קרנות הנאמנות גייסו בינואר האחרון כחצי מיליארד שקל

עיקר הגיוסים בענף מקורו בקרנות המסורתיות ■ מגדל שוקי הון מוביל עם 320 מיליון שקל ■ הראל פיא שוב החליף את אקסלנס במקום השני בסך הנכסים *רמקו הפתיע בין הגופים הקטנים

כחצי מיליארד שקל - זה הסכום שגייסו המנהלים בענף קרנות הנאמנות בינואר האחרון. למרות שמדובר בחודש חיובי עבור הקרנות, שבא דווקא על רקע הירידות בשווקים, הרי שגודלו של הגיוס מתחוור לעומת ענף תעודות הסל, האח הקטן והחורג.

מספר אלמנטים עיקריים אפיינו את ענף הקרנות בחודש החולף. בראש ובראשונה מציינים מנהלים בתעשייה רגיעה מסוימת בגיוסים, בהמשך לדצמבר האחרון ולאחר מספר חודשים חזקים לאורך 2009, שהקפיצו את סך הנכסים המנוהלים בתעשייה לכ-134 מיליארד שקל כיום. בניגוד לגיוסים בענף כולו, באפיק הסולידי, ובעיקר בקרנות שמתמחות באג"ח ממשלתיות, נרשמו פדיונות כבדים. מנגד, האפיק היחיד שרשם גיוסים יפים במהלך החודש האחרון הוא זה שמשלב קרנות אג"ח עם רכיב מנייתי מוגבל.

בצמוד לקרנות המשולבות נהנו מגיוסים גם קרנות האג"ח הקונצרניות. מאפיין זה ממשיך את המגמה של 2009, לפיה הגיוסים הכבדים בענף קרנות הנאמנות מגיעים לאג"ח הקונצרניות, בעוד את הגיוסים לאפיק המנייתי גורפות תעודות הסל. בקרנות המנייתיות, אגב, נרשם קיפאון יחסי בגיוסים.

האפיק שממשיך לדמם, בהמשך ישיר ל-2009, הוא הקרנות הכספיות, שכתוצאה מהריביות הנמוכות אינן מהוות כיום אלטרנטיבת השקעה מספקת לפיקדונות בנקאיים. למרות הפדיונות הללו מנהלי הקרנות יכולים להיות מרוצים מהמעבר של המשקיעים מהקרנות הכספיות לקרנות המסורתיות, בהן דמי הניהול גבוהים יותר.

הקרנות המחקות, מי שאמורות היו לתפוס את מקומן של הקרנות הכספיות כטרנד החם בענף, רשמו פדיונות של כ-220 מיליון שקל בינואר והן מנהלות כיום כ-2.75 מיליארד שקל בלבד.

פסגות התכווץ ועדיין מוביל בגדול

על פי נתונים שהגיעו ל"גלובס" רשמו המנהלים בתעשייה עלייה של כ-18% בדמי הניהול המשוקללים בקרנות הנאמנות בין סוף 2008 לסוף 2009. דמי הניהול המשוקללים מתייחסים לסך הנכסים המנוהל של כל אחד מהגופים כפול דמי הניהול הממוצעים בכלל אפיקי ההשקעות. שלושה גורמים אחראיים לעלייה הזו - גידול בסך הנכסים המנוהל, מעבר כספים מקרנות כספיות לקרנות מסורתיות שגובות דמי ניהול גבוהים יותר, ועלייה כוללת בדמי הניהול בקרנות השונות, מגמה שהחלה לצבור תאוצה בחודש האחרון.

בדירוג הגופים, ההגמוניה של פסגות בראש רחוקה מלהיות מאוימת, והוא מנהל כ-29.75 מיליארד שקל נכון לסוף ינואר, בו נפדו ממנו 171 מיליון שקל. בקרב על המקום השני מצליח הראל פיא לעקוף את אקסלנס ולהמשיך את הזיגזג בין הגופים בחודשים האחרונים. הראל פיא גייס בינואר 210 מיליון שקל נטו בעוד ממתחרו נפדו 167 מיליון שקל.

המגייס הגדול ביותר בתעשייה הוא מגדל שוקי הון, שממשיך בכך את המגמה מ-2009. כאשר מנקים את הפדיונות מהקרנות הכספיות והמחקות, הגיוסים בקרנות המסורתיות של מגדל מרשימים אף יותר ועומדים על יותר מחצי מיליארד שקל. כלל פיננסים במקום השישי מצליח לצמצם במעט את הפדיונות בקרנות שלו, ויכול להתנחם בכך שבניכוי הפדיונות בקרנות הכספיות והמחקות הוא רשם גיוס מרשים של 176 מיליון שקל בקרנות המסורתיות.

מקרב הגופים הקטנים בולט רמקו, שגייס בינואר 126 מיליון שקל נטו - סכום שמאפיין בדרך כלל את הגופים הגדולים בתעשייה. נכון לסוף ינואר רמקו מנהל 497 מיליון שקל בסך הכול.

תעשיית קרנות הנאמנות בינואר 2010