הבנקים בשירות השוביניזם

כמו במקומות עבודה רבים אחרים: הנשים עובדות ומנהלים אותן גברים

הבנקים פועלים ודיסקונט פרסמו לאחרונה דוח חברתי, שעוסק בנושאים חשובים כמו איכות סביבה, קיימות, תרומה לקהילה, ניהול משאבי הבנק ועוד. אנחנו רצינו להאיר נקודה חשובה אחרת: האפליה המגדרית בבנקים. או במשפט פשוט: הנשים הם הרוב המכריע מבין עובדי הבנקים, אבל הגברים מנהלים את הבנק.

הנה נתוני בנק הפועלים: 66% מעובדי הבנק הם נשים ומספרן גדל ב-2% בהשוואה לדוח הקודם. אבל כשמגיעים לדרגי הניהול התמונה משתנה ורק 48% מהמנהלים הן נשים. מכאן המצב הולך ומחמיר. מתוך 586 מנהלי סניפים או מחלקות, רק 34% הן נשים, בדיוק כמו אשתקד.

אמנם בעלת השליטה בבנק, שרי אריסון, שמה דגש רב על קידום נשים, אבל מתוך 83 ממונים על אגפים ומנהלי אגפים, רק 19% הן נשים, וזה שיעורן גם בהנהלה. ובמילים אחרות, 66% מעובדי הפועלים הם נשים אבל הן מהוות רק 19% מדרגי הניהול הבכירים, וזו ירידה של 4% מהדוח הקודם.

ומה קורה בדיסקונט? שם 61% מעובדי הבנק הן נשים, שיעור דומה לשנים קודמות. מאידך שיעור המנהלות בבנק הוא 41%, עלייה קלה משיעור של 40% בשנה קודמת. מעבר לחלוקה הבסיסית הזאת של מנהלים/פקידים, בדיסקונט לא מספקים נתונים נוספים. הם כן מדווחים שם שממוצע שכר המנהלים גבוה ב-24% מממוצע שכר המנהלות, וממוצע השכר של הפקידים גבוה ב-11% מממוצע שכר הפקידות. עם זאת, בדיסקונט מרכיב הוותק מהותי לשכר, וייתכן שזהו הפקטור שגורם להבדלים.

עוד נקודה מעניינת נוגעת לשילוב מיעוטים. בבנק הפועלים, 4.2% מעובדי הבנק הם בני מיעוטים, כלומר ערבים ודרוזים. שיעורם של אלו באוכלוסייה הכללית עומד כידוע על כ-20%. בבנק דיסקונט אין התייחסות לנושא מכיוון שהדוח ערוך לפי כללים מחמירים פחות מאלה שעל פיהם עורך פועלים את הדוח שלו. בכל מקרה, כמות בני המיעוטים בבנק עצמו (להבדיל מהקבוצה הכוללת את בנק מרכנתיל דיסקונט) זניחה.