רשת השיווק רמי לוי הורשעה לראשונה בהטעיית צרכנים

עפ"י האישום, הרשת מכרה במחיר של 12.99 שקל מוצרים עליהם הודפס מחיר של 9.99 שקל ■ ביהמ"ש גזר עליה קנס בסך 7,000 שקל והתחייבות כספית בסך 10,000 שקל שתמומש אם תורשע בכך שוב

בית משפט השלום בירושלים הרשיע את רשת המרכולים רמי לוי בהטעיית צרכנים, וזאת על-פי הודעתה. זו ההרשעה הראשונה לרשת, עליה נגזר קנס בסך 7,000 שקל וכן התחייבות כספית בסך 10,000 שקל שתמומש אם תורשע הרשת שוב בהטעיית צרכנים ב-3 השנים הקרובות.

הרשת (חברת "שקמה מרכול מחסני מזון") הודתה בכתב האישום שהגיש משרד התמ"ת, ולפיו מכרה במחיר של 12.99 שקל מוצרים עליהם הודפס מחיר של 9.99 שקל. הלקוח התלונן, אך מנהל החנות הסכים לזכותו רק עבור ההפרש בגין שניים מבין שמונה המוצרים שרכש.

"אם במבצע ובפרסום לא הוגבלה הכמות" (של המוצרים), קבעה השופטת רות זוכוביצקי בגזר הדין, "יכול הצרכן לקנות כל כמות שהיא ללא הגבלה. אין שיקול-דעת למנהל החנות בעניין זה. נהפוך הוא, שיקול-דעת כזה הוא בלתי סביר ומטעה מאוד את הצרכן".

זוכוביצקי דחתה את טענת הרשת כאילו הסכום הפעוט שנגבה לא גרם לה להתעשר. "גביית מחיר נוסף על הכתוב (על גבי המוצר) גורמת להתעשרות לא רק לנאשמת שבפניי, אלא ככלל לרשתות מזון גדולות אחרות. מדובר במכירת אלפי מוצרים, ואף הפרש קטן גורם להתעשרות או לפחות לרווח בלתי הוגן".

הטעיית הצרכן אינה עבירה של מה בכך, הדגישה השופטת. "יש סכנה שהתעלמות מכך והטלת עונשים קלים לא תרתיע ותגרום להטעייה מאסיבית של הצרכן".

בקביעת שיעור הקנס היא התחשבה בכך שהרשת הודתה באשמה ושזו הרשעתה הראשונה. (ת.פ. 2402/09).