סוכנות הדירוג S&P חתכה את אופק דירוג האשראי של יפן

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית הזהירה כי היא עלולה להוריד את דירוג האשראי של יפן במידה והממשלה לא תמצא דרך לעודד את הצמיחה הכלכלית ■ הבנק המרכזי של יפן הותיר את הריבית על 0.1%

סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P חתכה את אופק דירוג האשראי של יפן העומד כעת על AAלאור ירידה נמשכת ביכולת של הממשלה היפנית להתמודד עם נטל החוב והמחסור בתוכנית מסודרת להתמודדות עם הגרעונות התקציביים.

"המדיניות של ראש הממשלה, יוקיו האטויאמה מצביעה על "התכנסות איטית יותר משחשבנו של המדיניות הפיסקלית", נכתב בהודעה של סוכנות הדירוג. S&P הזהירה כי היא עלולה להוריד את דירוג האשראי של יפן במידה והממשלה לא תמצא דרך לעידוד הצמיחה הכלכלית".

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות מסביר כי "הודעתה של S&P לפיה הציבה את דירוג החוב לטווח ארוך של יפן, AA, ברשימת מעקב שלילית, אינה מפתיעה ומהווה למעשה הנצחה של מצב קיים".

"יפן נמצאת בצרות. לכל ידוע זמן רב שזרועותיה הפיסיקאליות והמוניטאריות קצרות מלהושיע. גירעון עתק, נטול אח ורע, בשיעור כפול מהתמ"ג, לא מאפשר לממשלת יפן לנקוט מדיניות פיסיקאלית מרחיבה, תוך מתן תמריצים כלכליים, על מנת לעודד את הפעילות הכלכלית במשק. לסין, לדוגמא, יכולת גדולה לסייע למשק, כפי שאכן עשתה בשנה שעברה, עת הוציאה רבע מהתוצר לתשתיות, בגלל שהגירעון התקציבי אצלה מהוה 20% בלבד מהתוצר".

"ריבית אפסית חודשים ארוכים, שאך הבוקר אושרה פעם נוספת, לא מאפשרת לבנק המרכזי של יפאן לנקוט מדיניות מוניטארית מרחיבה, על מנת לעודד צריכה ולבלום את ירידות המחירים במשק. ירידות אלו המנציחות בתורן את ההאטה הכלכלית במדינה".

הריבית האפסית גורמת נזק נוסף יפן לא יכולה לעודד את הייצוא שלה, המהווה את מנוע הצמיחה, דרך פיחות בין, שכן הין מהווה אמצעי מימון מרכזי למשקיעים שרוכשים מטבעות עם ריביות גבוהות ונהנים מהפרשי הריביות הגבוהים בינם לבין הין. פעילות זו, המכונה carry, גורמת לין להתחזק כשהתיאבון לסיכון של המשקיעים גדל. כך, דווקא כשמסתמנת צמיחה והסנטימנט משתפר, הין מתחזק ויפן נפגעת".

"אם S&P אכן בוחנת הפחתת דירוג לאשראי, היא תיאלץ לעשות זאת בסופו של דבר. יצוין, עם זאת, כי מדובר בהודעה לגבי החוב לטווח ארוך, שעשויה להיחשב מטרידה פחות, בהשוואה להפחתת דירוג חוב לטווח קצר", מסכם רונן מנחם.

מוקדם יותר היום, הבנק המרכזי של יפן (BOJ) הותיר את הריבית על 0.1% - בהתאם לתחזיות. הבנק הודיע כי בכוונתו להמשיך להילחם בדפלציה לאחר שעליית שווי הין פוגעת בהתאוששות של הכלכלה היפנית מהמשבר הפיננסי העולמי. נציין שהמחירים ביפן ב-1.9% ב-12 החודשים האחרונים והמדד ללא מוצרי מזון ואנרגיה השיל 1%

נגיד ה-BOJ, מסאקי שירקאווה, וחברי הוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי החליטו להותיר את הריבית על כנה על אף שראלי בן שלושה שבועות של הין פוגע בהתאוששות של יפן, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. מאז תחילת השנה הין טיפס בכ-3% ביחס לדולר, כשהוא פוגע באטרקטיביות של מוצרי היצוא של יפן. הדולר נסחר כעת ביציבות ביחס לין על רמה של 90.27 ין לדולר.

כמו כן החליטו קובעי המדיניות בבנק המרכזי שלא להרחיב (או לקצץ) את תוכנית רכישת אגרות החוב של הבנק המרכזי שהקיפה הנוכחי עומד על 1.8 טריליון ין. נגיד הבנק של יפן וחבריו אמרו כי הכלכלה ביפן "מתאוששת" והורידו את ציפיות הדיפלציה שלהם.

קובעי המדיניות אמרו כי מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% ו-0.8% ב-2010 ו-2011, זאת לעומת תחזיות קודמות לירידה של 0.8% ו-0.4%. עם זאת, קובעי המדיניות הזהירו כי ההתאוששות הכלכלית הנוכחית חסרת תנופה וכי אין לצפות כי תמשיך ללא תמיכה ממשלתית מסיבית. "לכן צפויים קובעי המדיניות להמשיך במדיניות מוניטארית רופפת מאוד אשר מטרתה מלחמה בדיפלציה", מסבירים במחלקת המחקר של FXCM ישראל.

עוד בזירת המאקרו של אסיה: התמ"ג של דרום קוריאה עלה בקצב שנתי של 0.2% ברבעון הרביעי לאחר שטיפס ב-3.2% ברבעון שקדם לו. זאת לאור ירידה ביצוא, בצריכה הפרטית ובהוצאות הממשלתיות. אנליסטים בסקר של בלומברג חזו קצב צמיחה של 0.5%.

ממשלת דרום קוריאה עשויה להשתמש בנתוני הצמיחה המאכזבים על מנת לשכנע את הבנק המרכזי במדינה להותיר את הריבית על שפל של 2%.