מי מתחרה עם לב לבייב על היהלומים של בוצואנה?

דה בירס מתחרה עם לבייב, הסינים וההודים על חידוש הזיכיון לכריית ומכירת יהלומים במדינה האפריקאית ■ הרשיון של דה בירס מסתיים בדצמבר 2010 ■ בוצואנה היא יצרנית היהלומים הגדולה בעולם

דה בירס, חברת היהלומים הגדולה ביותר בעולם, עלולה לאבד את הזיכיון למכירה וכריית יהלומים בבוצואנה - יצרנית היהלומים הגדולה ביותר בעולם. זאת משום שהזיכיון שקיבלה החברה ממשלת בוצואנה מסתיים בדצמבר 2010.

שחקנים מרכזיים אחרים בתעשיית היהלומים מתחרים על הזיכיון החדש, ביניהם, לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל ושחקן וותיק בתעשיית היהלומים העולמית. כך מדווח עיתון הבוצואנה גאזט.

על פי הדיווחים באתר של הבוצואנה גאזט, בוצואנה נמצאת כעת בשלב הקריטי ביותר בדרך להחלטה למי לתת את הזיכיון. ממשלת בוצואנה מקווה להשתמש במעמדה כמדינה העשירה ביותר בעולם ביהלומים כדי להפוך לשחקנית מרכזית ומשמעותית יותר בתעשיית היהלומים. נציין כי במדינות כמו בלגיה, ישראל, הודו וסין לא ניתן לחצוב יהלומים, ועדיין הם עושות הרבה יותר כסף מתעשיית היהלומים מאשר בוצואנה.

הועדה למדיניות בתחום המינרלים מייצגת את ממשלת בוצואנה במשא ומתן עם החברות המתחרות על הזיכיון.

לרוב, התהליך לקבלת הזיכיון לוקח חודשים ארוכים, והלחצים המופעלים על ממשלת בוצואנה הולכים וגוברים ככל שתאריך התפוגה של הזיכיון הנוכחי מתקרב.

כאמור, מלבד הסינים וההודים, גם מיודעינו לב לבייב מאיים על עתידה של דה בירס בבוצואנה. על פי הבוצואנה גאזט, אנשי עסקים מבוצואנה המקורבים ללב לבייב לוחצים על הממשלה כדי שתעניק לו את הזיכיון.

ללבייב הסכמים ישירים עם ממשלתות של מדינות המייצרות יהלומים והוא סוחר היהילומים הראשון שנמצא בכל שלב של שרשרת ייצור היהלומים - משלב הכרייה, דרך הליטוש והחיתוך ועד השיווק.

בשנת 2004 נציגים של לבייב ביקרו בבוצואנה וחיפשו אחר הזדמנויות השקעה. הנציגים התעניינו בעיקר בתחום היהלומים. עד כה, לבייב הצליח לקחת מדה בריס נתחים משמעותיים מתעשיית היהלומים ברוסיה ואנגולה.

מתחרה נוספת היא ענקית הכרייה הבריטית אוסטרלית ריו טינטו, שב-1996 עקפה את דה בריס ומכרה למלטשי יהלומים באנטוורפן 42 מיליון קראט יהלומים.