כך ייבש פלאטיני את שוק ההעברות

חלון ההעברות של ינואר 2010 ייזכר כאחד השחונים בכדורגל האירופי. בחמש הליגות הבכירות יחד הוציאו 118 מיליון אירו על שחקנים חדשים, ירידה של 63% לעומת החלון בשנה שעברה ■ הסיבות: גזרות המס החדשות והלחץ מהסנקציות של נשיא אופ"א

קבוצות שמפוצצות כסף על רכש. שחקנים שעוברים ידיים במחירי עתק. מירוץ חימוש במאות מיליונים.

הכותרות האלו נגמרו בקיץ האחרון. אירופה התעוררה בחורף 2010 למציאות אחרת לגמרי. יותר מדי קבוצות בחובות ובעלי בית שהתחילו לעשות חשבון לכיס שלהם, הפכו את חלון ההעברות החורפי שהסתיים ביום שני בלילה לקפוא במיוחד.

ההוצאה הכספית בחמש הליגות הבכירות באירופה (אנגליה, ספרד, איטליה, גרמניה וצרפת) על שחקנים במהלך חלון ההעברות של ינואר 2010 הסתכמה ב-118.7 מיליון אירו בלבד על שחקנים חדשים, ירידה מפלצתית של 63% לעומת החלון של ינואר 2009, אז הסתכמו ההעברות ב-325.9 מיליון אירו. למעשה, חורף 2010 ייזכר כחלון בו הוציאו הקבוצות הכי פחות כסף מאז הנהיגה פיפ"א את חלון ההעברות החורפי בינואר 2003, אז עמדו ההעברות על סך של 74.7 מיליון אירו. עוד נתון שמבהיר את העליבות של החורף הזה: אף קבוצה באירופה לא הוציאה יותר מ-8 מיליון אירו על שחקן חדש.

אז מה השתנה החורף הזה מכל החורפים?

פרמיירליג (אנגליה)
סך הוצאות על רכש: 35 מיליון אירו
השחקן היקר: אדם ג'ונסון (ממידלסברו למנצ'סטר סיטי - 8 מיליון אירו)

"היעדר בעלים חדשים בקבוצות שנוטים להכניס את היד לכיס, היעדר קרדיט בבנקים, וטרנד לצמצומים - כל אלו תרמו לחלון ההעברות החלש באנגליה", מסביר דן ג'ונס, ראש מחלקת הספורט בפירמת רואי החשבון דלויט. ויש עוד הסברים לחלון החלש ביותר בכל הזמנים באנגליה (בינואר 2003 נרשם השיא השלילי הקודם של 50 מיליון אירו): שחיקה של 25% בערך של מטבע הליש"ט לעומת האירו בשלוש השנים האחרונות, מה שמקשה על הקבוצות לרכוש שחקנים אירופיים; תקנות המס החדשות, שייכנסו לתוקף באפריל ויחייבו כל עובד בבריטניה שמרוויח מעל 150 אלף ליש"ט בשנה להעביר מחצית ממשכורתו למס הכנסה, לעומת 34% שהיה נהוג עד כה (ובליגה שבה 50% מהשחקנים מרוויחים את הסכום הזה בשבועיים, הפאניקה של הקבוצות, שנאלצות לשלם את ההפרשים, ברורה).

אבל נדמה שהסיבה החשובה מכולן להיעדר פעילות בשוק בליגה העשירה בעולם קשורה, איך לא, למישל פלאטיני. "בפרמיירליג מבינים שהמסיבה נגמרה", כתב דייויד קון בעיתון "הגרדיאן". "חוק הפייננשל פייר-פליי החדש של אופ"א מחייב הערכה מחודשת של המצב. קבוצות שלא יגיעו לאיזון תפעולי וימחקו את החובות שלהן עד עונת 2012/13, לא יוכלו להשתתף בצ'מפיונס ליג או בליגה האירופית, ומתחילות כבר עכשיו להיערך לכך".

ארבע הגדולות של הפרמיירליג - מנצ'סטר יונייטד, ארסנל, צ'לסי וליברפול - לא ביצעו אף רכש והסתפקו בהעברות חופשיות והשאלות שחקנים. אפילו הכיסים העמוקים של המיליארדרים מאבו-דאבי, שהביאו בחלון הקודם למנצ'סטר סיטי רכש בסך 55 מיליון אירו, הסתפקו העונה ב-8 מיליון אירו בלבד. את פרננדו גאגו מריאל מדריד הם סירבו להביא אחרי שהבלאנקוס כבר הסכימו להוריד את המחיר עליו ל-15 מיליון אירו.

הטרנד בחלון הנוכחי בפרמיירליג היה עסקאות ללא רכישה: 70% מהעסקאות שבוצעו בחודש האחרון בפרמיירליג היו באמצעות השאלות שחקנים או העברות חופשיות.

לה ליגה (ספרד)
סך הוצאות על רכש: 9 מיליון אירו
השחקן היקר: אדוארדו סלאביו (מלאנוס לאתלטיקו מדריד - 8 מיליון אירו)

כשהתותחים הכבדים לא רועמים (ריאל מדריד וברצלונה), גם לאקדחי הקפצונים יש נטייה לשבות. שתי הגדולות בספרד הוציאו בקיץ מופרע במיוחד 371 מיליון אירו על רכש, החליטו שזה מספיק להן ונכנסו לתרדמת בחורף.

בדיוק כמו באנגליה, גם בספרד מסבירים את החלון החלש בענייני מיסוי: ביטולו של "חוק בקהאם". כלומר: מעתה כל זר בליגה שמרוויח מעל 600 אלף אירו בשנה ישלם 43% מס, במקום 24% שהיה נהוג. סביר להניח שהחוק הזה לא ישפיע על שתי הגדולות בקיץ הקרוב, שבכל מקרה נחשבות לשתיים משלוש הקבוצות המכניסות בעולם (יחד עם מנצ'סטר יונייטד). אבל בליגה שבה החובות של כלל המועדונים נאמדים ביותר מ-3 מיליארד אירו, אל תצפו לשינוי מגמה חד ביולי-אוגוסט.

במהלך החלון נרכש בכסף שחקן אחד בלבד על-ידי קבוצות הליגה הספרדית: אדוארדו סלאביו שהגיע לאתלטיקו מדריד ב-8 מיליון אירו. עוד שניים הגיעו בהשאלות עליהן שילמו סביליה וסראגוסה חצי מיליון אירו כל אחת.

סרייה A (איטליה)
סך הוצאות על רכש: 43.2 מיליון אירו
השחקן היקר: אדם לאייץ' (מפרטיזן בלגרד לפיורנטינה - 7 מיליון אירו)


הליגה היחידה באירופה שרושמת עלייה לעומת העונה הקודמת בהוצאות על רכש. אבל דווקא השחקן הכי נוצץ שהגיע לסרייה A בינואר (עם כל הכבוד לאייל גולסה) עשה את זה בחינם - לוקה טוני, שהצטרף לרומא אחרי ייבוש ארוך על הספסל בבאיירן מינכן. בחורף הקודם איטליה סערה בעקבות הגעתו של דייויד בקהאם בהשאלה מלוס אנג'לס גלאקסי למילאן. גם הפעם בקהאם עשה את אותה הדרך, אבל עכשיו זה כבר לא מרגש אף אחד.

מבחינת הקבוצות הגדולות, היה זה חורף שחון. אינטר צירפה רק שני שחקנים - החלוץ המקדוני גוראן פאנדב שהגיע בהעברה חופשית מלאציו, והקשר הקנייתי מק'דונלד מאריגה, שהגיע עבור 5.5 מיליון אירו מפארמה. יובנטוס ומילאן השקיעו יחד רק 2.4 מיליון אירו בשחקנים חדשים. "יובה ומילאן כנראה הבינו שבכל מקרה הן יראו את הגב של אינטר גם העונה", מסביר ג'יאנקרלו רינאלדי, הבלוגר של אתר "פוטבול איטליה", "ולכן לא פוצצו כספים בחלון ההעברות".

בונדסליגה (גרמניה)
סך הוצאות על רכש: 13.8 מיליון אירו
השחקן היקר: רבר (מגרמיו לוולפסבורג - 5 מיליון אירו)

בליגה שבה כל הקבוצות מחויבות לשני תנאים בסיסיים - שליטה של אוהדים ב-51% מהמועדון והצגת איזון תפעולי, השפיות תמיד היתה חלק מהמשחק, וכך גם בחורף הזה. למרות ההזדמנות ההיסטורית לאליפות, באייר לברקוזן בחרה לא להביא שחקנים חדשים. באיירן מינכן, אחרי קיץ מטורף שבו השקיעה 75 מיליון אירו ברכש, לא הוציאה אירו שחוק בחלון הנוכחי. כנראה יותר עניין של אילוץ ופחות עניין של בחירה, כי אם תשאלו את ראשי המועדון, בראשות הנשיא פרנץ בקנבאואר, "זאת בהחלט שנה שבה באיירן יכולה לזכות בצ'מפיונס ליג".

ליג 1 (צרפת)
סך הוצאות על רכש: 17.7 מיליון אירו
השחקן היקר: דז'אן לוברן (מדינמו זאגרב לליון - 8 מיליון אירו)

כמו בגרמניה, גם בצרפת אין מגמה של היחלשות או התחזקות בשורת הרכש. כרגיל - מדובר בסכומים סולידיים, עסקאות בסדר גודל בינוני. הפעם היתה זאת ליון שניפחה את השוק, עם רכישתו של דז'אן לוברן הקרואטי עבור 8 מיליון אירו מדינמו זגרב, אחרי שבחורף הקודם מארסיי נתנה את הטון עם רכישתו של ברנדאו הברזילאי משחטאר דונייצק עבור 6 מיליון אירו.