וול סטריט ג'ורנל: גוגל דוחה את השקת הגוגל פון בסין

השקתו של הגוגלפון בסין היתה צפויה מחר בצ'ינה יוניקום ■ החברה חשה כי יהיה זה "לא אחראי" מצדה להשיק את הגוגלפון בסין כעת, כך צוטטו מקורבים לחברה ב"וול סטריט ג'ורנל" ■ מי ירוויח מעזיבת גוגל את סין?

על פי דיווחים שונים בתקשורת, מעכבת גוגל את השקתו של הגוגל פון בסין שהיתה צפויה מחר בצ'ינה יוניקום. מדובר בשני מכשירים מתוצרת מוטורולה וסמסונג המבוססים על פלטפורמת תוכנת האנדרואיד. החברה חשה כי יהיה זה "לא אחראי" מצדה להשיק את הגוגלפון בסין כעת, כך צוטטו מקורבים לחברה ב"וול סטריט ג'ורנל" היום. זאת לאחר שבשבוע שעבר הודיעה גוגל על יציאתה מסין כתוצאה ממתקפת האקרים שעל פי דיווחי החברה תוצאותיה היו גניבה של קניין רוחני.

סין לא מקדמת זרים בברכה

יציאתה האפשרית של גוגל מסין עשויה להיות הכרזה מכוננת ששוק האינטרנט הגדול בעולם אינו מקדם בברכה זרים. נטישתה תשאיר את סין ללא חברה זרה הפועלת באופן עצמאי: ב-2005 מכרה יאהו את חטיבתה הסינית ושילמה מיליארד דולר תמורת 40% בקבוצת עליבאבה מהעיר הנגז'ו. אי-ביי סגרה את חטיבתה הסינית ב-2006 ונכנסה למיזם משותף עם חברת טום אונליין של המיליארדר לי קה שינג מהונג קונג. מיקרוסופט הקימה ב-2005 מיזם משותף עם שנחאי אליינס אינבסטמנט הממשלתית כדי להפעיל בסין את שירות MSN. אמזון מחזיקה בשליטה בחברת אי-קומרס סינית ולטלסטרה האוסטרלית אחזקות בכמה אתרים בסין, כולל סופון הולדינגס.

"חברות אינטרנט פועלות בהרבה תחומים אפורים בסין", אומר ג'יי.פי גאן, מנהל חברת ההשקעות קימינג ונצ'ר פרטנרס משנחאי, שמנהלת יותר מחצי מיליארד דולר. "זה קצת מגוחך שמדינה גדולה כמו סין לא יכולה לאפשר לחברת האינטרנט החשובה והפופולארית ביותר בעולם לפעול בתחומה".

סין מצנזרת

האינטרנט בסין מופרד מהרשת הגלובלית באמצעות מעברים הנשמרים בקפידה. הממשלה משתמשת ב"חומת האש הגדולה" (GFW) כדי לחסום גישה לאתרים שבהם נדונים נושאים רגישים.

כמו חומות האש המותקנות במחשבים אישיים, גם GFW לא נועדה לחסום את כל התנועה אלא להגן מפני איומים ספציפיים. החסימות הן תמיד בלתי צפויות ולעתים זמניות או חלקיות, ואתרים בשפה הסינית מקבלים תשומת לב רבה יותר מאשר בשפות אחרות. אבל המשא העיקרי של הצנזורה מוטל על כתפי ספקיות האינטרנט וספקי התוכן. עליהם לסנן את תוכן הגולשים או להסתכן בקנסות ובסגירה. הרשויות דוחקות במפעילים של בתי קפה עם אינטרנט לפקוח עין על הגולשים ולתעד כל הקשת מקש שלהם.

בחודש שעבר מסרה סין שהיא תחייב יזמים שמבקשים לפתוח אתרי אינטרנט להירשם בצורה מקוונת. הם יצטרכו בין היתר להציג את רישיונות העסקים שלהם, לפי ההוראה שפרסם ב-11 בדצמבר המשרד לתעשייה וטכנולוגיית מידע.

השיטות שמפעיל המשטר בבייג'ין מצליחות משום שהן לא מנסות לחסום יותר מדי. האינטרנט הוא עדיין המדיום החופשי ביותר במדינה. המפלגה ויתרה מזמן על הניסיון לשליטה אידיאולוגית טוטאלית כמו זו של מאו אחרי מהפכת 1949. חופש תרבותי יחסי נתפס כדרך להשאיר את האוכלוסייה שמחה ומבודרת.

ביידו מותירה את כולם מאחור

להערכת אנליסט מנומורה הולדינגס, ביידו תשתלט על חלק הארי של פעילות גוגל בסין אם גוגל אכן תנטוש את השוק המקומי. גם טנסנט, המפעילה את שירות הצ'ט הגדול בסין, וסוהו.קום ירוויחו , ועם זאת, החמרת הצנזורה עלולה לבלום את השימוש ברשת בכלל ולהשפיע לרעה גם על רווחי ביידו, אומרת אנליסטית מחברת פאלי קפיטל. "ביידו אמנם תוכל להגדיל את נתח השוק אם גוגל תעזוב, אבל העוגה כולה תתכווץ", היא אומרת.

האומדן של גוגל עצמה באשר לנתח שלה בשוק האינטרנט הסיני הוא 20%, אולם אומדנים חיצוניים מצביעים על 30% ויותר. סך הכנסות גוגל בשנה שעברה הגיע ל-17.5 מיליארד דולר.

ביידו, הפועלת מבייג'ין, החזיקה ברבעון שעבר ב-58.4% משוק הפרסום ברשת בסין, לעומת 35.6% של גוגל, לפי חברת המחקר אנלייסיס אינטרנשיונל. מנועי החיפוש הקטנים יותר - סוהו, סוסו, זונגסו, נטיס יודאו ואחרים - מחזיקים יחד בכ-6% מנתח שוק הפרסומות ברשת.

לפי התחזיות מכירות ביידו השנה עשויות להסתכם ב-908 מ' ד' בעוד מכירות גוגל עשויות להגיע ל-350 מיליון דולר, כ-1.5% מסך הכנסותיה, לפי סקירה של האנליסטית קתרין לאונג מסיטיגרופ. להערכתה, גוגל לא תעזוב את השוק הסיני לצמיתות.