יגאל אהובי: מתווך על ותופר העסקאות

לחלק ניכר מהעסקות שביצע הוא הביא משקיעים שונים, בראשן קבוצת דלק

תולדות: נולד ב-1953 בישראל. למד ראיית חשבון באוניברסיטת תל אביב והתמחה במשרד רואי החשבון אליעזר אורן. אהובי גרוש מענת, אוצרת אמנות ובעלת גלריה, ואב לשני בנים. הוא מחלק את זמנו בין לונדון לתל אביב.

התחלה: לאחר שסיים את ההתמחות עבד כרואה חשבון בחברת הנדל"ן פרופיט שבשליטת צבי יצחקי. בגיל 28 החל לרכוש בעצמו נתחים מפרופיט. בראיון מאוחר יותר סיפר: "רכישת נדל"ן היא לא מקצוע, אבל אני אוהב נכסים מניבים. אני שונא פיתוח".

חו"ל: את הרכישה הראשונה מתוך רבות שלו בבריטניה ביצע ב-1986, כשקנה משרד בנורתהמפטון, תמורת 1.5 מיליון ליש"ט. ב-1994, בעקבות שינוי בחוק הישראלי שאפשר להוציא כסף החוצה, החל להשקיע בנדל"ן מניב בקנה מידה גדול בבריטניה. בראיון (כמעט בודד) שנתן למגזין propertyweek ב-2005 אמר: "אי אפשר לקנות יותר בבריטניה. אולי האירים או הערבים יכולים, אבל בשבילי זה יותר מדי יקר. אי אפשר לעבוד ככה. אמריקה רחוקה מדי. אני לא משקיע שם כי אני עושה הכול בעצמי, מבקר בעצמי כל נכס. זה הטבע שלי, ובמזרח אירופה זה סיוט לעשות עסקים, והעסקאות אינן גדולות". הוא השקיע, אפוא, בעיקר בגרמניה, בשבדיה ובשווייץ. בין העסקאות הגדולות שעשה: רכישת 46 מלונות של רשת מריוט, מלונות הילטון, אולמות תצוגה של פולקסווגן, חניונים, ועוד.

שיתוף פעולה:

אהובי הפך למעשה ל"מתווך על". לחלק ניכר מהעסקות שביצע הוא הביא משקיעים שונים, בראשן קבוצת דלק. באותו ראיון ב-2005 סיפר אהובי: "הם (דלק נדל"ן) לא עשו עסקה אחת באירופה בלעדי בשמונה השנים האחרונות". בהזדמנות אחרת אמר: "אני לא מחויב לאף אחד. כשאני הולך לחתום על עסקה אני בדרך כלל הולך לאותם עשרה שותפים. אני עושה הכול, הם רק שותפים פסיביים. כשאני מתמודד על עסקה, אני לא צריך שאף אחד יחליט בשבילי. אנשים מכירים את הרקורד שלי והם יודעים שאני לא צריך אף אחד".

ישראל: "אין שוק ישראלי. בגלל מגבלות מס ואפשרויות מימון נמוכות אין ממש השקעות", אמר באותו ראיון. "בישראל דברים לא מחליפים ידיים. אחרי שעבדתי בבריטניה במשך 15 שנה, נעשיתי מפונק". למרות הדברים הנוקבים הללו, אהובי דווקא השקיע בישראל. ב-2006 קנה את המדיקל סנטר ומאוחר יותר מכר אותו. בפברואר 2007 רכש את השליטה בחברת הנדל"ן הציבורית רבד תמורת 41.7 מיליון דולר. לאחר השלמת העסקה פצח ברצף של עסקאות שיצקו נכסים בחו"ל לתוך החברה הציבורית תמורת מאות מיליוני שקלים. לאחרונה דיווחה רבד כי תמכור את הזכויות שרכשה (25%), יחד עם אהובי (25%) עצמו בשש חנויות של רשת דבנהמס בבריטניה, בתמורה לכ-73 מיליון ליש"ט. העסקה משקפת למוכרים תשואה של כ-40% בתוך חודשים ספורים. אהובי מציע כיום את מניותיו (73%) למכירה במחיר שישקף את ההון העצמי של רבד, העומד על כ-260 מיליון שקל.

נסיגה: ביולי 2007 התבשר המשק על "עסקת הנדל"ן הגדולה אי פעם של יזמים ישראלים": יגאל אהובי (50%) וחברות בנות של דלק נדל"ן (50%) ירכשו 90 נכסים מניבים בשוויץ ב-3.4 מיליארד פרנק שוויצרי (12.2 מיליארד שקל) מחברת ילמולי השוויצרית. בסוף אוקטובר, כשהתבררו ממדיו של המשבר, הם הודיעו על ביטול ההסכם. בילמולי החליטו לתבוע מדלק ומאהובי פיצויים בהיקף של כ-890 מיליון שקל, אולם לבסוף הושג הסכם שבמסגרתו ישלמו רק 70 מיליון שקל. בשוק מעריכים כי אם היו דבקים בעסקה, היו מפסידים הרבה יותר מאשר אותם 70 מיליון שקל.

עוד משהו: אהובי הוא אנג'ל פעיל בתחומי הטכנולוגיה. בשנת 2000 החל לאסוף אמנות, וכיום בבעלותו יותר מ-500 יצירות אמנות עכשווית.