ממשיכה להתאושש: ארה"ב ייצרה כנראה 13 אלף משרות בינואר

זאת, בהשוואה לגריעה של 741 אלף משרות בינואר 2009 ■ אם תחזיות האנליסטים יתממשו, תהיה זו הפעם השניי ב-3 החודשים האחרונים שהמשק האמריקני ייצר משרות חדשות

בימים שבהם העבודה היא הדאגה העיקרית של אזרחי ארה"ב ושוק המניות האמריקני רגיש לכל נתון שלילי שמפורסם, נתוני התעסוקה שיפורסמו ביום ו' הקרוב יקבלו תשומת לב מיוחדת. כמדי חודש, הנתונים יפורסמו ביום שישי הראשון של החודש, והפעם הם צפויים להצביע סוף סוף על יצירת מקומות עבודה חדשים, לאחר שכ-7.2 מיליון משרות התאדו מאז דצמבר 2007.

13 אלף משרות נוצרו בחודש ינואר. כך מעריכים כלכלנים בארה"ב לקראת הנתונים הרשמיים שיפורסמו בסוף השבוע, נתונים שישפיעו (כמדי חודש) על שוקי המניות, על הציפיות להעלאת הריבית וכפועל יוצא מכך על הדולר. אם התחזית האמורה אכן תתממש, תהיה זו הפעם השנייה ב-3 החודשים האחרונים שהמשק האמריקני מייצר משרות, שכן בחודש נובמבר נוספו 4,000 משרות.

על פי סקרי דעת קהל בארה"ב, האמריקנים מעמידים את שוק העבודה בראש סדר העדיפויות שלהם וזוהי דאגתם העיקרית. הנשיא ברק אובמה לא מתעלם מכך ובנאום על מצב האומה שנשא בשבוע שעבר הוא ציין כי יצירת מקומות עבודה היא הפוקוס מספר 1 של הממשל בראשו הוא עומד. אובמה שוקד על תוכנית תגמול לחברות שיעסיקו עובדים חדשים, כאשר בין היתר נבחנת האפשרות להעניק לחברות הטבת מס בגובה 5,000 דולר על כל עובד חדש שהן יעסיקו השנה.

בחודש דצמבר נגרעו 85 אלף משרות מהמשק האמריקני. הנתון היה גרוע מהתחזיות, שציפו לגריעה של 1,000 משרות בלבד, והתגובה בשווקים לא איחרה לבוא: המניות בוול סטריט ירדו, הציפיות להעלאת הריבית בחודש יוני הקרוב נחלשו והדולר איבד גובה.

קונצנזוס תחזיות האנליסטים מראה עוד, כי שיעור האבטלה בארה"ב בחודש ינואר נותר ככל הנראה על 10%, בדומה לממוצע שיעור האבטלה הצפוי השנה.

הנתונים הצפויים בחודש ינואר ימחישו את היטב את השינוי שעבר על הכלכלה האמריקנית בשנה האחרונה. בינואר 2009 התאדו 741 אלף משרות מהמשק ואילו בינואר 2010 נוצרו ככל הנראה משרות חדשות. את השיפור בשוק העבודה ניתן כמובן להרגיש כבר בשטח. כך, למשל, הודיע בשבוע שעבר נשיא אורקל, צ'ארלס פיליפס, כי ענקית התוכנה שבראשה הוא עומד תעסיק 2,000 עובדים חדשים באופן מיידי. גם מנהל בכיר בג'נרל אלקטריק התבטא בסוף השבוע בסוגיית העבודה ואמר: "ניצור משרות בארה"ב שלא נוצרו בשום מקום אחר", תוך שהוא מתכוון למשרות בתחום האנרגיה הירוקה אותו מעודד אובמה.