המועמדים למנכ"ל בנק לאומי

הודעת גליה מאור הזניקה למירוץ: 3 מועמדים חיצוניים, 3 פנימיים ו-2 הערות על המצב

מעבר לכניסתה להתמודדות על תפקיד יו"ר בנק לאומי, להודעה של גליה מאור אתמול יש משמעות נוספת. זו היתה הודעה רשמית על כוונתה לסיים את תפקידה כמנכ"ל לאומי. בין אם מאור תיבחר כיו"ר, תהיה דירקטורית בלבד או לא תיבחר כלל לדירקטוריון, המשמעות אחת, הקדנציה הארוכה שלה בת ה-15 שנים כמנכ"ל לאומי מגיעה בקרוב לסיומה.

אם מאור תיבחר לדירקטוריון היא תעזוב את כס המנכ"ל מיד כשבנק ישראל יאשר את מינויה. אם מאור לא תיבחר לדירקטוריון או ועדת המניות לא תציג אותה כמועמדת זה ייקח זמן מה. מאור תודיע כי היא תלווה תקופה מסוימת את היו"ר החדש ובאוגוסט, תאריך חגיגי בו תציין 15 שנים בתפקיד, תפרוש מהבנק. כעת השאלה על הפרק היא מי יחליף אותה?

מתוך הבנק יש שלושה מועמדים, מחוצה לו לפחות שלושה ויש עוד רבים נוספים. בחירת מנכ"ל בנק בישראל היא משתנה מקרי, כל כך הרבה גורמים מעורבים שבלתי אפשרי לחזות מי יהיה יורשו של מנכ"ל מכהן. ובכל זאת ננסה להעריך.

שתי הערות

1. ועדת איתור - בכל תרחיש, בחירת המנכ"ל החדש תהיה באמצעות ועדת איתור. אחרי שבנק ישראל הוציא לדירקטוריון בנק הפועלים את הנשמה וחייב אותו להקים ועדת איתור קשה להניח שדירקטוריון בנק לאומי הממושמע יותר לא יקים ועדה. ההבדל העיקרי יהיה שבהפועלים המשחק היה מכור לטובתו של ציון קינן, בלאומי ההתמודדות תהיה אמיתית ויהיו רבים שיציגו מועמדות.

2. זאב נהרי ממלא מקום - טכנית תיווצר בעיה. אם מאור תיבחר כדירקטור היא תהיה חייבת לעזוב מיד את כס המנכ"ל ורק אז יוכל הדירקטוריון להקים ועדת איתור. מאידך הדירקטוריון לא יתכנס להקים ועדת איתור עד הרגע שמאור תאושר רשמית ותודיע על פרישתה.

ייתכן בהחלט שהיו"ר החדש, זה שלא נבחר עדיין (ייתכן מאור עצמה), ירצה להשפיע על הרכב הוועדה. לועדת איתור ייקח כמה שבועות למצוא מנכ"ל ולכן תהיה תקופת ביניים בה מאור תעזוב את התפקיד אבל מחליף לא ייקבע. ממלא המקום יהיה זאב נהרי, משנה בכיר למנכ"ל ראש החטיבה הפיננסית, חבר ההנהלה הבכיר ביותר אחרי מאור ומנאמניה המובהקים.

המועמדים החיצוניים

יונה פוגל (56) מנכ"ל פז

קשה לחשוב על יונה פוגל כמועמד חיצוני. מאחר ועזב את לאומי רק לפני שנתיים וחצי הוא נתפס בעיני רבים כמועמד פנימי לכל דבר ועניין. תפקידו האחרון היה ראש החטיבה הבנקאית ולפני הגעתה של רקפת רוסק עמינח היה האדם המקורב ביותר לגליה מאור.

פוגל נחשב לאדם מבריק וכשרוני. הוא ידוע כמנהל משימתי והישגי המשוכנע בכך שהוא יודע הכי טוב מכולם. מקצוענותו וכישוריו אינם מוטלים בספק וכך יכולתו הניהולית, אך רבים עשויים להיות מוטרדים מנטייתו של פוגל לדרוש תוצאות כמעט בכל מחיר ומהאנטגוניזם שהוא יוצר.

עזיבתו את הבנק ב-2007 היתה בטונים צורמים ולא בטוח כלל שאם מאור תהיה המחליטה, היא תבחר בפוגל. אם מאור לא תשפיע, סיכוייו גדולים מאוד. פוגל עצמו לא ינסה להתמודד אם לא יעריך שסיכוייו מצוינים וללא ברכת הדרך של הבעלים של פז, צדיק בינו.

שי טלמון (52) מנכ"ל כלל ביטוח

שי טלמון, לשעבר ראש החטיבה העסקית בבנק הפועלים והחשב הכללי באוצר, נחשב לאחד מהבנקאים המוכשרים ביותר במערכת וזוכה להערכה מקיר לקיר. כמועמד מוביל בעבר לתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים שמו עולה לכל תפקיד מנכ"ל בנק גדול. גם מבחינת הבעלים של אי.די.בי, נוחי דנקנר, תינתן לו ברכת הדרך. בבנק הפועלים דנקנר מסודר, לא תזיק לו אוזן קשובה גם בלאומי. בקיץ הקודם עמד טלמון בלחצים של בנק ישראל להתמודד על תפקיד מנכ"ל הפועלים וסירב. עכשיו הדרך פתוחה לפניו. אם תהיה התמודדות הוגנת, טלמון יהיה ברשימה הקצרה של מועמדים ראויים.

גיורא עופר (57) מנכ"ל בנק דיסקונט

עד שנת 2000 היה גיורא עופר ראש החטיבה לבנקאות מסחרית בבנק לאומי ומבני טיפוחיה של מאור. על כישוריו ויכולותיו אין עוררין ובמובן מסוים הוא מועמד אידיאלי לתפקיד מנכ"ל לאומי הבא. אך דווקא בשל כך סיכוייו לחזור ללאומי נמוכים. לעופר חוזה מוזהב עד פברואר 2011 בבנק דיסקונט עם אופציות ושכר שלאומי כבנק ממשלתי לא יכול לתת לו. ועולה השאלה האם אחרי תשע שנים כמנכ"ל דיסקונט לעופר יש את הרצון והכוח לקבל על עצמו תפקיד מנכ"ל נוסף?

המועמדים הפנימיים

זאב נהרי (66) המשנה הבכיר וממלא מקום המנכ"ל

זאב נהרי הוא מועמד אידיאלי לתפקיד, מספר 2 הרשמי של מאור, חבר הנהלה מ-1990, ותיק מאוד בלאומי. מינויו יתקבל בטבעיות וללא הסתייגויות, הרי מדובר בחבר הנהלה ותיק, "סניוריטי" שמקצועיותו ללא רבב. ברם גילו עומד לו לרועץ כי הוא רחוק שנה וקצת מפרישה.

מצד שני אחרי שאיתן רף עוזב ובוודאי אם מאור לא תהיה יו"ר, נהרי מייצג את ההמשכיות ודווקא מינוי של מנכ"ל לקדנציה אחת של שלוש שנים יכול להוות גורם מרגיע במערכת. אם מאור תהיה יו"ר היא עשויה להוביל את מינויו של נהרי לתקופת ביניים כדי לאפשר למועמדת המועדפת עליה, רקפת רוסק עמינח, לצבור עוד ניסיון ופז"מ. ועוד עניין - קשה לראות את מאור מאפשרת לשני מקורביה - נהרי ורוסק עמינח להתכתש ביניהם.

רקפת רוסק עמינח (44) ראש החטיבה העסקית

בדיוק בעוד שבוע תהיה רקפת רוסק עמינח בת 44. שש שנים היא בתפקיד ראש החטיבה העסקית, וגם אלו שאינם אוהבים אותם נאלצים להודות כי היא הצליחה מאוד.

רוסק עמינח מבריקה, מוכשרת, מצליחה ולא פחות חשוב - מקורבת מאוד למאור שאף הצניחה אותה לתפקיד ב-2004. עם זאת מועמדותה שנויה במחלוקת, הניסיון הבנקאי שלה מועט, כמנהלת היא משימתית ונוקשה וקמו לה אויבים רבים.

סיכוייה של רוסק עמינח לקבל את התפקיד נגזרים במישרין ממידת השפעתה של מאור על ההחלטה. אם מאור לא תהיה בסביבה לתמוך בה, אין לה סיכוי. אם מאור תשפיע, סיכוייה של רוסק עמינח בינוניים. היא צריכה עוד זמן כדי לצבור תומכים, להחליק את הנוקשות שלה ולצבור עוד ניסיון בנקאי.

ברוך לדרמן (57) ראש החטיבה הבנקאית

מזה שנתיים שברוך לדרמן הוא ראש החטיבה הבנקאית, התפקיד השלישי בחשיבותו בהנהלה. הוא חבר הנהלת הבנק מאז 2000, בנקאי קלאסי, מרובע, שיטתי ואפור. בעברו כל התפקידים הנדרשים, שלוש שנים היה מנכ"ל לאומי בריטניה ולפני כן ארבע שנים ראש החטיבה המסחרית. לדרמן שומר על פרופיל נמוך, לא מבליט את עצמו והצליח לא לצבור אויבים. אם יהיה מבוי סתום לדרמן עשוי להפתיע. הוא לא הבחירה הראשונה לתפקיד אבל הוא מועמד פנימי, בשר מבשרו של הבנק. מינויו יבשר יציבות ולא יעורר גלים. בדיוק מה שנדרש ללאומי בעידן של זעזועים.