הרמטכ"ל החליט: המשלחת בהאיטי חוזרת לישראל

על חזרת המשלחת הוחלט לאחר שכוחות סיוע נוספים של צבא ארצות הברית וגופים צבאיים ואזרחיים נוספים הגיעו לאי והחלו לספק שירותי רפואה שוטפים

משלחת הסיוע של צה"ל להאיטי תסיים את פעילותה באזור וחבריה ישובו בטיסה מיוחדת של אל על (בואינג 777) מהאיטי לישראל ביום ה'. המשלחת במטוס אחד לאחר שבטיסת ההלוך טסה בשני מטוסים.

הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, הורה על כך לאחר שאישר את המלצת סגנו, מפקד פיקוד העורף, אלוף יאיר גולן, וקצין רפואה ראשי, תת-אלוף נחמן אש בעניין זה. חזרת המשלחת אושרה גם על ידי הדרג המדיני.

על חזרת המשלחת הוחלט לאחר שכוחות סיוע נוספים של צבא ארצות הברית וגופים צבאיים ואזרחיים נוספים הגיעו לאי והחלו לספק שירותי רפואה שוטפים.

יש לציין כי מלבד עזרה לחולים באזור, הקימה המשלחת הישראלית עמדות תקשורת רבות, דבר שעזר למשלחות האזור, אך גרר בצידו גם ביקורות אודות בזבוז כספים. עם זאת, רבים חלקו שבחים למשלחץ כמו למשל תחנת הרדיו של האיטי שדיווחה כי: "הישראלים הם היחידים שמושיטים יד להאיטי ושלחו אלינו משלחות שלא כדי להציל את אנשיהם שלהם המצויים באי, אלא כדי להציל אותנו - המקומיים".

המשלחת צפויה להפסיק לקלוט חולים חדשים מחר (ג') ולהתחיל בהכנות לקראת חזרת חברי המשלחת ארצה. בצה"ל הוחלט כי חלק מהציוד, דוגמת אוהלים, תרופות וציוד רפואי אחר יישאר בהאיטי וישמש את אנשי הרפואה השונים והציוד הכבד יוחזר ארצה.

במהלך שהותם של כוחות ההצלה ברפובליקת האיטי נקלטו בבית חולים השדה מעל 960 נפגעים, בוצעו 294 ניתוחים מצילי חיים, נערכו 16 לידות, מהן שלוש לידות בניתוח קיסרי ובוצעו חילוצים מבין ההריסות.

בימים האחרונים, לאחר שתמו משימות החילוץ, הופנו הכוחות לסיוע אזרחי כגון התקנת מיכלי מים, סיוע בשגרת החיים ועוד. המשלחת הישראלית צפויה להגיע לנמל התעופה בן גוריון ביום חמישי אחר הצהריים. חיל הרפואה, פיקוד העורף וצה"ל יקיימו שורת תחקירים על הפעילות על מנת להפיק לקחים ולשפר מוכנות לקראת אירועים דומים אליהם יכול להידרש צה"ל בעתיד.

רעידת אדמה האיטי צהל חילוץ פצוע / צלם: דו``צ