הפרויקט של אורמת טכנולוגיות באינדונזיה לא מתקדם

הסיבה: חוסר הסכמה לגבי התעריפים בהם יימכר החשמל ■ חלקה של אורמת בחוזה המקורי הוערך ב-200 מיליון דולר

פרויקט הקמת תחנות הכוח הגיאותרמיות באינדונזיה, עליו חתמה אורמת טכנולוגיות הנסחרת בבורסת ניו-יורק (סימול: ORA) לפני שלוש שנים, עדיין תקוע. הסיבה העיקרית אינה קשורה באורמת , ונובעת מחוסר הסכמה בין קונסורציום החברות שאמור למכור את החשמל, לבין רשות החשמל המקומית, לגבי התעריף אותו תשלם רשות החשמל עבור החשמל שיופק מתחנות הכוח.

הפרויקט באינדונזיה, ששמו סרולה, מוערך בכ-800 מיליון דולר. במסגרתו ייבנו שלוש תחנות כוח גיאותרמיות בהספק כולל של 340 מגה-ואט. את התחנות יקים ויתפעל קונסורציום של חברות, הכולל את את Medco Energy (37.25%), Electro Power Kyushu ו-Itochu (חברות יפניות המחזיקות 25% כל אחת) ואורמת טכנולוגיות (12.75%). על פי התוכניות, הקונסורציום יהיה אחראי על פיתוח השדה הגיאותרמי, הקמת תשתיות הצנרת בשדה, בניית תחנות הכוח והפעלתן למשך תקופת החוזה עם חברת החשמל האינדונזית.

אורמת אמנם מחזיקה בשיעור נמוך בבעלות על הפרויקט, אולם עיקר ההכנסות שלה, שהוערכו בכ-200 מיליון דולר בעת חתימת הפרויקט, אמורות להגיע מאספקת הציוד להקמת תחנות הכוח הגיאותרמיות.

ויכוח על תעריפים מעכב את המימון

אורמת טכנולוגיות פעילה בתחום האנרגיה הגיאותרמית בשני אופנים: הראשון הוא תחום המוצרים, בו היא מקימה תחנות כוח עבור לקוחות, מקבלת תשלום ויוצאת מהעסקה; השני הינו תחום החשמל, בו היא גם הבעלים של תחנות הכוח, ונהנית מהתזרים השוטף שהתחנות מייצרות לאורך השנים.

על-אף שההתקשרות הראשונית בין PLN, חברת החשמל שבבעלות המדינה, וקונסורציום החברות החלה כבר ב-2006, עדיין לא הוחל בבניית הפרויקט, עקב ויכוח על התעריף בו יימכר החשמל בפרויקט. העלות הגבוהה של הפקת חשמל מאנרגיה גיאותרמית ביחס למקורות אחרים, מחייבת למכור את החשמל במחיר גבוה, אותו לא מוכנה רשות החשמל לשלם. עד שלא ייקבעו התעריפים של הפרויקט לא ניתן לקבל לו מימון, כיון שלא ידוע מהו היקף התשלומים שיתקבל ממכירת החשמל - נתון חשוב בקביעת התשואה הפנימית של הפרויקט, והיקף ותנאי המימון שיילקחו לצורך בניית התחנות.

"PLN חייבת לקבל חוות דעת של ועדה ביקורת של המדינה לגבי הפרויקט, ורק אם היא תאשר אותו, PLN תוכל לפתוח את ההסכם ולהעלות את המחיר", אומר דירקטור הממונה על ענייני החשמל במשרד האנרגיה האינדונזי.

לפי ההערכות, אינדונזיה הינה המקור הגיאותרמי הגדול בעולם, והפוטנציאל הגיאותרמי שלה יכול להגיע לכ-20 אלף מגה-ואט, כאשר כבר היום היקף החשמל המופק בטכנולוגיה זו עומד על למעלה מ-800 מגה-ואט.

בתשעת החודשים הראשונים של 2009 הסתכמו הכנסות אורמת טכנולוגיות ב-320 מיליון דולר, והרווח הנקי הגיע ל-53.9 מיליון דולר. החברה נסחרת לפי שווי של 1.62 מיליארד דולר.