אובמה צפוי להכריז על הקפאת הוצאות הממשל למשך 3 שנים

ההקפאה לא תחול על תקציבי סיוע החוץ, הפנטגון, המשרד להגנת המולדת והמודיעין ■ הסיוע לישראל לא ייפגע ■ החיסכון הצפוי: 250 מיליארד דולר ■ ההודעה הרשמית צפויה להתפרסם ביום חמישי בבוקר, שעון ישראל

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יכריז על תכנית להקפיא לשלוש שנים את ההוצאות "הלא ביטחוניות" של הממשל בנאומו על מצב האומה, ביום חמישי בבוקר לפי שעון ישראל.

מדובר בהקפאה סלקטיבית, הבהירו אמש (ב') גורמים בבית הלבן. היא לא תחול על תקציבי סיוע החוץ, הפנטגון, המשרד להגנת המולדת, פעילויות מודיעיניות והוצאות שקשורות בטיפול בחיילים משוחררים. מבחינת ישראל, המשמעות המיידית היא שהסיוע הצבאי השנתי מארה"ב יוסיף להינתן ברמות שנקבעו במזכר ההבנה בין שתי המדינות, מ-2008.

תכנית ההקפאה נועדה להכהות את התנגדות הציבור להתמריצים הכלכליים, שעלותם 787 מיליארד דולר, אחד מהמיזמים השנויים ביותר במחלוקת של ממשל אובמה. אנליסטים מציינים שההקפאה המוצעת מהווה מאמץ להזיז את המפלגה הדמוקרטית ימינה, בעקבות התחזקות הרפובליקנים. התחזקות זו באה לידי ביטוי בבחירתו המפתיעה של פוליטיקאי רפובליקני לשמש כסנטור מטעם מדינת מסצ'וסטס, במקום טד קנדי המנוח, ובשחיקה משמעתית בתמיכה בממשל אובמה בסקרי דעת הקהל.

עוד קודם לכן קרא הנשיא להקים ועדה דו-מפלגתית של הקונגרס שתבחן דרכים לקצץ סעיפי הוצאה ובמקביל להעלות מיסים, כדי לבלום את התפיחה הבלתי פוסקת של הגירעון.

לפי פקידי הממשל, ההקפאה המתוכננת תניב חיסכון של 250 מיליארד דולר. הפקידים אומרים, כי בשנת הכספים 2011, תכווץ ההקפאה את הגירעון ב-10 עד 15 מיליארד דולר. החיסכון המקווה בסך 250 מיליארד דולר יושג ב-2020, לפי התכנית.

בתקציב לשנת הכספים 2010, מוקצבים 447 מיליארד דולר להוצאות לא ביטחוניות, שגודלן נתון לשיקול דעת של הממשל והקונגרס (בניגוד לתשלומי ביטוח לאומי ומדיקייר, למשל, שהחוק מגן עליהם פני כל קיצוץ). מדובר בכשמינית מסך כל התקציב. ארה"ב רשמה גירעון שיא של 1.4 טריליון דולר בשנת הכספים 2009.

ההקפאה המוצעת עלולה לפגוע בעיקר במשרדי המסחר, הפנים, המשפטים והעבודה, וכן בסוכנות הפדרלית להגנה על איכות הסביבה.

כצפוי, סופגת תכנית ההקפאה ביקורות קשות מכל הצדדים. האגף הליברלי של המפלגה הדמוקרטית, שמוסיף לשבוע אכזבות מאובמה, טוען כי במצב של אבטלה בשיעור 10%, הממשל חייב להזרים כספים נוספים למשק, ואולי אפילו ליזום תכנית תמריצים חדשה, בלי לחשוש מגירעון תקציבי. הליברלים אומרים, כי הבית הלבן, ועמו המחוקקים הדמוקרטיים בקונגרס, שרויים בפניקה בלתי מוצדקת, וכל מאמץ להחניף לרפובליקנים נועד מראש לכישלון, מפני שאסטרטגיית המפלגה הרפובליקנית מושתתת על מדיניות של סירוב עקבי לכל מיזם של אובמה, בלי להתייחס למהותו.

התגובה הראשונה של הרפובליקנים מאששת לכאורה את הביקורת הלברלית. דובר של ראש הסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים אמר אמש: "בהתחשב בהילולת הבזבוזים של הדמוקרטים, תכנית אובמה שקולה להכרזה של אדם שזכה במקום הראשון בתחרות זלילה של פשטידות תפוחים ועתה הוא מודיע על החלטתו לפתוח בדייטה".

לפני הדלפת המידע על יזמת ההקפאה, הודיע הבית הלבן על שורת צעדים שנועדו להקל על משפחות המעמד הבינוני, לרבות הכפלת אשראי המס על הוצאות לטיפול בילדים למשפחות שהכנסתן קטנה מ-85 אלף דלר בשנה, פישוט הצעדים לפתיחת תכניות פנסיה במקומות עבודה והגדלת העזרה למשפחות עם קרובי משפחה זקנים