"אנחנו חיים במדינה שבראשה מומחה לטרור, המהווה סכנה בטחונית, שבוי כבן ערובה בידי אשתו"

במחזות שלו הוא נוגע בפצעי הישראליות. בחיים הוא מציג דעתנות קיצונית מהולה בסרקזם ובציניות ■ מה גרם למחזאי והבמאי שמואל הספרי לזנוח את חיי הנוחות בצפון תל-אביב ולעבור לשכונת עג'מי היפואית?

בדיוק כמו שההצגות של שמואל הספרי נושאות מסר חברתי חד ולא פעם כואב, כך גם דבריו - ברורים ונוקבים. בראיון ל"ליידי גלובס", שהתפרסם במלואו במגזין המודפס, הספרי מביע דעתנות קיצונית, רוויה בכושר ביטוי חריף ומהולה בסרקזם ובציניות.

"אנחנו חיים במדינה של אידיוטים", הוא אומר. "מדינה משונה, שבראשה מומחה לטרור, המהווה סכנה ביטחונית, שבוי כבן ערובה בידי אשתו, האיש הכי לא מתאים לתפקיד שר חוץ הוא שר החוץ, ושר ביטחון שמי ששולט בו זה כנראה חשבון הבנק שלו".

- איפה בתמונה ציפי לבני?

"האמת? לא השתכנעתי. היו כמה מהלכים שהיא הייתה יכולה לעשות אחרת, למשל לסגור עם ש"ס, ואז יכלה להיות ראש ממשלה. אבל אולי היא צודקת".

- את מי היית רוצה לראות מנהיג את המדינה?

"גדעון סער. אני חושב שהוא מתון והגיוני, דמות שבעתיד תוביל את המדינה. במדינה מופרעת כמו שלנו, אני מקווה שלא יזקפו לחובתו שלא היה מפקד סיירת או אלוף בצבא".

- אם מצבנו כה גרוע, איך בכל זאת אנחנו שורדים?

"אני מאמין שאלוהים אוהב אותנו. עובדה שאנחנו מצליחים להתקיים, ושיש כלכלה חזקה. תארי לך, לו רק היינו מחזירים את השטחים, חוסכים מיליארדים מיותרים שנשפכו, המשתמטים למיניהם היו משלמים ארנונות ומס הכנסה, והחרדים היו מתחילים לעבוד - איזו מדינה מדהימה הייתה כאן".

- חטפת הרבה ביקורת על מניפסט השמאל החדש.

"תקראי את כולו. בצניעות אני אומר שהוא מאוד קריא, פרובוקטיבי וכיף לקרוא אותו. המסר פשוט: כל המאמצים הופנו לתהליך השלום, אלא שמדינת ישראל לא קמה כדי לעשות שלום. שלום זה רק כלי, אמצעי, ולא מטרה. המטרה היא הקמת חברה צודקת ושוויונית, וזה שאין שלום אינו מהווה סיבה לכך שהמדינה תהיה כזו מעוותת".

- בגלל זה מינית את פולישוק לשר לקידום חברתי?

"בעצם, זה שר לענייני כלום. זה מסמל בעיניי את ההתייחסות לנושא החברתי בארץ, שלדעתי דורש טיפול לפני כל הקשקושים האחרים. תפקידו של פולישוק הוא בעצם לקדם את עצמו, כמו רבים מהח"כים והשרים, שבראש מעייניהם בפעילותם נמצא קידום עצמם. בעונה הבאה הוא יחזור כיו"ר המפלגה, אבל אין קשר למה שיקרה במדינה".

- בנך הבכור שירת בתותחנים, והתאומים עומדים לפני גיוס. יש לך יחס בלתי מתפשר לסוגיית ההשתמטות.

"זו לא עמדה שנולדתי איתה, אך כאבא ובגלל שזה הפך למגפה - עמדתי נחרצת. בחור שלא ישרת ויאמר 'אני פסיכי שחררו אותי', אני בז לו. "כמו שאין סיבה שאני אשלם מיסים אם אתה מתחמק מתשלומם, כך אין סיבה שאתה תתחמק משירות צבאי מבלי להתנדב ולשרת במקום אחר. בזאת אתה שומט את הבסיס מתחת לרגלי החברה שבה אתה חי".

הראיון המלא עם הספרי - ב"ליידי גלובס"