ענף הנדל"ן בארה"ב מסכם שנה: הגרועה מאז מלחמת העולם II

מדד המחירים ליצרן בארה"ב עלה בדצמבר 0.2% הצפי היה 0% ■ התחלות הבנייה בארה"ב ירדו בדצמבר ב-4% ל-557 אלף בתים ■ נפילה של 39% לעומת מספר הבתים שבנייתם החלה בשנת 2008 וצניחה של 75% לעומת השיא שנרשם ב-2006

מספר נתוני מאקרו מעורבים פורסמו היום (ד') לפני תחילת המסחר בוול סטריט. מדד המחירים ליצרן עלה על הציפיות ולעומתו התחלות הבנייה דווקא ירדו.

מדד המחירים ליצרן בארה"ב עלה בדצמבר ב-0.2% לעומת צפי כי ישאר ללא שינוי, עיקר העלייה במדד מיוחס לעלייה במחירי המזון, כך על פי דיווחי משרד העבודה האמריקני. ליבת המדד, המנוטרלת את השפעות המזון והאנרגיה התנודתיים - נותרה לא שינוי לעומת צפי לעלייה של 0.1%.

עליית המחירים ליצרנים התמתנו במידה רבה לעומת הנתון שפורסם בנובמבר אז הובילה עליית מחירי האנרגיה לזינוק של 1.8%. הנתון של דצמבר מצביע כי האינפלציה בארה"ב אינה גורם כה מאיים, מה שיאפשר לפדרל ריזרב להמשיך את מדיניותו המוניטרית המרחיבה עוד זמן מה, כפי שאותת בהחלטת הריבית האחרונה.

נתונים נוספים שפורסמו היו מתחום הנדל"ן אשר סיכמו את השנה הגרועה ביותר בענף בארה"ב מאז מלחמת העולם השנייה, כאשר בדצמבר נרשמה ירידה של 4% בהתחלות הבנייה בארה"ב אשר במונחים שנתיים הסתכמו בדצמבר ב-557 אלף בתים, עם זאת הנתון היה גבוה מהצפי שהיה ל-540 אלף בתים, כאשר הנתון לנובמבר עודכן כלפי מעלה ל-580 אלף בתים לעומת דיווח קודם על התחלת הבנייה של 574 אלף בתים.

הנתון מצביע על נפילה של 39% לעומת מספר הבתים שבנייתם החלה בשנת 2008 וצניחה של 75% לעומת השיא שנרשם ב-2006. מדובר בירידה לרמה הנמוכה ביותר שנרשמה בארה"ב מאז החלו למדוד מדד זה. התחלות הבתים הפרטיים בארה"ב נפלו ב-29% לשפל של 444 אלף ב-2009.

ענף הנדל"ן בארה"ב חתך את ייצור הבתים החדשים בשל הצטברות המלאי הגדולה שנוצרה כתוצאה מכמות הבתים שלא נמכרו. הקבלנים נותרו פאסימיים ביחס להתאוששות הענף, למרות הסובסידיה הנדיבה שנותן הממשל לרוכשי הבתים. מספר הבתים הנמצאים בתהליך של בנייה ירד בדצבר ב-4% לשפל של 511 אלף במונחים שנתיים.

נתון נוסף שפורסם הוא מספר אישורי הבנייה שזינק ב-10.9% בדצמבר ל-653 אלף אישורים במונחים שנתיים, הרבה מעל לציפיות שהיו לירידת מספרם ל-580 אלף, וגבוהה בהרבה ממספר התחלות הבנייה, מדובר בעלייה לרמה הגבוהה ביותר זה 14 חודשים.

אישורי הבנייה לבתים פרטיים שהתקבלו בדצמבר שעלו ב-8.3% ל-508 אלף במונחים שנתיים - הנתון הגבוה ביותר שנרשם ב-15 החודשים האחרונים.