נא להכיר: היועמ"ז

נתניהו יוזם מינוי יועץ משפטי למזכיר הממשלה - והיועמ"ש וינשטיין בהחלט רשאי לחוש נעלב

במשרד המשפטים ברחוב צלאח א-דין במזרח ירושלים אוהבים להשתמש בביטוי "זרועו הארוכה". כל אחד שם משמש למעשה זרועו הארוכה של מישהו אחר: התובעים בפרקליטויות המחוז הם רק זרועו הארוכה של פרקליט המדינה, היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה השונים הם רק זרועו הארוכה של היועץ המשפטי לממשלה, וכולם בעצם מהווים זרועו הארוכה של שלטון החוק.

במשרד ראש הממשלה, מהעבר האחר של ירושלים, מאמינים כנראה שככל שהזרוע תהיה ארוכה יותר, כך תיחלש יכולת השליטה של המפעיל בתוצאה הסופית. כך ניתן להבין את עיתוי היוזמה ליצור פונקציה חדשה במשרד ראש הממשלה של יועץ משפטי למזכיר הממשלה.

מזכיר שכזה עשוי להיות מסלול עוקף יועץ משפטי לממשלה. היועץ היוצא, מני מזוז, מיהר להטיל מגבלות וסייגים על אופן תפקודו של היועץ המשפטי למזכיר (או בקיצור - יועמ"ז), במהלך שכל תכליתו הגנה על סמכויותיו של יורשו - יהודה וינשטיין.

לא יכולה להיות משמעות אחרת למהלך שנרקם בלשכת ראש הממשלה, מלבד היותו מכה כואבת שהונחתה על ראשו של וינשטיין ימים ספורים לפני תחילת כהונתו כיועץ המשפטי. שהרי אם המהלך היה מיושם במתכונתו המקורית, ללא המגבלות שהטיל מזוז, היה היועמ"ז נכנס בנעליו של היועץ המשפטי לממשלה בשורה ארוכה של נושאים, ולמעשה יוצר חיץ בין וינשטיין לבין הממשלה, באופן שהיה מנטרל לחלוטין את יכולתו להשפיע על מהלכיה ועל ההחלטות שהיא מקבלת.

כפיפות ליועמ"ש

המטרה המקורית של מזכיר הממשלה, צבי האוזר, היתה שהיועץ המשפטי למזכירות הממשלה יישב בישיבות הממשלה במקום היועמ"ש; הוא גם יהיה זה שיעבור על הצעות ההחלטה לפני כל ישיבת ממשלה ויעיר את הערותיו; הוא גם ייתן חוות-דעת לממשלה בנושאים הנדונים בישיבותיה, ויבקר את חוות-הדעת של היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה השונים הנלוות להצעות ההחלטה של הממשלה; והוא יהיה גם זה שיישב בכל ועדות השרים למיניהן וינטר את פעולותיהן והחלטותיהן.

סיכומו של דבר - היועמ"ז היה אמור ליטול נתח כה גדול מעבודת הייעוץ המשפטי לממשלה, בדרג הגבוה ביותר שלה - ייעוץ לשרים ולפורום הממשלה עצמו, עד שמידת השפעתו של היועמ"ש על עבודת הממשלה היתה הופכת לזניחה, שולית, בלתי מורגשת.

במשרד ראש הממשלה לא הסתפקו בכך: הם גם ביקשו שהיועמ"ז החדש לא יהיה כפוף מבחינה מקצועית ליועמ"ש. אבל מזוז הבהיר - "דינו יהיה כדין יועץ משפטי של משרד או כל יחידת סמך: כפיפות מקצועית ליועמ"ש".

מזוז גם דחה אפשרות שהיועמ"ז ישתתף בישיבות הממשלה או שייתן חוות-דעת לממשלה במקום היועמ"ש או המשנים לו, והבהיר: "תפקיד היועמ"ז הוא לסייע בידי מזכיר הממשלה בתפקידיו" - ולא יותר. עם זאת, מזוז התגמש חלקית בנודע לוועדות שרים, והסכים כי היועמ"ז ישמש יועץ משפטי לוועדות שרים שאינן פועלות בתחום פעולה מובהק של אחד המשרדים.

יועץ "בראש שלנו"

וינשטיין בהחלט רשאי לחוש נעלב. הממשלה, שאך זה עתה מינתה אותו ליועץ, מבקשת כעת לקצץ בכנפיו. העלבון צורב במיוחד נוכח העובדה שמכלול סמכויותיו, שבהן מבקשים לזנב כעת, עוסקות בדיוק בנושאים שבהם הוא אינו נחשב מומחה. הכוונה היתה להשאיר אותו עם סמכויות ראש התביעה הכללית, ולהגבילו בפועל כמעט בכל הנושאים המינהליים שבהם עוסקת הממשלה.

בקדנציה הראשונה של בנימין נתניהו בראשות הממשלה, כשאביגדור ליברמן נכנס לראשונה למשרד ראש הממשלה כמנכ"ל, הוא ביקש למנות יועץ משפטי "בראש שלנו", מטבע לשון שנכנס מאז לפנתיאון הפוליטי לדורותיו.

הקדנציה השנייה של נתניהו מתאפיינת בהקשר זה עד עתה בניסיון למנות כל-כך הרבה יועצים משפטיים, לפלג ולחלק את סמכויותיהם לשברי תפקידים, עד שסטטיסטית, חלק מהם בוודאי יהיו בראש שלנו.

מזוז סיכל לפי שעה את המחטף, ואולם הכדור עובר לוינשטיין: עמדתו בעניין זה תהיה המבחן הראשון שלו בשם "שומרי הסף" והזרועות הארוכות למיניהן, אל מול הכוחות הפוליטיים שאינם חדלים מבחישותיהם אף לא לרגע.