הקאמבק: גבי רביד תיכנס השבוע לתפקידה כיו"ר ד"ש אייפקס

מנכ"לית פסגות לשעבר תיכנס השבוע לתפקידה - האם בכירי בית ההשקעות יסתדרו עם הדומיננטיות שלה

הקומה ה-26 במגדל דיסקונט שברחוב יהודה הלוי בתל-אביב תלבש מחר בבוקר (ד') חג, כשבמסיבת עיתונאים מיוחדת יבשרו ראשי בית ההשקעות דש איפקס על השלמת רכישת השליטה בחברה על ידי אלי ברקת.

מי שתתייצב לימינו של ברקת היא גבי רביד, לשעבר מנכ"ל פסגות אופק, שחוזרת כעת לשוק לאחר "השהייה מאולצת" בת שנים ספורות, ומיועדת לתפקיד יו"ר בית ההשקעות. אבל לאחר שישקעו פתיתי הקונפטי והשולחנות ינוקו משאריות הבורקסים, יצטרכו ברקת ורביד להפשיל שרוולים ולהתחיל לטפל במשימות הבוערות שעל שולחנם. אלה שלושת האתגרים המרכזיים שיעמדו בפניהם.

1. לאחד את דש ואיפקס. המשימה הראשונה של ברקת ורביד תהיה לטפל במבנה של דש-איפקס, שנכון להיום הוא גוף לא יעיל. מפת ההחזקות של דש-איפקס כוללת כמעט 20 זרועות שונות, שחלקן בבעלות מלאה וחלקן בבעלות חלקית. אחת מהזרועות הללו, דש ני"ע בניהולו של קובי לוינסון, היא בעצמה בית השקעות גדול שמנהל תחתיו שורה של פעילויות, כגון גמל, קרנות נאמנות, חיתום ועוד.

מיזוג מלא בין דש-איפקס ודש, תוך ביטול כפילויות פנימיות מתבקש מזה שנים, אבל עד כה לא בוצע מהלך כולל כזה בעיקר מסיבות של מאבקי כוח ופוליטיקה פנימית. מיזוג יוביל לחיסכון בהוצאות ולהגדלת היעילות, ויגביר את הסינרגיה בין הזרועות השונות. לרביד, המחויבת רק לבעלים החדש, אין בעיה להוביל את המיזוג הנדרש.

2. לצמצם את ההנהלה המנופחת. ריבוי הפעילויות בהן מעורב דש-איפקס הוביל לכך ששדרת הניהול שלו שמנה וצפופה במיוחד. "יותר מדי צ'יפים ופחות מדי אינדיאנים", מכנים זאת בשוק ההון. די אם נביט על ראש הפירמידה כדי להמחיש את הנקודה. לדש-איפקס יש שני מנכ"לים, ויקטור שימריך ועידו נויברגר. לדש ני"ע יש מנכ"ל משלה, לוינסון, שמתחתיו מנכ"ל גמל, אורן חנוכה. כל הארבעה נחשבים למנהלים מוכשרים, ולכל אחד מהם חוזה העסקה שמן במיוחד.

כעת ימצאו את עצמם המנהלים בסיטואציה חדשה כאשר לבית ההשקעות יש בעל שליטה יחיד, שמביא עימו יו"ר דומיננטית במיוחד. מנהלי דש-איפקס, הרגילים לעצמאות יחסית, יגלו שבסיטואציה הזאת מרווח הפעולה שלהם קטן. כבר עכשיו, למשל, מתחולל ויכוח פעוט בשאלה מי יהיה איש יחסי הציבור של בית ההשקעות. נויברגר ושמריך רוצים להמשיך עם יועצת התקשורת הוותיקה שלהם, שירי עדן. ברקת ורביד רוצים להצניח עליהם את היחצ"ן שלהם, ארד תקשורת.

תוך כמה שבועות, אחרי שיפוגו החיוכים והרמות הכוסית, יתברר שצפוף בחדר ההנהלה, וגם יקר מאוד. קשרי הגומלין בין המנהלים הוותיקים לרביד יעמדו למבחן, וכך גם האינטראקציה הבינאישית. עזיבה כבר בחודשים הקרובים של אחד או יותר מהמנהלים הבכירים, אינה בגדר תרחיש דמיוני. "אני לא אהיה מופתע אם ויקטור ועידו יעזבו, וגם לא אם קובי לא יהיה מאושר ממעורבות יתר של רביד", אומר מקורב.

ועוד עניין. ברקת מעוניין להוביל את דש-איפקס לפעילות גם בתחום הביטוח. הוא יוכל לרכוש חברה קיימת קטנה (למשל איילון או הכשרת היישוב) ולהרחיב את פעילותה, לרכוש חברה גדולה, או להקים חברה חדשה. בכל תרחיש צפויה לו עבודה רבה. ההנהלה הנוכחית של דש-איפקס לא התנסתה בניהול אופרציה ביטוחית מורכבת, ולשם כך יצטרך ברקת לגייס מנהל רציני מהענף.

3. לרכוש את IBI? למרות שרק כעת הושלמה רכישת השליטה בדש-איפקס, בשוק כבר רוחשות השמועות על הרכישה הבאה של ברקת, שתיעשה הפעם דרך בית ההשקעות שרכש. על אף שדווח על פגישות עם בעלים של חברת ביטוח כזו או אחרת, סביר להניח שהרכישה הבאה תהיה דווקא מקרב בתי ההשקעות. השם החם, שנקשר בימים האחרונים לחברה הוא IBI, אם כי באופן לא מפתיע כל המעורבים מקפידים לשחרר הכחשות גורפות.

למיזוג שכזה יש הגיון רב. IBI משלימה את דש-איפקס ומביאה לשולחן חוזקות בתחומים בהם בית ההשקעות של ברקת סובל מחולשה יחסית, כמו קרנות נאמנות וברוקראז'. מייסדי IBI, שעברו ברובם את גיל הפרישה, לא יתנגדו לעסקה שכזו, אם במסגרתה יובטח עתידו של דור ההמשך, שנמנה היום על השדרה הניהולית בבית.

בעבר כבר דובר על רכישת IBI על ידי אפריקה ישראל, אך העסקה טורפדה בסופו של דבר בעקבות האישומים שהוגשו בארה"ב נגד קובי אלכסנדר מקומברס, שמחזיק בכ-19% מבית ההשקעות. באחרונה חלה התקדמות במגעים בין קומברס לרשויות החוק האמריקניות, לגבי הסדר שעשוי לכלול גם את אלכסנדר. הסדר כזה, אם יהיה, עשוי להסיר גם את המכשול האחרון שעומד בפני מכירת IBI.