תנמיכו ציפיות

מפעילים סלולריים וירטואליים נבנים מנישות וממגזרים בלתי מטופלים, ובארץ אין כאלה

משרד התקשורת לובש חג בעקבות ההכרזה היום (ג') על חתימת התקנות בנושא ה-MVNO. לאחר חודשים ארוכים השלים המשרד מהלך להרחבת התחרות בשוק. יש שיגידו שהוא חשוב וראוי, ויש שיבטלו אותו בטענה לניסיון לא מוצלח בעולם.

דבר אחד בטוח - המודל מגיע אלינו באיחור רב יחסית לעולם. גם תנאי הפתיחה של שחקן חדש שירצה להיכנס לשוק הרבה יותר קשים. בסופו של דבר כדאי להנמיך ציפיות, משום שמוטב שנהיה מופתעים לטובה אם המהלך יצליח - במקום להתאכזב בעקבות כישלון ואי-כניסת מתחרים חדשים.

מפעילי סלולר וירטואליים נשענים בעיקר על נישות ומגזרים בלתי מטופלים. אך בארץ שבה אין מגזר שאינו מטופל ושיעור החדירה גבוה, זה לא המצב. לכן הסיכוי של מפעיל כזה הוא לא באיתור נישה בלתי מאוישת, אלא בעיקר בתחומי המחיר ופנייה למסה גדולה של לקוחות.

כיוון שכך, כל תוכניתו העסקית מושתתת בעיקרה על המחיר שיקבע שר התקשורת כדמי המעבר. לכן אין מה להתרגש בשלב הזה מפרסום התקנות, שהרי בסופו של דבר שחקנים חדשים יצטרכו לחכות למחיר שיקבע שר התקשורת.

לחברות הסלולר היום חסר אלמנט אחד קריטי במאבק על דעת הקהל: אהדת הציבור, וזה פקטור מאוד חשוב במאבק על הרחבת התחרות בשוק הסלולרי, מפני שבקרב הציבור המפעילים מתקבלים לא טוב, הרבה ארס נשפך נגדם, ובקיצור לא אוהבים אותם יותר מדי.

בשורה התחתונה - עדיף להתמקד בכניסת חברה נוספת לשוק הסלולר על גבי תשתיות עצמאיות.