9 מתנחלים מיצהר נעצרו בחשד להצתת המסגד ביאסוף

בין החשודים שנעצרו על-ידי השב"כ נמצאים גם קטינים ■ החשודים יובאו היום להארכת מעצר ■ תושבים ביצהר טוענים כי פעולת המעצרים לוותה בהפעלת כוח רב מצד השוטרים הרבה מעבר לנדרש

השב"כ ומשטרת מחוז ש"י עצרו הלילה 9 צעירים שמתגוררים בהתנחלות יצהר, בחשד כי היו מעורבים בהצתת המסגד בכפר יאסוף לפני יותר מחודש. החשודים, בהם גם קטינים, יובאו היום (ב') לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בירושלים.

תושבים ביצהר טוענים הבוקר כי פעולת המעצרים לוותה בהפעלת כוח רב מצד השוטרים - לטענתם הרבה מעבר לנדרש. בשב"כ מכחישים את הטענות.

לפני שבועיים נעצר במסגרת אותה חקירה צעיר בן 17, בן משפחה של הרב מאיר כהנא שייסד את תנועת כך. הצעיר הכחיש בחקירתו כל קשר למעשים המיוחסים לו. לאחר 7 שעות חקירה הוא שוחרר בערבות של צד שלישי, כיוון שהמשטרה לא מצאה סיבה להאריך את מעצרו.

עם שחרורו אמר הקטין למצלמות: "זו רדיפה פוליטית ומשפחתית". כשנשאל אם יש לו משהו להגיד למשטרה, חזר על דבריו פעם נוספת.

"המדינה מתנכלת לקטין"

בעקבות מידע מודיעיני, עוכב הצעיר לחקירה בצומת הכניסה ליישוב תפוח. פעיל הימין איתמר בן-גביר מיהר להגיב לידיעה על המעצר, ומסר בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט כי "הגיע הזמן שהמשטרה תפסיק לרדוף את משפחת כהנא. הרב כהנא נרצח, בנו הרב בנימין וכלתו טליה נרצחו בפיגוע טרור, ובמקום שהמדינה תטפל ברוצחים ושולחיהם - היא מתנכלת לבן משפחה קטין".

פעיל הימין וחבר תנועת "הארץ היא שלנו" ברוך מרזל, שמכיר את החשוד בהצתה, התראיין לתוכנית "שש עם עודד בן-עמי", והכחיש בתוקף את האשמות נגדו. "אני מעריך כי ההר הזה הוליד עכבר, ובסופו של דבר יראו שכל המהלך הזה הוא חלק מהיסטוריה של שנים רבות של התנכלות למשפחת כהנא".

"הנער הוא אידיאליסט, תלמיד חכם ביישן, שתקן, בחור רציני. משפחת כהנא הוציאה רק אנשים רציניים", מסביר מרזל. לדבריו הפעולות הקיצוניות שנעשות נגרמות בסופו של דבר בשל מערכת לחצים שמופעלת עליהם, גם על-ידי שר הביטחון אהוד ברק וגם על-ידי גורמים אחרים ועליהם נמצאת האשמה.

הצתת המסגד שגררה מהומות אלימות

אלמונים אשר הגיעו לפני כשבועיים לכפר יאסוף, מדרום מערב לעיר שכם, השחיתו את המסגד וריססו עליו כתובות נאצה בעברית. על פי הדיווחים בכלי התקשורת הפלסטיניים, המשחיתים היו מתנחלים שפרצו למסגד בכפר והציתו אותו. "מספר מתנחלים הציתו את הקומה השנייה של מסגד חסן חאדר במרכז העיירה, לאחר ששברו את דלת הכניסה של המסגד ושפכו כמויות בנזין רבות בכל חלקיו", אמר אז יו"ר מועצת יאסוף עבד א-רחים מוסלח לסוכנות הידיעות "מען".

שר הביטחון, אהוד ברק, גינה את הצתת המסגד ביאסוף. הוא הורה לאנשי מערכת הביטחון לפעול למעצר האחראים למעשה ולמצות עימם את הדין, תהליך שייתכן כי הושלם עם מעצרו של נגדו של הרב כהנא היום בבוקר. "מדובר במעשה קיצוני שנועד לפגוע בכל ניסיון של הממשלה לקדם תהליכים למען עתיד ישראל", אמר ברק.

"נשרוף את כולכם"

האש שרפה כליל את הספריה במסגד, ורק לאחר מכן הצליחו תושבי המקום, בסיוע כוחות הכיבוי של עיירת סלפית, לכבות את האש", אמר מוסלח. לדבריו, המתנחלים ריססו סיסמאות בעברית על רצפת המסגד - ובהן נכתב "נשרוף את כולכם". מייד לאחר קבלת התלונה, הגיעו למקום כוחות ביטחון פלסטיניים וישראליים ופתחו בחקירת האירוע.

באירועים אלימים שפרצו בתגובה להצתת המסגד התפרעו עשרות צעירים פלסטינים. באירועים נפצע לוחם משמר הגבול באורח קל בעינו.

לפני 10 שנים בדיוק נרצחו בנו של כהנא, בנימין, ואשתו טליה, בזמן נסיעה עם ששת ילדיהם מירושלים לכפר תפוח. כאשר עברו באזור עופרה נתקלו בני המשפחה במארב של מחבלים שפתחו באש לעבר מכוניתם. כתוצאה מהירי נהרג בנימין במקום. טליה נפצעה אנושות ונפטרה בדרך לבית החולים.

ב-5 בנובמבר 1990 נרצח מנהיג הימין הקיצוני הרב מאיר כהנא על ידי מתנקש, לאחר שסיים לנאום במלון מריוט בניו יורק. ערבי שהסתנן למקום התחזה ליהודי חרדי וירה בכהנא בראשו.