משרד הביטחון מבקש לעגן בחוק את הפרסום בגלי צה"ל

ככל שישודרו יותר פרסומות בתחנה הצבאית, כך יוכל משרד הביטחון להקטין את היקף המימון שלו לתחנה ■ תחנות הרדיו האזוריות נערכות למאבק, מחשש כי החוק יאפשר לגלי צה"ל לנגוס בעוגת הפרסום שלהן

משרד הביטחון מבקש לעגן בחוק את הפרסום בגלי צה"ל. המשרד ניסח תיקון לחוק גלי צה"ל, שיאפשר לתחנה הצבאית לשדר מעתה באופן קבוע חסויות ותשדירי שירות.

כיום עושה זאת התחנה, למורת-רוחן של תחנות הרדיו האזוריות, מתוקף הוראת שעה הדורשת אישור מחדש מדי כמה שנים. לאור זאת נערכות תחנות הרדיו האזוריות למאבק, מתוך חשש כי החוק יאפשר לגלי צה"ל לנגוס בעוגת הפרסום שלהן.

על-פי החוק המוצע, התחנה תוכל לאפשר חסות - כלומר לציין את "השתתפותו של גורם חוץ במימון משדר, לרבות בדרך של ציון שמות מוצריו של המממן ותיאור מאפייניהם העיקריים". עם זאת, על התחנה הצבאית נאסר לתת תיאור "איכותי או השוואתי שלהם".

התחנה יכולה כיום, ועל-פי החוק תוכל מתוקף החוק לשדר תשדירי שירות, ובלבד שאלה הם מטעם גופים ציבוריים בלבד, המספקים הדרכה, ייעוץ ומידע למשרתים בכוחות הביטחון.

כיום, זמן השידור המירבי לשידורי חסות ולתשדירי שירות בגלי צה"ל הוא 4.5 דקות לשעת שידור, ולא ברור עדיין אם משרד הביטחון יבקש להגדיל את המכסה. ככל שישודרו יותר פרסומות בתחנה הצבאית, כך יוכל משרד הביטחון להקטין את המימון שלו לתחנה.

על-פי ההערכה, הפעילות השיווקית של תחנות הרדיו הצבאיות מכניסה מאות אלפי שקלים בשנה לגלי צה"ל.

כאמור, גורמים בתחנות הרדיו האזוריות מתנגדים התנגדות נמרצת להצעה. על-פי אותם גורמים, "גלי צה"ל עושה שימוש בהוראות השעה כדי לקבל נתח ארי מהפרסומות, כשהחסויות משמשות בפרסומות לכל דבר". בקרוב צפויות להתקיים פגישות נוספות בנושא. בגלי צה"ל אישרו כי הם חלק מהצעת החוק של משרד הביטחון.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "המשרד בוחן בימים אלה חידוש הארכת תוקף להוראת שעה לגבי המשכם של שידורי החסות ותשדירי החסות לגלי צה"ל. הוראה זו אמורה לפקוע במאי לאחר 5 שנים. תשדירי החסות כיום מעוגנים בהוראות משרד הביטחון בחוק ופקודת הצבא, הקובעים את המותר והאסור לגבי התשדירים ובעיקר את האיסור על שידור פרסומות או נושאים המקדמים מכירות. רוב התשדירים הם בבחינת מידע הניתן לחיילים, מוסדות תרבות ואומנות ותשדירי משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים".

מגלי צה"ל נמסר: "אנו עומדים בהתחייבויותינו על-פי הוראת השעה. תיקונה והפיכתה לחוק קבוע לא תשנה דבר מהתנהלות גלי צה"ל, וזו תמשיך להתנהל לפי הוראות החוק".