טבע בדרך לעסקת ענק? פייזר פרשה מהמכרז לרכישת רציופארם

כך נותרו אקטוויס האיסלנדית וטבע הישראלית למועמדות היחידות לרכישת חברת התרופות הגרמנית רציופארם ■ ההכרזה על הזוכה - בימים הקרובים ■ תג המחיר עומד על כ-4.17 מיליארד דולר

המכרז לרכישת חברת התרופות הגרמנית רציופארם הצטמצם לשתי מתחרות עיקריות לאחר שפייזר פרשה, ונראה כי טבע קרובה מאוד לבצע את הרכישה הגדולה הבאה שלה.

טבע הישראלית מתמודדת עם אקטוויס האיסלנדית המגובה על ידי חברת הפריווט אקוויטי השוודית EQT. ההערכות הן כי מחיר הרכישה יעמוד על כ-3 מיליארד אירו (4.17 מיליארד דולר). טבע נחשבת לפייבוריטית מבין השתיים בשל היכולות שלה לעכל את רציופארם ולהתמודד עם רכישה בסדר גודל שכזה.

גם אנליסטים באירופה מעריכים כי טבע, בניהולו של שלמה ינאי, היא המועמדת המובילה לרכישת החברה הגרמנית בסכום של 3 מיליארד אירו (4.17 מיליארד דולר) הודות ל"כיסים העמוקים של החברה" וצפויה להרוויח יותר מהמתחרה האיסלנדית מפיטורים אפשריים בחברה התרופות הגרמנית".

לפי דיווחים בתקשורת הזרה, ההכרזה על הזוכה במכרז תימסר בימים הקרובים.

רציופארם היא חברת תרופות גנריות גרמנית, והחברה הגנרית החמישית בגודלה בעולם. רציופארם מועמדת לרכישה כבר תקופה ארוכה, מאז שבעל השליטה, אדולף מרקל, התאבד בינואר 2009 בשל ההפסדים שספג כתוצאה מהימור על ירידת מניית פולקסווגן.

השוק הגרמני מעניין את טבע מכיוון שהגנריקה בו צומחת, ויש בה שינוים מבניים. טבע היא אמנם החברה הגנרית הגדולה ביותר בעולם, אך נתח השוק שלה בגרמניה לא מציב אותה בין השחקניות הגדולות במדינה, כך שבאמצעות רכישת רציופארם היא יכולה לחזק את מעמדה במדינה החזקה ביותר באירופה. עם זאת, רציופארם נחשבת לחברה בעלת מבנה עלויות לא יעיל, וייתכן שלאחר הרכישה יהיה צורך לבצע שם קיצוצים.

בעבר התעניינו ברכישת רציופארם מספר רב של חברות, ובהן חברות התרופות סאנופי-אוונטיס ומיילאן.