הצעת חוק: ישולם מס בשיעור 250% על כל משקה אלכוהולי

בהצעת חוק לתיקון העלאת המס על משקאות אלכוהוליים, שהגישו חברי הכנסת משה מטלון, אברהם מיכאלי וציון פיניאן, נכתב: "המס שישולם עבור משקה אלכוהולי יהיה בסכום שלא יפחת מ-75 שקל לליטר כוהל נקי"

לפני כחודש הודיע משרד האוצר כי בכוונתו לשנות את שיטת המיסוי על משקאות אלכוהוליים ולהטיל מס אחיד על כל מוצרי האלכוהול בהתאם לאחוז האלכוהול במשקה.

לשיטת משרד האוצר, החל מינואר 2014 יוטל מס בסך 37 שקל לליטר כוהל. עד אז תופעל הוראת שעה להטלת מס בגובה 15 שקל לליטר כוהל, ועוד 50% מערך המור לצרכי מכס (שווי המוצר בנמל). בנוסף יעלה שיעור המס המוטל רק על מוצרי יבוא ממדינות שלישראל אין עמם הסכמי סחר החל מינואר 2012, ויעמוד בשיעור 12% ועוד 9.9 שקל לכל ליטר כוהל.

בהמשך לכך, אתמול (ב') הוגשה הצעת חוק לתיקון העלאת המס על משקאות אלכוהוליים בריכוז גבוה. מדובר בהצעת חוק פרטית שהגישו חברי הכנסת משה (מוץ) מטלון (ישראל ביתנו), אברהם מיכאלי (ש"ס) וציון פיניאן (ליכוד).

"על רקע פרסומים לגבי אפשרות להחלת רפורמה במערכת המיסוי על משקאות אלכוהוליים בישראל, שנועדה להתאים את שיטת המיסוי בישראל לדרישות בינלאומיות, ואשר עלולה באופן נלווה לגרום לנזקים חברתיים וכלכליים חמורים בשל הורדה משמעותית של מחירי המשקאות האלכוהוליים (למעט ביחס למשקאות אלכוהוליים זולים במיוחד) - מוצע לקבוע מנגנון מיסוי אשר ישיג את מטרות הרפורמה המוצעת, אך זאת ללא ההשלכות החמורות הנלוות לה", נכתב בהצעה.

"המנגנון המוצע נועד להשגתן של שתי מטרות עיקריות: המטרה הראשונה - צמצום צריכת משקאות אלכוהוליים בקרב הציבור בישראל. בשנים האחרונות אנו עדים להחמרה בכל הנוגע לצריכת אלכוהול בקרב בני-נוער ולגיל התחלת צריכת אלכוהול בישראל", נכתב. "שיעור צריכת האלכוהול בקרב בני-נוער בישראל נע בין 50% ל-60%, כאשר בין בני-הנוער הצורכים אלכוהול חלה עלייה בצריכת האלכוהול המופרזת. צריכה נרחבת של אלכוהול היא תופעה בלתי רצויה אשר נלוות לה השלכות כלכליות וחברתיות חמורות ומסוכנות, וביניהן מעורבות בתאונות דרכים, התדרדרות לשימוש בסמים, אלימות פיזית קשה ואובדנות".

"יצויין כי המנגנון המוצע דומה מאוד למנגנון הקיים בשוק הסיגריות, הבא גם הוא להתמודד עם הבעייתיות שבהפנמת הנזקים החברתיים שנגרמים על-ידי צריכתן, במקביל למטרות מיסוי נוספות, והקובע גם הוא מס יחסי לצד מס קצוב מינימלי להבטחת הפנמת העלויות החיצוניות במקרים של מוצרים זולים יחסית", כותבים חברי הכנסת.

"המטרה השנייה אותה נועד להשיג מנגנון המיסוי המוצע היא התאמת שיטת מיסוי המשקאות האלכוהוליים בישראל לדרישות הבינלאומיות. מנגנון המיסוי הקיים כיום מנוגד להסכמי הסחר הבינלאומיים להם ישראל צד, משום שהוא קובע בפועל שיעורי מס גבוהים יותר על מוצרים מיובאים. החוק המוצע מחיל שיעור מס אחיד על המוצרים המיובאים והמקומיים, ועל כן צפוי לעמוד בדרישות ההסכמים, בניגוד למצב כיום".

בהתאם לכך מציעים השלושה לקבוע מנגנון מיסוי שיכלול מס בשיעור של 250% ממחיר המשקה. "עם זאת מוצע לקבוע כי בכל מקרה, המס שישולם עבור משקה אלכוהולי יהיה בסכום שלא יפחת מ-75 שקל לליטר כוהל נקי".

"העלאת המס באופן שתואר לעיל תמנע פגיעה יחסית בייצור המקומי של המשקאות האלכוהוליים, ואינה צפויה לפגוע בתקבולי המדינה מהמסים על אלכוהול", סיכמו חברי הכנסת את הצעתם.