מעלות: חשש ליכולת אלעד US לשרת את החוב שלה מ-2011

חברת הדירוג טוענת שהמשך ההרעה בשוק הנדל"ן בארה"ב מעלה חשש לגירעון תזרימי בחברה הבת של אלעד גרופ שבשליטת יצחק תשובה

חברת הדירוג S&P מעלות חוששת מיכולתה של אלעד US לשרת את חובה החל מיוני 2011, וזאת למרות הגיבויים הקיימים לו. ל"גלובס" נודע, כי זו הסיבה העיקרית בגינה הורידה מעלות את הדירוג לחברה ביום חמישי האחרון.

נזכיר, כי בשבוע שעבר דיווחה אלעד US, חברה בת של אלעד גרופ שבשליטת יצחק תשובה, על הורדת הדירוג לאיגרות החוב שלה בשתי דרגות, מ-AA מינוס ל-A. איגרות החוב של החברה הונפקו למשקיעים מוסדיים והן אינן נסחרות בבורסה. אלעד גרופ הינה חברה פרטית.

אלעד US נמצאת ברשימת המעקב של מעלות, אך כפי שנכתב ב"גלובס" אתמול, היא צפויה לצאת ממנה בימים הקרובים, לאחר שתעבה את מערך הביטחונות. אלעד US היא חברה ייעודית המחזיקה ב-11 נכסי נדל"ן למגורים ומשרדים בפלורידה ובג'ורג'יה שבארה"ב. החברה הנפיקה אג"ח בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל ביוני 2007, בריבית של 5.2%. תזרים המזומנים של החברה משמש כבטוחה לאג"ח, אשר צפויות להיפרע בחמישה תשלומים שווים בשנים 2011-2015.

הסיבה: שוק המגורים בארה"ב

הורדת הדירוג הגיעה ימים אחדים לאחר שבחברת שערי ריבית שיערכו כלפי מטה את שוויין של איגרות החוב של אלעד US, בלא פחות מ-32%, למחיר של 80 אגורות לאיגרת. מחיר זה הוא המחיר בו רכשה אלעד גרופ אג"ח של החברה הבת בשבוע שעבר.

הודעת אלעד לבורסה הייתה לקונית, ולא כללה את דוח הדירוג המלא של מעלות, שכן מדובר בחברה פרטית. עם זאת, ל"גלובס" נודע כי בדוח הדירוג צוין המשך ההרעה בשוק הנדל"ן למגורים בארה"ב, בו פעילה אלעד US, כסיבה העיקרית לחשש מיכולתה להמשיך ולשרת את חובה.

כן נכתב בדוח הדירוג של מעלות, כי קיים חשש מהפגיעה בתזרים המזומנים של החברה המיועד לשירות החוב שלה, ומהעלייה במינוף הפיננסי, שנבעו מההרעה בשוק הנדל"ן האמריקני. הורדת הדירוג בשלב זה מעלה תהייה באשר לתזמון של מעלות, שכן את השלכות המשבר על שוק הנדל"ן האמריקני ניתן לראות כבר למעלה משנתיים.

במעלות מעלים חשש באשר לתזרים העתידי של החברה, כתוצאה מהמשך התנאים הקשים בשווקים בהם פעילה החברה, ביניהם השוק בפלורידה, בו קיים רוב מלאי יחידות הדיור של החברה. עוד נכתב בדוח כי החברה האטה באופן משמעותי את קצב הסבת יחידות הדיור לקונדומיניום (בתים משותפים), והיא אף מימשה חלק מהן במחירים נמוכים יותר מאלו ששררו בשוק ב-2007.

"הבשורה" שעולה מדוח הדירוג היא חשש של מעלות מגירעון תזרימי של החברה החל מיוני 2011. בעקבות הירידה בשווי הנכסים המגבים את החוב של אלעד US, היחס בין הערך הפארי של החוב (בניכוי התחייבות להעמדת אשראי בסך 34 מיליון דולר מצד בנק אוף אמריקה), לבין שווי הנכסים, עלה ל-82.6%. במעלות מציינים כי יחס זה גבוה משמעותית מזה לו ציפו בזמן מתן הדירוג הראשוני.

לחיוב: תמיכת האם אלעד גרופ

במעלות מרככים מעט את הבשורה עם ציון העובדה שהחברה נהנית מתמיכתה של החברה האם אלעד גרופ. הערכה זו מבוססת על כוונתה של אלעד גרופ לנקוט בצעדים לשיפור יחסי כיסוי החוב ועיבוי מערך הביטחונות. במעלות מציינים כי עודפי הנזילות של החברה (בסך 7.7 מיליון דולר) והתזרים השוטף במחצית 2010 בגין מכירת יחידות הדיור והשכרתן, ישרתו את החוב במלואו בשנה זו.

דוח הדירוג של מעלות התפרסם בסמוך לביקורם של ראשי אלעד גרופ בישראל לפני כשבועיים. מנכ"ל הקבוצה, מיקי נפתלי, נפגש עם מוסדיים וחתמים ישראליים על מנת לקדם את ההנפקה בישראל של אלעד קנדה, חברה אחות של אלעד US. ראשי החברה צפויים לחזור לישראל באפריל על מנת לבצע את הרואד שואו להנפקת החברה, לפי שווי מתוכנן של כחצי מיליארד דולר.

לא ניתן היה לקבל את תגובת קבוצת אלעד לידיעה.