"צריך לשחרר את גלעד שליט במבצע צבאי. לא מבינה למה צה"ל מתקשה, אולי אם אשב עם הרמטכ"ל אבין"

(עדכון) - ד"ר עינת וילף, הח"כית הכי טרייה בכנסת שהחליפה את אופיר פינס מטעם מפלגת העבודה: "שירות בצה"ל זה זכות. למה לכעוס על בר רפאלי? ההתגייסות שלה לקמפיין תיירותי בחינם, יכולה הייתה להיחשב כשירות לאומי" ■ "נתניהו היה נוראי בקדנציה הראשונה, כיום הוא ראש ממשלה הרבה יותר טוב ומתון, הנטייה שלו להרסנות כבר לא שם"

צריך לשחרר את שליט במבצע צבאי. אני לא מודעת לכל הפרטים, אבל אני מתקשה להבין איך צה"ל לא יוכל לטפל בחילוצו". כך אומרת בראיון ל"ליידי גלובס" עינת וילף, הח"כית הטרייה בת ה-39 שנכנסה לכנסת מטעם מפלגת העבודה, לאחר פרישתו של אופיר פינס.

בראיון מתייחסת ח"כ וילף גם למשבר המנהיגות במפלגת העבודה, לפערים החברתיים בישראל, חולקת מחמאות לבנימין נתניהו ואפילו מסנגרת על בר רפאלי בסוגיית ההתחמקות משירות צבאי.

- אהוד ברק בטח מאוד מרוצה ממך. השאלה הראשונה שלך הייתה מה צריך להצביע.

וילף: "אין ספק שיש במפלגה בעיה של התנהלות. אין תיאום. אין משמעת סיעתית".

- כי אין לכם מנהיגות.

"לא מטילים סנקציות, ותקשורתית נוצר הרושם שצריך ללכת נגד המפלגה כדי לזכות בכותרות. אז יכול להיות שחברי הסיעה מקבלים תשומת לב, כמו ילד ששובר את הכלים, אבל לאורך זמן זה עושה נזק עצום. התקבלה החלטה ולא כולם אוהבים אותה, וזה בסדר. פוליטיקה היא קבוצתית, ולא ביבי נגד ציפי. זאת הסיבה שלבני לא ראש ממשלה. כדי להיות ראש ממשלה צריך קואליציה. צוות".

- ועדיין, צוות צריך הנהגה, ואהוד ברק לא מצליח להנהיג אתכם.

"אני רוצה לדבר עם ראש המפלגה כדי שיבהיר שלא תהיה סלחנות נגד מי שיצביע נגד המפלגה. צריך לשלול זכויות מח"כ סורר. יש בעיה בתרבות הארגונית, שנותנת עידוד להתנהגות כזאת על חשבון ההתנהלות המפלגתית".

- את מאמינה בברק?

"הוא אדם מורכב. צריך לדעת למה לצפות ממנו ולמה לא".

- אולי צריך להקדים את הפריימריז כדי להחליף אותו? המפלגה מקרטעת.

"לא".

- כי סוף סוף את בפנים?

"כי יש יו"ר, ויש מי שאוהב אותו ומי שלא, והנטייה כל שני וחמישי להמליך מישהו ולקרוא לו אחרי יומיים משיח שקר היא לא בריאה. צריך קצת רגיעה. אז לפעמים נצביע בעד חוקים שלא כולם מסכימים להם".

עינת וילף עינת ווילף מפלגת העבודה / צלם: רמי זרנגר

"צריך לשלול זכויות מח"כ סורר". ח"כ וילף

- מה עושה אשת עסקים במפלגה סוציאליסטית?

"כשאני מסתכלת על ההיסטוריה של המפלגה, מה שאפיין אותה תמיד זאת גישה פרגמטית. היא הייתה מפלגה ציונית והסוציאליזם שלה היה בשירות הרעיון".

- תסתדרי עם שלי יחימוביץ', שמגנה על עובדי קבלן ויוצאת נגד אפריקה ישראל?

"אני רואה בזה מאבק למען המנוצלים ולא למען הסוציאליזם".

- יש 19 משפחות שמחזיקות ברוב ההון, ואת עבדת בשביל אחת מהן.

"בעלי ההון הם לא קבוצה הומוגנית. יש כאלה שמקבלים נכסים מהמדינה ומקפידים לשלם עליהם כמה שפחות, וזה בעייתי. השנים שבהן ראיתי את התחום מקרוב הוכיחו לי כמה שקר, העמדת פנים ופלאברה יש בעולם הזה. אנשים שמציגים את עצמם כעשירים, ובסופו של דבר אין להם גרוש, שחיתויות, עולם שבו רק מצליחים מתוגמלים, ראיתי את זה מקרוב ולכן לא רציתי להיות שם".

- הפערים גדלים ומעמד הביניים הולך ונעלם.

"יש לנו מעמד ביניים, אבל אנחנו צריכים לעבוד על שילוב ערבים וחרדים בכוח העבודה, וכמובן יש פה אפליית נשים. הייתי רוצה שילדה קטנה תגדל בתחושה של אפשרויות בלתי מוגבלות".

- אין לנשים אפשרויות בלתי מוגבלות.

"יש דברים שאפשר לעשות באמצעות חקיקה במגזר הציבורי והעסקי, כמו ייצוג בדירקטוריונים, ובעיקר באכיפה. הייתי קונסת מפלגות בלי ייצוג נשי ראוי".

- אפילו את חוק המטפלות לא מצליחים להעביר.

"כי החוק הוא פרטי ואישי ולא מערכתי. כבר דיברתי עם ציפי חוטובלי שעוסקת בזה, ואני מתכוונת לתמוך בכל מה שייתן פתרון מערכתי".

עינת וילף עינת ווילף מפלגת העבודה / צלם: רמי זרנגר

"הייתי קונסת מפלגות בלי ייצוג נשי ראוי". ח"כ וילף

- את עושה הנחות למשתמטים מצה"ל.

"אני לא אוהבת את הרעיון שהדרך היחידה לתרום למדינה היא דרך השירות הצבאי. הייתי שמחה אם היו מוצאים דרכים שונות, כמו שירות לאומי מגוון, שיכול היה להיות תחליף. הטונים האלימים והקשים בעניין מרתיעים אותי".

- כמו זה של ראש אכ"א, שהשתלח בבר רפאלי וקרא להחרים את החברות שהיא מפרסמת?

"זה מוגזם. שירות בצה"ל זה לא הקרבה, זאת זכות. למה לכעוס על בר רפאלי? ההתגייסות שלה לקמפיין תיירותי בחינם, יכולה הייתה להיחשב כשירות לאומי".

כשהייתה נערה, העריצה וילף שני אנשים, שניהם היו שגרירי ישראל באו"ם. הראשון, אבא אבן, דיפלומט מוערך. השני, בנימין נתניהו, היום ראש ממשלת ישראל. וילף מחייכת. "רציתי להיות שגרירת ישראל באו"ם, וביבי היה שגריר מצוין".

- את עדיין חושבת שהוא מצוין?

"בקדנציה הראשונה הוא היה נוראי, ולא הייתה מאושרת ממני ב-99' כשברק ניצח אותו, אפילו הייתי בהפגנות בכיכר. היום הוא ראש ממשלה הרבה יותר טוב ומתון, והנטייה שלו להרסנות כבר לא שם".

- את חיה בשלום עם ההתנהלות שלו בעניין שרה?

"אחד הדברים שאני אוהבת בתרבות הישראלית - לעומת האמריקנית שמציגה מצגי שווא אידיליים שמתפוצצים אחר כך בשערוריות נוראיות - הוא שיש הפרדה בין החיים האישיים לציבוריים. כל עוד אין הוכחה שיש לשרה השפעה פוליטית או מדינית, זה לא עניינו של הציבור".

- נעשה לשרה עוול?

"לא רוצה להיכנס לזה".

- אולי זה סימפטום לקושי של ביבי להתמודד עם החלטות קשות.

"בתחום המדיניות והאסטרטגיה אי החלטה היא לא תמיד רעה. לא הכול תלוי בהחלטות של ראש הממשלה. למשל, המשא ומתן עם הפלסטינים, שתלוי בנסיבות ובעניינים פנימיים שלהם".

- לשחרר את גלעד שליט זו החלטה שראש הממשלה יכול לקבל.

"צריך לשחרר את שליט במבצע צבאי. אני לא מודעת לכל הפרטים, אבל אני מתקשה להבין איך צה"ל לא יוכל לטפל בחילוצו. אם יהיה הסכם לשחרורו, הוא צריך להיות הסכם שיכלול אי לוחמה או הסכם שלום".

- החמאס רוצה אסירים, לא שלום.

"אז צריך לשחרר אותו במבצע צבאי. נראה לי תמוה שזה לא קרה. אולי אם אשב עם הרמטכ"ל אבין שאי אפשר לעשות את זה".

- את לא מרחמת על משפחת שליט?

"לבי על המשפחה, והיא צריכה לעשות את כל מה שהיא יכולה, אבל מקבלי ההחלטות צריכים לקבל החלטות קרות. מה עם החיילים שנהרגו במבצעים כדי לתפוס את הרוצחים שישוחררו? מה עם המשפחות שלהם? מה עם אלה שנהרגו בחטיפה של גלעד? אנחנו קצת מקלים בהם ראש".

- כי הם כבר לא בין החיים. יגידו שאת מדברת ככה, כי עדיין אין לך ילדים.

"היו לנו מנהיגים עם ילדים שלקחו החלטות קשות, כאלה שילדיהם נהרגו ובכל זאת הייתה להם היכולת להבין שהשיקולים שלהם צריכים להיות כוללים".

הראיון המלא עם ח"כ וילף - במגזין "ליידי גלובס"