גדעון סער: "קידום החינוך הטכנולוגי הוא בלב העשייה שלי"

"הפניית משאבים בהיקפים משמעותיים לחינוך היא הכרחית ובכוונתי להיאבק על כך", אמר שר החינוך באסיפה השנתית של התאחדות התעשיינים

"קידום החינוך הטכנולוגי בישראל הוא בלב העשייה שלי", אמר היום שר החינוך, גדעון סער, באסיפה השנתית של התאחדות התעשיינים בישראל. לדבריו, "כשהצגנו את תוכנית המטרות שלנו לממשלה ולכנסת בסוף אוגוסט, התייחסנו אליו כאל אחד הנושאים שנקדם כי אנחנו מאמינים בחשיבותו ומזהים את הצורך בשינוי".

"התמורות שחלו בחינוך הטכנולוגי בעשורים האחרונים ברורות לכל ובוודאי ידועות ליושבים כאן. בתמצית ירידה בהיקפי הלומדים בנתיב הטכנולוגי ובמגמות שחשובים לצה"ל ולתעשייה. המשמעות ברורה ומטרידה. לחינוך הטכנולוגי חשיבות רבה לתלמיד בעיקר בגלל העובדה שבתקופה שבה אנחנו חיים התחום הטכנולוגי הוא המתפתח ביותר. תלמיד היום צריך לרכוש מיומנויות של המאה ה-21 ולשם כך נדרשות טכנולוגיות. נושא שקשור לכך הוא החינוך לקיימות ולהגנת הסביבה שאני מקדם לצד השר להגנת הסביבה".

"החשיבות של החינוך הטכנולוגי לא מסתיימת בהקניית ידע אלא יש בו גם חשיבות עבור אותם תלמידים שלימודי התיאוריה אינם מספיקים להם והם זקוקים לחלק היישומי. המדינות המתקדמות בעולם מבינות זאת וזהו לב החינוך הטכנולוגי".

"אנחנו מדברים על צורך בחלופה אמיתית לחינוך העיוני. חלופה שיש בה היבט טכנולוגי יישומי. במדינות מתקדמות קיימת גם מערכת שמשלבת לימודים ועבודה על פי העיקרון שנדרשת חלופה נוספת לתלמידים שזקוקים גם ליישום ולא רק לתיאוריה. שיעור הלומדים בישראל בחינוך הטכנולוגי נמוך ב-10% מהממוצע במדינות ה-OECD. החינוך המקצועי מייצר אופק לאותם לתמידים בכך שיכולים להשתלב במערך הטכנולוגי בצה"ל, זה גם תורם לשיעורי גיוס ולכניסה למעגל העבודה".

"אנחנו שוקדים על תוכנית חינוך שתתאים את ישראל למאה ה-21. רוצים ללכת על מערך רחב של מיחשוב, של תשתיות ותכנים חינוכיים עם הבטחה לתחזוקה לאורך זמן. מקווים שכבר ב-2011 נתחיל ליישמה לפחות בפריפריה. במקביל לצורך לבצע שינוי בחינוך הטכנולוגי הוא הכרחי ואנחנו פועלים גם בכיוון הזה".

"אנחנו פועלים להגבהת פרויקט טו"ב, טכנאי ובגרות, מ-2500 תלמידים ל-5000 תלמידים ולהגבר פרויקטים נוספים. יש עוד מחשבות רבות נוספות על שילוב מעשי של לימודים עם מפעלי תעשייה והעבודה גדולה. אני קורא לתעשיינים להשתלב במנגנון התיאום הזה".

כל התוכניות שלנו מחייבים אמנם פתרונות יצירתיים אבל גם משאבים. החינוך היום בכל העולם נהנה מגידול ניכר בהיקפי ההשקעות בו, כך על פי דוח החינוך של ה-OECD. חינוך הפך לדבר יותר ויותר יקר וזה מחייב הליכה לנקודת איזון אחרת בבניית תקציב המדינה ל-2011/12. הפניית משאבים בהיקפים משמעותיים לחינוך היא הכרחית ובכוונתי להיאבק על כך, ומקווה להיעזר בכם בנושא", סיכם סער.