גוריה לנתניהו ושטייניץ: "אתם חייבים להשקיע יותר ברווחה"

מהדו"ח עולה כי אחד מכל חמישה ישראלים עני ■ מצביע על רמיסת זכויות בידי מעבידים, אוזלת יד של הממשלות והיעלמות רשת הביטחון הסוציאלי

"אתם חייבים להשקיע יותר בתחומי החברה, ברווחה ובביטחון הסוציאלי. זה ישתלם לכם, אלו השקעות שוות. חשוב להבטיח כי פירות הצמיחה יגיעו לכולם", כך אמר היום (ד') מזכ"ל ה-oecd, אנחל גוריה, בסמינר מיוחד שמתקיים במוזיאון ארצות המקרא בירושלים לרגל הגשה וניתוח הדו"חות העיקריים של הארגון.

גוריה אמר כי הוא ביקש משר האוצר, יובל שטייניץ, להגדיל את התקציבים בתחומי החינוך והרווחה ואת ההשקעה במגזר המיעוטים, לרבות במגזר הערבי. גוריה הדגיש בנאומו כי ההוצאה הלאומית לרווחה וביטחון סוציאלי בישראל עומדת על 16%, לעומת ממוצע של 21% במדינות ה-OECD.

עוד אמר גוריה, כשישב לצדו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, כי הבנק המרכזי איננו יכול להתערב ולהחזיק את השקל בניגוד לכוחות השוק באופן פרמננטי. הוא ציין גם כי הוסבר לו שבמשק קטן ופתוח שער החליפין הוא קריטי. אבל בכל זאת גוריה רמז כי הפרקטיקה הזאת חייבת להיפסק.

גוריה התייחס גם לסוגיה של העובדים הזרים. לפי הדו"ח, הארגון קורא לממשלה לחזק את המדיניות נגד העסקת עובדים זרים. "יש לכם בעיה עם העניין של העובדים הזרים. בסופו של דבר זה מידרדר לניצול. מדובר במובן הפשוט בסחר בבני אדם. אני מקסיקני ואני יודע על מה אני מדבר", אמר גוריה.

גוריה אמר שהדו"חות של ה-OECD אמנם לא מהווים תנאי להצטרפות ישראל לארגון, אך הוסיף כי הוא מצפה שהמדיניות החדשה של ישראל תעלה בקנה אחד עם מסקנות הדו"חות.

פישר אמר בסמינר כי ישראל ניצבת בשלב הסופי בתהליך ההצטרפות לארגון ה-OECD, אחרי עשר שנים של ניסיונות. פישר הדגיש כי הדו"חות של הארגון לא מתארים תנאים להצטרפות. "לא כתוב בשום מקום שאם לא נסגור את הפערים החברתיים אז לא ניכנס לארגון. זה רצוי שנסגור את הפערים, אבל זה לא תנאי להצטרפות", אמר.