המכרז למכירת קרן הפנסיה הוותיקה הע"ל מתקרב לשלב הסופי

על פי ההערכות בשוק, פסגות והפניקס מתחרות במסגרת הסיבוב השני; הראל פרשה לאחר הסיבוב הראשון ■ בהע"ל מנוהלים נכסים בהיקף של מעל ל-5 מיליארד שקל והיא רושמת דמי גמולים שנתיים של כ-280 מיליון שקל

המכרז למכירת קרן הפנסיה הוותיקה של הע"ל מתקרב לשלב הסופי כשכעת מתחרים על הקרן בית ההשקעות פסגות וחברת הביטוח והפיננסים הפניקס שהגישו הצעה בסיבוב השני, כך על פי ההערכות בשוק.

בסיבוב הראשון הוגשה הצעה גם מטעם הראל, שהחליטה לא להמשיך לסיבוב השני. על פי ההערכות, לקראת הסיבוב השני נדרשו הגופים המעוניינים בקרן להציע הצעות מינימום בהיקף של 99 מיליון שקל.

מבחינת פסגות, ובמידה דומה ואף פחותה גם מבחינת הפניקס, רכישת הע"ל הוותיקה תספק מאסה רצינית להקמת מערך פנסיה משלה, בוודאי בכל הנוגע למערכי תפעול. כל זאת כשבשק הפנסיה אין קרנות חדשות גדולות על המדף.

כשנה וחצי מאז הוצאה לניהול מורשה באופן חריג, קרן הפנסיה הוותיקה של הסתדרות עובדים לאומית (הע"ל) עומדת בשלבים האחרונים למכירתה, על ידי המנהלת המורשית של הקרן, יעל אנדורן מנהלת עמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר. בעבר נמסר כי התמורה ממכירת זכויות הניהול תועבר לחשבונות עמיתי הקרן.

לאחרונה, לאחר שהמכרז במתכונתו הראשונית לא גרר היענות משוק הביטוח והפיננסים בשל מבנה דמי הניהול בקרן - הוארך המכרז למכירת קרן הפנסיה הוותיקה כאשר במקביל השתנה תקנון הקרן ועודכן מודל דמי הניהול. כך, במקום גבייה של 10% מההפקדות השוטפות של העמיתים - הפקדות שיעצרו עם הזמן בשל היותה של הקרן סגורה למצטרפים חדשים ולמעשה מצויה בהליך ראן אוף - הגדרות הקרן שונו כך שהעמיתים בה ישלמו 7% מההפקדות ועוד 0.1% מהצבירה. נציין כי גביית דמי ניהול מהצבירה תאפשר לגוף שיזכה במכרז להמשיך ולגבות דמי ניהול מהעמיתים לכל אורך חיי הקרן. שינוי התקנון מתואם עם אגף שוק ההון ויאושר רשמית אחרי שייקבע זוכה.

בהע"ל מנוהלים נכסים בהיקף של מעל ל-5 מיליארד שקל והיא רושמת דמי גמולים שנתיים של כ-280 מיליון שקל. סך ההכנסות מדמי ניהול עומד על כ-25 מיליון שקל בשנה. בהע"ל 38 אלף עמיתים, מתוכם 19 אלף עמיתים פעילים.

היציאה למכירה התאפשרה לאחר שהמנהלת המורשית בקרן הגיעה להבנות עם הע"ל, בנוגע לכשלים חמורים שהתגלו בהתנהלות הקרן לאורך שנים, כשהייתה בבעלות הע"ל. נזכיר כי ביוני 2008 התפוצצה פרשת הע"ל הוותיקה בעקבות גילוי ממצאים חמורים בנוגע להתנהלות הקרן בביקורת שערך רו"ח ראובן סווירי. באוגוסט אותה שנה הועברה הקרן לניהול מורשה של אנדורן.