת שהיתה לו מול רשות המסים, בנוגע לשווייה של חברת פלייטק. שגיא עזב את ישראל בסוף שנת 2003, תחילת 2004. חוק העולים החדשים מאפשר הטבות למי ששהה לפחות 5 שנים מחוץ לישראל.