מנכ"ל צומת ספרים: "אם חוק הספרים יעבור נחזור 10 שנים אחורה"

חוק הספרים החדש שהציעה שרת התרבות לבנת הותיר כמעט את כולם לא מרוצים ■ בצומת ספרים, המואשמת בבריונות, טוענים כי הוא פוגע בשוק החופשי ומזכירים כי צריכת הספרים עלתה ב-25% בשנים האחרונות

"התחרות הפרועה בין רשתות הספרים לא יכולה לבוא על חשבון הסופרים והתרבות הישראלית" כך אמרה שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, במסיבת עיתונאים שבה הציגה את הצעת החוק "להגנת הספרות והסופרים בישראל".

על-פי הצעת החוק, המבוססת על חוקים דומים במדינות שונות, יוכלו רשתות הספרים להמשיך במבצעי המכירות האגרסיביים שלהן, שספגו לאחרונה ביקורת קשה, אולם הן אלה שייאלצו לספוג את רוב הנטל הכרוך בהורדת המחיר.

הצעת החוק הנוכחית היא גלגול של הצעה קודמת, שהוכנה ביוזמת ח"כ ניצן הורוביץ (מר"צ), יו"ר שדולת התרבות בכנסת. בגירסתה המקורית היא כללה, בדומה לחוקים באירופה, איסור על מתן הנחות על ספרים חדשים ואיסור על בעלות אנכית (למשל הוצאת ספרים שיש לה רשת חנויות, כמו כנרת זב"מ שמחזיקה ברשת צומת ספרים). בגירסה העדכנית אין התייחסות לנושא הבעלות האנכית, וגם נושא ההנחות רוכך (ראו עיקרי החוק).

אף אחד לא מרוצה

שוק הספרים מגלגל כ-1.5 מיליארד שקל בשנה. צומת ספרים (88 סניפים) וסטימצקי (130 סניפים) מחזיקות יחד, על-פי הערכות, ב-80% מהשוק. 6,700 ספרים חדשים יוצאים בארץ מדי שנה, וההכנסות ממכירת ספר מתחלקות כך: כ-60% מקבלת הרשת, ו-40% בלבד מתחלקים בין המו"ל לסופר. הסופר מקבל 1.5-3 שקלים, והשאר מיועד לכיסוי הוצאות המו"ל.

כרגע נראה כי כמעט אף אחד לא מרוצה מהצעת החוק החדשה. גורמים ברשות בהגבלים העסקיים לא מבינים כיצד היא מסייעת לסופרים או לצרכן. לטענתם, המגמה בקרב מדינות מפותחות היא לצמצם או לבטל כליל רגולציה בתחום מחירי ספרים. במרוצת הזמן המגמה הזאת הביאה לעלייה בהיצע ולירידה במחיר.

בקרב המו"לים יש דווקא מי שמצטער על כך שהסעיף המגביל בעלויות אנכיות לא נכלל בחוק - כך היו מפחיתים מכוחה של רשת צומת ספרים, המואשמת בכוחנות ובחוסר הגינות. בצומת ספרים טוענים, לעומת זאת, כי הנפגעים העיקריים יהיו הצרכנים, שהרוויחו בשנים האחרונות את האפשרות לקנות ספרים טובים במחירים נמוכים.

לחצים מכל הכיוונים

הקרב לקראת הצגת החוק היה ממשי: הרשתות הגדולות הצטיידו בלוביסטים שניסו להטות את הכף כל אחת לטובתה. ברשת סטימצקי, המאוכזבת ככל הנראה מהנוסח הנוכחי של החוק, סירבו אתמול להגיב עליו.

אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים, אמר היום ל"גלובס": "אין לי מה להגיד על הטענה שאנחנו בריונים, אבל הממונה על ההגבלים בדקה את הנתונים בשוק וחושבת כמונו. האם גם היא בריונית?"

לדברי שומר, "צריכת הספרים גדלה בשנים האחרונות ב-25% בכל שנה. זה טוב לצרכנים. אני חושב לבקש שייתנו לנו פרס ישראל על זה שהכנסנו ספרים לכל בית. אבל ברצינות, אם החוק יעבור, נחזור 10 שנים אחורה, לזמנים שבהם ספר היה מוצר לתל-אביב ולסביבה בלבד".

השאלה אם החוק טוב ולמי היא שאלה מורכבת. "לא יכול להיות שסופר ותיק ומצליח מקבל שקל ברוטו על עותק שנמכר במבצע", אומר ח"כ ניצן הורוביץ. "צריך להגן על זכויותיהם של הסופרים כמו שמגנים על עובדים במגזרים אחרים, ויותר מזה - צריך להגן על הספרות העברית. אין אותה בשום מקום אחר בעולם".

* ויתרתם על נושא הבעלות הצולבת.

"במצב היום, הוצאת הספרים הגדולה בישראל היא גם הבעלים של רשת ספרים גדולה. אני חושב שזה בעייתי, אבל היו לחצים מכל הכיוונים, כמעט על כל סעיף, וכדי לקדם את הלב של ההצעה - לדאוג לסופרים - ויתרנו על זה".

* ובעניין ההנחות?

"החלטנו ללכת על מנגנון שלא מגביל את ההנחות והמבצעים, ולא מתערב במדיניות המחירים. מצדי שימכרו את הספר ב-10 שקלים, אבל שהרשתות יספגו את זה בעצמן".

* האם הצרכנים לא ייפגעו מהחוק? הוא לא יביא להעלאת המחירים?

"אני חושב שלא. ימשיכו להיות מבצעים כי יש תחרות בשוק. מעבר לכך, זה עניין עקרוני: אם אתה מוכר משהו אתה זכאי להרוויח עליו, אבל אתה חייב לתת משהו למי שיצר את המוצר. וחוץ מזה, הצרכן ירוויח מכך שהאיכות תעלה: החלק של המו"ל יהיה גדול יותר, ויוכלו להשקיע יותר בהגהה ובתרגום. היום יוצאים הרבה ספרים ברמה נמוכה".

* מה דעתך על הטענה כי הוצאות הספרים יימנעו מלקחת את הסיכון שבהוצאת ספר של סופר צעיר?

"להיפך, היום החסם הוא גבוה, משום שהמצב בשוק הוא שאתה צריך ללכת על בטוח, אחרת לא תראה מזה כלום. זה ייתן סיכוי גם למי שאין לו רב-מכר להרוויח משהו".

מנכ"ל צומת ספרים, אבי שומר - שלא במפתיע - חושב בדיוק הפוך: "החוק הזה רע מאוד לסופרים הצעירים בישראל, כי אף אחד לא ייקח את הסיכון ויוציא ספר שלהם. לא פלא שהסופרים הוותיקים תמכו בחוק, כי הוא יקבע את המעמד שלהם. אנחנו חוזרים למצב שבו היינו לפני 10 שנים, שהיו 5 סופרים עיקריים, וסופרים חדשים לא יכלו לפרוץ. לדוגמה, ליעד שוהם הצליח למכור 30-40 אלף עותקים, ואז אפילו אם הוא קיבל 3 שקלים לספר, הוא קיבל 100 אלף שקל - זה לא רע בכלל. אבל אם יבוא עכשיו ליעד שוהם חדש, לא יקנו אותו ב-80 שקל, ואפילו לא ב-60. ספר של עמוס עוז כן יקנו - מעמדו מובטח".

שומר דואג להבהיר: "אמנם מאשימים אותנו בבריונות, אבל אם החוק יעבור, אנחנו נקיים אותו כלשונו. אבל זה חוק שמעכב כל תחרות, קובע מתי אפשר לעשות מבצעים ומתי לא, לאן הגענו? מה הדבר הבא, שחקני קולנוע? למה אני צריך להגן עלייך אם כתבת 3 שנים ואף אחד לא קרא את זה? למה לא להגן על הציירים? אם הציור לא טוב - לא יקנו אותו".

* מה מתח הרווחים שלכם?

"אנחנו עומדים על מתח רווחים כמעט אפסי: 2%-3%. אני מרגיש כמו רובין הוד. הצלחנו לעשות מהפך, ויש לנו אידיאולוגיה - שיקראו ספרים".

"ספר זה לא יוגורט"

"העובדה שבציבור מקבלי ההחלטות מבינים שיש כשל שוק היא מהותית. מבינים שספר הוא לא כמו יוגורט, אלא סמן תרבות", אומר חיליק נדב, הבעלים של הוצאת "חרגול". נדב היה שמח אם החוק היה עובר במתכונתו המקורית, אבל בעיניו גם ההצעה הנוכחית מסמנת התקדמות גדולה.

* אתה לא חושש מכך שקבעו אחוז מינימלי שעל המו"ל, במקרה זה אתה, לשלם לסופרים?

"אנחנו כבר עכשיו משלמים טוב יותר. זה מפחיד רק את מי ששילם רע ומכר במבצעים מטורפים".

גם רחלי אידלמן, מנכ"לית הוצאת הספרים "שוקן" - שהיתה בין היחידים שלא הסכימה לשתף פעולה עם מבצעי ההוזלות האגרסיביים של צומת ספרים - מצרה על צמצום החוק: "חשוב שמחוקקים חוק, כי זה מעיד על כך שמבינים שההשתוללות היום היא איומה, הרי אף אחד לא אוהב חקיקה המגבילה את העסקים. זה יהרוג סו- סוף את כל ה'4 במאה' ו'ספר נוסף בשקל' - כי הרשתות לא ייקחו את זה על עצמן".

ועם זאת, יש "אבל": "חבל מאוד שלא התעסקו בנושא הבעלות", אומרת אידלמן. "לממונה על ההגבלים העסקיים לא אכפת מהשוק הזה, כי לא אכפת לה מה נמכר בחנויות, רק שהמחירים יהיו נמוכים. זה לא שלמו"לים יש היום שולי רווח אדירים. אמנם יוצאים המון ספרים, אבל אין איכות. ספרים לא ערוכים כהלכה, יש שגיאות דפוס. המו"לים חוסכים בכל הוצאה אפשרית. אם בעבר יכולת לחשוב שעל X ספרים תרוויחי, ועל Y ספרים תפסידי אבל חייבים להוציא אותם כי הם איכותיים - היום אי-אפשר לעשות את זה יותר".

שומר אינו מקבל את הטענות על איכות הספרים ואומר: "נראה שאותם מו"לים שאומרים שהרמה נמוכה לא היו הרבה זמן בחנויות. רק בהוצאות הקיקיוניות הרמה נמוכה, ההוצאות הרציניות משקיעות הרבה בגימור. עובדה שיש להם כסף לשלם מקדמות-ענק ולהוציא הרבה ספרים".