הכרעת רשות החשמל בנושא הפחתת התעריפים נדחתה ליום ב'

מליאת הרשות הייתה אמורה להתכנס היום כדי להחליט על עדכון תעריפי החשמל לסקטורים השונים בשיעור של 10% עד 15% ■ המתנגד העיקרי להפחתת התעריפים הוא שר התשתיות עוזי לנדאו וחברת החשמל

הכרעת רשות החשמל בנושא הפחתת תעריפי החשמל בשיעור של 10% עד 15% נדחתה ליום שני, כך נודע ל"גלובס".

מליאת הרשות הייתה אמורה להתכנס היום כדי להחליט על עדכון תעריפי החשמל לסקטורים השונים. ואולם, לפי זמן קצר הודיע יו"ר וועדת התעריפים של הרשות רישאר בן חיים כי לא יוכל להשתתף בישיבה בשל "סיבות אישיות". בן חיים מכהן גם כדירקטור חיצוני יחיד ברשות והשתתפותו חיונית לדיון. בעקבות הבקשה החליטה הרשות לדחות את ההכרעה לדיון שנקבע כבר ליום שני.

לקראת הישיבה המתוכננת התגברו היום הלחצים בעד ונגד ההורדה הצפויה. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" המתנגדים העיקריים להפחתת התעריפים הם שר התשתיות עוזי לנדאו, המבקש לנצל את הכסף להקמת קרן התייעלות אנרגטית וחברת החשמל המבקשת להשתמש בכסף להקמת קרן ייעודית לפרויקטים.

בימים האחרונים זכו המתנגדים לתמיכה הולכת וגוברת מצד קואליציית הארגונים הסביבתיים. בראש מחנה המתנגדים התייצב הבוקר השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, שבשיתוף פעולה נדיר עם שר התשתיות לנדאו קרא לנצל את הכסף שנחסך כתוצאה מירידת התעריפים לפרויקטים של התייעלות אנרגטית. במכתב ששיגר הבוקר ליו"ר רשות החשמל אמנון שפירה כינה ארדן את הפחתת תעריפי החשמל "חשיבה קצרת טווח, תוך התעלמות מהחלטות ממשלה חשובות המתמודדות עם הצרכים הסביבתיים ובכלל זה, מעבר לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות והתייעלות אנרגטית".

ארדן, שציין כי תעריף החשמל בישראל נמוך יחסית למקובל במערב, הוסיף כי "אנו עומדים במצב בלתי סביר שבו רשות החשמל שכפופה למשרד התשתיות, פועלת במנותק מהחלטות הממשלה והאינטרס הלאומי ובמקום לנצל את ירידת עלויות ייצור החשמל לטובת תמיכה כלכלית באתגרים הסביבתיים העומדים לפנינו, היא פועלת להפחתת תעריף החשמל, פעולה שתביא להגברת צריכת החשמל וכתוצאה מכך, להגברת זיהום האוויר והתחלואה בישראל".

מהצד השני קראו הארגונים הכלכליים לרשות שלא להירתע מהלחצים ולאשר את הורדת התעריפים. נשיא איגוד לשכות המסחר ד"ר אוריאל לין קרא הבוקר לשמור על עצמאותה של רשות החשמל. לדבריו, "החובה לשמור על עצמאותה של הרשות נובעת מהצורך לחסן את תעריפי החשמל מפני השפעות פוליטיות פסולות. "אין כל הצדקה שחברת החשמל תצבור הון עתק על חשבון כלל ציבור הצרכנים והחברות העסקיות במשק. לין ציין "הפחתת התעריפים חשובה היום מנת לאפשר ייצוא תחרותי של מוצרי תעשייה".

גם התאחדות התעשיינים ומרכז הלשטון המקומי קראו לרשות שלא להכנע ללחצים ולהפחית את תעריפי החשמל כמתוכנן.