מלון הפלאזה של תשובה בניו-יורק: "מציון דרך לסתם עוד בניין"

חנויות היוקרה במגדל נאבקות כדי למשוך קונים וברוקר מומחה מייעץ באופן קבוע ללקוחותיו שלא למקם שם את חנויותיהם ■ 11 בעלי הדירות שמכרו אותן לאחרונה, עשו זאת בהפסד

לפני 6 שנים רכש יצחק תשובה את מלון פלאזה שבניו-יורק ב-675 מיליון דולר, כשהחזון שלו היה להפוך את המלון שרכש לעצמו שם ברחבי העולם למגדל דירות יוקרתי שישרת את העשירים ביותר בעולם ויציע חנויות שיספקו את כל גחמותיהם. אולם כעת, כשהעיר מתמודדת עם מיתון חריף, נתוני המכירות מציירים תמונה שונה. כך מדווח ה"ניו-יורק טיימס".

לפי הנתונים, 11 בעלי הדירות שמכרו אותן לאחרונה, עשו זאת בהפסד, כולל בעלי דירת 409, שמכר אותה תמורת סכום הנמוך ב-8.5 מיליון דולר מהמחיר ששילם עליה.

חנויות היוקרה במגדל נאבקות כדי למשוך קונים וברוקר מומחה מייעץ באופן קבוע ללקוחותיו שלא למקם שם את חנויותיהם. באביב הקרוב, המלון פותח רחבת אוכל יוקרתית, בה יוצעו המבורגרים ופיצות. המסעדה המפורסמת של הפלאזה - The Palm Court נסגרה. "המקום הפך מציון דרך לסתם עוד בניין", אמר היועץ למסעדות קלארק וולף. יחד עם זאת, יש לציין כי התמונה הפיננסית של הפלאזה לא מעניינת את הכלות לעתיד - אולם הנשפים הגדול מוזמן לכל יום שבת עד לחודש מאי.

בשנתיים שלאחר הרכישה, תשובה קצר את הפירות של הפריחה בשוק הנדל"ן. לאחר שהושלם השיפוץ של המקום, שעלה 450 מיליון דולר, תשובה מכר את כל 181 הדירות תמורת סך מצטבר של 1.3 מיליארד דולר. למעשה, המחירים עבור הדירות הללו היו כל כך גבוהים שמתווכי נדל"ן התחילו להפריד בין נתוני המכירות בפלאזה ובין שאר נתוני המכירות בשוק, כיוון שהם גרמו להסטה.

פלאזה ניו יורק / צלם: תמר מצפי

לפי נתונים שאספה Streeteasy.com ארל מקווי, שבאוקטובר 2007 רכש דירה בפלאזה ב-4.79 מיליון דולר, מכר אותה בקיץ האחרון ב-4 מיליון בלבד. גאי ווילדנשטיין, נשיא חברת גלריות באפר איסט סייד ובעליו של אוסף אומנות פרטי, מכר את דירת 409 ויחידה נוספת שקנה באוגוסט 2008 ב-9.6 מיליון דולר תמורת 6 מיליון דולר וזאת, 15 חודשים מאוחר יותר.

עורכי דין וברוקרים מציינים כי בנכס חדש בו נמכרו דירות היוקרה במחירים דומים לאלו של הפלאזה, 10 העסקאות האחרונות התבצעו במחיר גבוה בהרבה מהמחיר המבוקש. אחד מעורכי הדין שמייצג רוכשי דירות הן בפלאזה והן בנכס בסנטרל פארק ווסט, מסביר כי לקוחותיו מעדיפים את האחרון בשל החלונות הגדולים יותר והדיירים האחרים, הידועים יותר. אם כן, לקוחותיו מעדיפים לגור בסמוך למנכ"ל גולדמן זאקס מאשר למנכ"ל לשעבר של בר סטרנס, שמתגורר בפלאזה. "בפלאזה יש הרגשה של בית מלון ובפארק ווסט של מועדון פרטי", הוא אמר.

אולם, יש האומרים כי לכשיחלוף המשבר בשוק הנדל"ן, הרי שהפלאזה ישוב להיות אטרקטיבי, לאור השם העולמי שרכש.